Wagenhoogte

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Wagenhoogte

Bericht door toon beekers » zo 9 jun, 2013 08:34

Kunnen jullie mij uitleggen hoe ik mijn de wagenhoogte van mijn mehari kan afstellen en wat de maten hiervoor zijn en waar ik deze moet meten.
MVG Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 9 jun, 2013 10:44

Beste Toon,
de wagenhoogte meet je tussen de vloer en vier voorgeschreven punten aan de onderzijde van het chassis. Die punten zijn op de onderplaat van het chassis direct naast het midden van de borgplaatjes van de traversebouten. De hoogten voor de Méhari zijn: voor 236 mm, achter 346 mm. Het verstellen van de hoogte gebeurt door het in- of uitdraaien van de trekstangen van je veerpotten. Die stangen zijn voor dat doel voorzien van een afgevlakt stukje waar een sleutel van 9 mm op past. Maar met een gewoon steeksleuteltje van die maat (met een smalle bek) zul je de stangen waarschijnlijk beschadigen; koop of leen daarom een echte stelsleutel. Of gebruik desnoods twee steeksleutels. En zorg dat de schroefdraad op de trekstangen schoon en vet is.

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

wagenhoogte 2CV

Bericht door Tweepeka » za 5 aug, 2017 11:19

Als ik naar andere 2CV's kijk heb ik altijd de indruk dat de achterkant van mijn 2CV6 erg laag staat. Ik heb de hoogte net gemeten van chassis tot garagevloer en ik meet 19,5 cm voor en 24 cm achter. Moet achter niet iets van 30 ofzo zijn?

Hoe kan ik het beste de wagenhoogte zelf afstellen? Heeft iemand mss plaatjes hiervan?

Of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn?

Banden staan op spanning, de auto is leeg.

Alvast bedankt voor jullie input!
2cv6 '79 - beige Nevada

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 5 aug, 2017 13:27

Voor is goed (195 mm). Achter moet 280 mm zijn.

Hoe dat moet heeft achtpeter hierboven beschreven. Krik wel de auto op voordat je er aan gaat draaien, dan zit er geen spanning meer op de draadstangen. Zorg er voor dat de draad van de trekstangen schoon is.

Hieronder de tekst uit de vraagbaak:

9.2 Wagenhoogte controleren en afstellen - Maak
de auto rijklaar, dat wil zeggen: a.Wagen onbelast;
b. reservewiel juist geplaatst;
c. gereedschap juist geplaatst;
d. ongeveer 5 dm3 benzine in de tank.
- Zet de auto opeen vlakke vloer enzet de voorwielen in de rechtuitstand.
- De banden moeten gelijkmatig gesleten zijn en allen de juiste spanning hebben.
- Beweeg de auto bij de voor- en achterbumper enige malen op en neer en laat
deze uit zichzelf tot stilstand komen.
- Meet de wagenhoogte tussen de grond en de onderzijde van het chassis tus
sen de twee boutkoppen van de asbuis net naast de borgplaat.
- Aan de voorkant moet u meten 195 ± 2,5 mm. - Aan de
achterkant moet u meten 280 ± 2,5 mm.
- U kunt bijstellen door de lengtevan de trekstangen te verstellen. Houd daarbij
de veerpotten tegen, zodatze niet meedraaien.
- Gebruik een passende sleutel; beschadiging kan tot breuk leiden. -
Stel eerst de voorste en daarna de achterste trekstangen af.
- Als u achter een grote correctie moet uitvoeren,controleer dan opnieuw de
hoogte voor; deze kan beïnvloed zijn
Schultenbräu das ist mein Bier !

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » za 5 aug, 2017 23:17

Bij mij 2cv heeft de vorige eigenaar blijkbaar de achteras 4cm laten zakken (of om een andere reden staat deze momenteel lager). De vooras staat dus echter wel op de officiele hoogte. Kan dit invloed hebben op het sturen? Dit gaat namelijk ietwat zwaar in vergelijking met andere eenden. Het chassis is dan wel 38 jaar oud maar is zo goed als geen teken van doorzakken te zien. Wel is er een nieuwe plaat bij de voeten ingelast omdat deze een jaar geleden zodanig was doorgeroest dat de eend niet meer door de apk zou zijn gekomen.

Ik neig om de achteras wel weer 4cm omhoog te zetten naar 28 cm hoogte om te bemerken welk verschil dit maakt..


Grtz
2cv6 '79 - beige Nevada

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 961
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 8 apr, 2018 10:58

Vanwege de bagagebak op de trekhaak heb ik vorig jaar de achterkant van de dyane een stukje hoger gezet, nu zakt ie met de bak erop niet zo door. Ik had de schroefogen al eens goed in het vet gezet, even de heftruck met de lange lepels eronder en het was zo klaar
met eendige groeten,

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » zo 8 apr, 2018 12:48

Tweepeka schreef:Bij mij 2cv heeft de vorige eigenaar blijkbaar de achteras 4cm laten zakken (of om een andere reden staat deze momenteel lager).
De achteras laten zakken lijkt mij lastig. Misschien het vulplaatje verwijderd, da's één centimeter. Maar als de as zakt, komt de achterkant juist omhoog :?

Wat je ook aanpast, check even dat de veerpot niet met kracht aan de voor- of achterzijde tegen de stootrubber aan getrokken wordt. Dat komt soepel veren niet ten goede. De veerpot moet losjes hangen en redelijk gemakkelijk met de hand te draaien zijn.

Succes! :D

Plaats reactie