bodemplaat chassis vervangen

Reparaties, modificaties en onderhoud
Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

bodemplaat chassis vervangen

Bericht door Denny » ma 23 jan, 2017 20:57

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de bodemplaat van het chassis? Is het mogelijk om de rand van het chassis open te buigen en er een nieuwe plaat in te leggen en daarna de rand weer op een mooie manier sluitend te krijgen? Ik ben begonnen aan een 64er eend waarvan het chassis nog redelijk goed is . Na het stralen van het chassis ben ik een paar slechte plaatsen tegengekomen in de bodemplaat. De aangetaste stukken zitten precies ter plaatse van de verstevigingen van het chassis aan de zijkanten.. Dit waarschijnlijk omdat er op die plaatsen vocht tussen is gekomen. Nu is het me opgevallen dat de bodemplaat er alleen tussen geklemd is dus zonder puntlassen. Nu kan ik er wel een plaat inlassen en het chassis inwendig behandelen maar mijn voorkeur gaat uit naar het verwijderen van de bodemplaat en dan de aangetaste plekken vervangen en verstevigen en dan een nieuwe plaat op de bodem bevestigen. groet Denny

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 jan, 2017 21:40

Denny, de plaat zit wel degelijk vast met puntlassen, ook op de binnenste versterkingen, maar als je een beetje voorzichtig te werk gaat is die goed te vervangen.
Ik zou dan meteen de binnenkant van het chassis behandelen tegen roest!
Als je de plaat wil verwijderen, zoek dan de puntlassen op van de binnenste verstevigingen( met een staalborstel op een boormachine b.v. de roest en verf verwijderen.
Dan ga je voorzichtig met een slijptol te werk, maar ben voorzichtig bij de puntlassen, zodat je de verstevigingen niet door slijpt.
De felsrand aan de zijkant kun je openbuigen, maar daar zitten ook puntlassen, dus die zul je moeten los boren met een puntlasboor o.i.d.

Kijk even bij ons project, dan snap je wat ik bedoel :

AfbeeldingDSCN5284 by Deux Chevaux, on Flickr
AfbeeldingK 066 by Deux Chevaux, on Flickr

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » di 24 jan, 2017 07:07

Dan zal ik een poging gaan wagen. op de verstevigingen wist ik dat daar puntlassen zaten maar ik dacht dat de plaat alleen geklemd zat in de felsrand. Gelukkig is mijn chassis er veel beter aan toe dan dat van jou op de foto. groet Denny

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 24 jan, 2017 07:57

met een dunne platte beitel heb ik ook al zo'n stuk plaat los gekregen maar met een puntlas boor zal dat mogelijk beter gaan. Let wel op een kennis had zijn chassis getectylt en ging het daarna dicht lassen. Gaf een mooie knal en een tang die op het chassis lag stak in het plafond... :wink:
diverse Citroens, wat anders.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 24 jan, 2017 08:30

Hallo,

voor dit klusje is een puntlasboor 6mm een absolute must, en zoals gezegd, eerst alle puntlasjes opzoeken, in de plooi aan de zijkanten zitten er een paar lastige te vinden.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 24 jan, 2017 17:49

Ik ben benieuwd wat je tegen komt als je de bodemplaat verwijderd hebt, bij ons was de inwendige versterking goed rot.
Zoals Geert al zei, kijk even bij ons project.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=128 ... c&start=30
Schultenbräu das ist mein Bier !

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 3 feb, 2017 20:50

Ik ben begonnen de bodemplaat te verwijderen op de manier zoals geert en boudewijn bij hun project hebben gedaan. Het valt allemaal erg mee . Zoals ik al vermoedde zijn alleen de verstevigingen aan de onderkant van de achterzijde een beetje aangetast op de bodemplaat bij de zijkanten. Dan nog een vraag aan geert en boudewijn. Hoe hebben jullie de rand van het chassis weer teruggekregen en ziet die er een beetje strak uit? Groet Denny

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 3 feb, 2017 21:01

We hebben de rand weer gewoon terug geklopt, en de slechte stukken vervangen :
Afbeelding2CVAZ 008 by Deux Chevaux, on Flickr
Het ziet er best strak uit, als je het niet weet zie je het niet, zeker niet met RS 10 erover.
Natuurlijk hebben we de rand op enkele plaatsen met een proplas vastgezet , blijft het beter zitten.

