Gegalvaniseerd chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door niels_r » za 30 jun, 2018 19:34

Ik zou in de komende maanden willen starten met de restauratie van een 2CV die ondertussen al ruim 8 jaar stil staat. Het plan bestaat erin om de 2CV onder de carport te demonteren en in de garage op een nieuw chassis op te bouwen.

Als eerste moet ik een nieuw chassis aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar een gegalvaniseerde versie.

Na wat zoeken vind ik verschillende opties, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Volgende 2 chassis worden aangeprezen als zijnde strak en met originele pasvorm:
- Chassis Cassis met levenslange garantie: 1350 €
- Chassis Burton A+ kwaliteit: 799 €

Als ik naar de prijs kijk lijkt me de Burton de beste deal, niet?

- Niels

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door LPGo » za 30 jun, 2018 21:36

Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....

niels_r schreef:Ik zou in de komende maanden willen starten met de restauratie van een 2CV die ondertussen al ruim 8 jaar stil staat. Het plan bestaat erin om de 2CV onder de carport te demonteren en in de garage op een nieuw chassis op te bouwen.

Als eerste moet ik een nieuw chassis aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar een gegalvaniseerde versie.

Na wat zoeken vind ik verschillende opties, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Volgende 2 chassis worden aangeprezen als zijnde strak en met originele pasvorm:
- Chassis Cassis met levenslange garantie: 1350 €
- Chassis Burton A+ kwaliteit: 799 €

Als ik naar de prijs kijk lijkt me de Burton de beste deal, niet?

- Niels

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » zo 1 jul, 2018 00:43

is er ook een Herent in Nederland?
anders is het bij Leuven en heeft de rdw niet echt zin...

in dat geval zal je een wheels chassis of een van citroparts moeten aanschaffen.

misschien iemand een idee of er nog merken zijn?

Ik heb zelf een wheels chassis en ben er (vrij) content van...

mvg Nic

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » zo 1 jul, 2018 00:44

Ben zelf tot nu toe erg tevreden met het Der Franzose chassis. Heb geen ervaring met de pasvorm van de genoemde twee, maar vind het chassis van Burton er niet zo heel strak uit zien. De verzinking komt wat rommelig over. De prijs is ook beduidend lager, dus dat zou wat kunnen verklaren. De opbouw is wel beter gelijkend aan het origineel (geen kokerprofielen).

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 1 jul, 2018 01:09

Als je van België bent, lees je dan goed in en volg het advies van Nic. Daar zijn maar weinig merken toegestaan.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 1 jul, 2018 07:47

over de belgische situatie kan ik je niets vertellen.
wel heb ik bij verschillende restauraties vier verschillende chassis in handen gehad. Welke merken het zijn weet ik niet maar ik heb wel plaatjes.

deze pasvorm is goed, het is gemaakt van dikker staal en thermisch gegalvaniseerd. Kenmerkend is dat de spatflappen naast de voorwielen missen; die moet je er zelf tegenaan plakken
Afbeelding

dan deze; dat is een standaard chassis van de graaf wat electrisch gegalvaniseerd is. Bij goede bestudering blkee dat het aan de binnenkant al aan het roesten was. Blijkt een probleem bij electrische galvanisatie. gevalletje garantie
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een standaard chassis van de graaf wat thermisch gegalvaniseerd is. Je kan ribbels diagonaal over de vloerplaat zien lopen. Bij montage van d koets bleek het chassis door de hitte heel behoorlijk krom getrokken. gevalletje garantie
Afbeelding
Bij montage bleken de meeste gaten te klein door het galvaniseren en moest ik ze uitboren.

Dit is een chassis met zo'n losse bovenplaat. Is van dik metaal gelast, niet op de originele manier.
Afbeelding
Het is dik, zwaar, kaarsrecht en alle gaten zitten precies op de goede plek. Een plezier om mee te werken.
Als ik weer een eend zou restaureren dan kocht is deze, ongeacht de prijs.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door niels_r » zo 1 jul, 2018 08:07

LPGo schreef:Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....
Het betreft geen Nederlandse wagen. Ik woon in België en beschik over alle nodige papieren.

- Niels

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » zo 1 jul, 2018 09:05

RobM schreef:...Het is dik, zwaar, kaarsrecht en alle gaten zitten precies op de goede plek. Een plezier om mee te werken.
Als ik weer een eend zou restaureren dan kocht is deze, ongeacht de prijs.

Gr Rob
Ziet er bekend uit :lol:

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Bericht door niels_r » zo 1 jul, 2018 09:48

Nic schreef:is er ook een Herent in Nederland?
anders is het bij Leuven en heeft de rdw niet echt zin...

in dat geval zal je een wheels chassis of een van citroparts moeten aanschaffen.

misschien iemand een idee of er nog merken zijn?

Ik heb zelf een wheels chassis en ben er (vrij) content van...

mvg Nic
Bedankt voor de tip. Het ziet er inderdaad uit dat in België slechts 2 gegalvaniseerde chassis gehomologeerd zijn (jeej, lang leve de Belgische bureaucratie).

In dat geval heeft een Cassis/Citroparts chassis mijn voorkeur. Deze leunt het dichtst aan bij het origineel.

- Niels

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door LPGo » zo 1 jul, 2018 10:26

niels_r schreef:
LPGo schreef:Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....
Het betreft geen Nederlandse wagen. Ik woon in België en beschik over alle nodige papieren.

- Niels
ok. Daar had ik zo gauw niet aan gedacht.. Ook bij een gegalvaniseerd chassis zou ik altijd nog de holle delen in de tectiel zetten.. en inderdaad hebben jullie minder keuze in België.. Persoonlijk vind ik een chassis welk het origineel zoveel mogelijk benaderd altijd mooier dan een koker chassis.. Dus ik wist het wel.. Succes met de ombouw... en foto's zijn hier altijd welkom..

p.s. van de Rdw heb ik de zegen gekregen om (weer) mijn eigen chassis te mogen maken, dit is gebaseerd op de opbouw van een Mehari 4x4 chassis. Dit is gechouperd en achteraf gepowdercoat..

zie hier een video-impressie: https://m.youtube.com/watch?v=hCiz1mEMdHw

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » zo 1 jul, 2018 14:02

Van welk merk is het chassis met de losse bovenplaat?

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » zo 1 jul, 2018 15:49

Charleston 88 schreef:Van welk merk is het chassis met de losse bovenplaat?
Die op de foto lijkt wel heel erg op mijn Der Franzose.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 1 jul, 2018 16:09

Ik weet dat Jan en Coosje van eendenspul(.nl) alle papieren hebben om ook Belgische inslag te doen (zijn ook grensgeval, zitten net over de grens).

Mogelijk een goed adres om eens informatie op te doen (zijn erg behulpzaam)
onder druk wordt alles vloeibaar

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door niels_r » zo 1 jul, 2018 20:20

LPGo schreef:Ook bij een gegalvaniseerd chassis zou ik altijd nog de holle delen in de tectiel zetten.. en inderdaad hebben jullie minder keuze in België.. Persoonlijk vind ik een chassis welk het origineel zoveel mogelijk benaderd altijd mooier dan een koker chassis.. Dus ik wist het wel.. Succes met de ombouw... en foto's zijn hier altijd welkom..
Ik had nog niet gedacht aan het toepassen van tectiel op een galva-chassis. Ik veronderstel dat de RX-producten hier wel een goeie optie zijn.
LPGo schreef: p.s. van de Rdw heb ik de zegen gekregen om (weer) mijn eigen chassis te mogen maken, dit is gebaseerd op de opbouw van een Mehari 4x4 chassis. Dit is gechouperd en achteraf gepowdercoat..

zie hier een video-impressie: https://m.youtube.com/watch?v=hCiz1mEMdHw
Ziet er knap uit! Was ik maar zo handing...

- Niels

niels_r
Moderator
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 jun, 2018 20:21
Locatie: Herent (België)

Bericht door niels_r » zo 1 jul, 2018 20:23

gillis schreef:Ik weet dat Jan en Coosje van eendenspul(.nl) alle papieren hebben om ook Belgische inslag te doen (zijn ook grensgeval, zitten net over de grens).

Mogelijk een goed adres om eens informatie op te doen (zijn erg behulpzaam)
Bedankt voor de tip! Ik zal daar zeker ook eens mijn licht opsteken.

- Niels

Plaats reactie