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » ma 5 jun, 2017 20:18

Geert schreef:Denny, de plaat zit wel degelijk vast met puntlassen, ook op de binnenste versterkingen, maar als je een beetje voorzichtig te werk gaat is die goed te vervangen.
Ik zou dan meteen de binnenkant van het chassis behandelen tegen roest!
Geert, hartelijk dank voor de inzichtelijke foto's een stuk terug in dit onderwerp!

Kort geleden zelf met mijn chassis begonnen. Helaas kan ik door woonplaats Ierland geen nieuw chassis krijgen tegen redelijke prijs. Door honderden euros transportkosten is zelfs een goedkoop chassis uit de UK al een behoorlijke investering (en dat vóór Brexit), maar gelukkig ziet mijn chassis er van binnen redelijk uit met uitzondering van de omgezette randen op de binnenversteviging en een stuk voorpoot in slechte staat. Voor roestbehandeling zit ik aan RX5/7 te denken. Kan dat spul worden aangebracht voordat ik de onderplaat terug zet (nog niet aanbrengen op onderplaat zelf en die omgezette randjes)? Warmteontwikkeling met proplassen valt wel mee, dus ik hoop zo onaangename verrassingen beginnend met de b van boem te voorkomen. Natuurlijk wel jammer dat je dan alsnog het meest kwetsbare deel aan de binnenkant van de onderplaat via inspuiten moet behandelen. Heeft iemand ervaring met Rx5/7 en lassen in die volgorde? Of heeft iemand een andere suggestie? Alvast hartelijk dank.

Pino

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » ma 5 jun, 2017 20:40

Hoi Pino. het lassen na behandeling met rx producen is geen succes. (brandbaar en veel rook). Ik heb nadat ik het chassis open heb gemaakt het chassis inwendig met hoge druk schoongespoten en daarna het inwendige laswerk hersteld, daarna alles in de fertan gezet. Nadat de fertan gedroogt is moet weer alles schoongespoten worden. Na droging het chassis dichtgemaakt en de buitenkant in chassislak gespoten. Ik heb toevallig vandaag het chassis inwendig behandelt met dinitrol ml. Dit spul kruipt in de naden en verdringt vocht. Ik laat het een week drogen en draai het chassis regelmatig om (er staat een ventilator door de chassispoten te blazen) Volgend weekend spuit ik inwendig dinitrol 1000 in het chassis een soort wax. Dat doen de erkende bedrijven ook in die volgorde. Ik ga er in ieder geval van uit dat dit een goede oplossing is. Groet denny en succes

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 5 jun, 2017 21:06

Delen die op elkaar gelast worden kun je van te voren met lasprimer inspuiten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » di 6 jun, 2017 19:26

Bedankt heren! Het advies aangaande (niet) lassen na rx neem ik ter harte. Blijf wel lekker eigenwijs bij mijn keuze voor rx omdat ik daar veel goede verhalen over​ heb gehoord en ook tot nu toe tevreden over ben met resultaat op andere delen. Ik ben me er natuurlijk van bewust dat er waarschijnlijk even veel meningen over al deze roest middelen zijn als leden op dit forum en dat er al veel over geschreven is, dus daar zal ik niet opnieuw over beginnen. Wel ben ik benieuwd naar goede lasprimer. Heb zelf niet zo'n heel goede ervaring met 2k weld through primer van Engelse origine. Dat schilferde er meteen vanaf en laste niet lekker terwijl dat volgens de fabrikant zou moeten kunnen. Kan iemand een merk/type aanraden (als dat niet tegen forum regels indruist) en las je er doorheen of doe je het alleen rondom de proplassen?

Bedankt, Pino

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 6 jun, 2017 20:39

Gewoon het te lassen stuk inspuiten, laten drogen en erdoor lassen !Dus niet rondom !!!

Er zit een bedrijf in Veenendaal ,die hebben materialen voor het restaureren van oldtimers.
Daar kun je goede lasprimer krijgen , en nog veeeeel meer.
:wink:
sturen volgens mij ook naar Limmerick .

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 6 jun, 2017 21:36

Die bedoelde primer is mij ook goed bevallen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 jun, 2017 22:24

..............
Laatst gewijzigd door AZL57 op wo 7 jun, 2017 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie