chassisnummer met bijbehorend motornummer

Reparaties, modificaties en onderhoud
PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door PeterB » zo 8 sep, 2019 00:07

Beste mensen, ik heb op dit forum gelezen dat het bij de RDW bekend is welke motor bij welk chassis hoort en dat ze dat controleren adhv het motornummer en chassisnummer. Ze hebben hier dus een register van. Is dit register ook ergens anders vrijelijk te raadplegen? weet iemand dat?

ik wil graag weten of mijn motortje origineel hoort bij mijn chassis.

Ik hoor het graag van jullie.

met vriendelijke groet,

Peter

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobM » zo 8 sep, 2019 08:11

Paar keer bij de rdw geweest voor een VIN: voertuig identificatie. De reden was een chassiswissel.

Daar viel mij op dat zij geen databank hebben waarin zij kijken of de motor en de auto bij elkaar horen. Er werd niets opgezocht.
Omdat je van het drietal chassis-motor-koets er maar 1 mag vervangen werd er wel een document gemaakt waarin chassisnummer en motor aan elkaar gekoppeld zijn. Voor mijn eend weet het RDW nu dus wel wat het motornummer zou moeten zijn.

Ik zou je adviseren niet langs de RDW te gaan als je het enigzinds kan vermijden. Als er ook maar iets niet klopt dan kunnen ze je kenteken innemen en dan mag je niet meer rijden.

Zo kwam ik daar een keer met een eend. Spatbord er af, staalborstel er bij, chassispoot met nummer schoongeborsteld. Daar kwamen 2 lasnaden onder vandaan, aan elke kant van het nummer 1. Meneer, officieel moet ik uw kenteken innemen. Maar dan mag u niet meer naar huis rijden. We spreken af dat u hier niet geweest bent. U hoeft ook niet te betalen. Maar ik ga dit kenteken wel volgen en u moet dit netjes oplossen.
Ik heb de auto een maand later gesloopt in eigen beheer.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Thijs » zo 8 sep, 2019 08:45

Het chassisnummer is inderdaad niet gekoppeld aan het motornummer.
Hooguit zou de keurmeester kunnen nagaan of het motortype bij het jaartal hoort.
Overigens verschilt het enorm per keurmeester hoe goe ze controleren.
Bij mijn Dyane waar alles origineel is hebben ze amper naar het nummer gekeken, alleen een foto gemaakt.
Ook van het motorplaatje en koetsplaatje trouwens.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » zo 8 sep, 2019 11:20

Ik heb een chassis met RDW label en in de papieren staat ook het motornummer, het koetsnummer is niet ingevuld.
@RobM, hoezo mag je maar 1 van de 3 vervangen? en als je motor onherstelbaar kapot is wat dan? moet je dan een motorwissel bij de RDW melden of is het dan einde auto/kenteken?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door deusjevo » zo 8 sep, 2019 15:27

Ik dacht dat dit alleen was als je een geheel andere motor monteert met bijvoorbeeld een afwijkend aantal cylinders.
Een chassisnummer is verplicht voor identificatie maar is een motornummer eigenlijk ook verplicht te hebben?

Ik heb een gereviseerd Cassis motortje en volgens mij staat daar het originele nummer helemaal niet meer in maar wel een Cassis nummer?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » zo 8 sep, 2019 15:52

Als je geen motorwissel mag doen dan kunnen ze bij Vege ruilmotoren meteen sluiten en ook alle autosloperijen en moeten ze bij de RDW overuren maken
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Thijs » zo 8 sep, 2019 16:53

Ik heb een kit-car waarbij dus de carrosserie veranderd is, op een gloednieuw chassis en het blok heb ik ook al eens vervangen.....

Volgens mij wordt die 1/3 regeling vaak verkeerd uitgelegd.
Het gaat er om dat er maar 1/3 van de auto mag worden aangepast.
Als je dus een kit-car bouwt mag je geen BMW blok monteren maar een nieuw chassis of gereviseerde motor is gewoon een reparatie.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » zo 8 sep, 2019 17:12

Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig
Restauraties, reparaties en veranderingen aan voertuigen kunnen zo ingrijpend zijn dat er 'nieuwe voertuigen’ ontstaan. De RDW moet deze voertuigen dan technisch onderzoeken en de identiteit vaststellen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor het afgeven van een kentekenbewijs. In dit artikel leest u de informatie over restaureren/repareren van uw voertuig en wat u moet doen, zodat u na de werkzaamheden weer een geldig kenteken bij uw voertuig kunt krijgen.
Wat kunt u doen?
Keuringsafspraak maken
Identiteit van voertuig
Elk compleet voertuig heeft een eigen identiteit, vastgelegd in het voertuig identificatienummer (VIN). Een andere benaming voor het VIN is chassisnummer of framenummer. De onderdelen van dat voertuig maken deel uit van deze identiteit. Verwijdert u onderdelen en voegt u onderdelen van een ander voertuig toe, dan kan dit gevolgen hebben voor de identiteit van het voertuig. Hierdoor kan het gebeuren dat het voertuig na goedkeuring een nieuw VIN en een nieuw kenteken krijgt.

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:

het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Geert » zo 8 sep, 2019 19:17

Dat heb je mooi gezegd .( geschreven)

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » zo 8 sep, 2019 19:26

Dat is een kopie van de site van de RDW
Dus, je mag het chassis vervangen, de motor met dezelfde code en CC's en je mag er een andere koets opzetten.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobM » zo 8 sep, 2019 21:22

van de rdw meneer begreep ik dat je er één tegelijk mag vervangen. Ik kreeg een loodje aan het blok, de koets en het deel van het chassis met het nummer. met de text: nu mag je er één vervangen, anders is het niet meer dezelfde auto.

Ik weet natuurlijk niet of dat klopt. Maar het leek me dat ik een hele hoop gedoe zou vermijden als ik me aan de uitspraken van de keurmeester zou houden.
RobertF schreef: zo 8 sep, 2019 15:52 Als je geen motorwissel mag doen dan kunnen ze bij Vege ruilmotoren meteen sluiten en ook alle autosloperijen en moeten ze bij de RDW overuren maken
Tuurlijk mag dat wel. maar ik zou dat dus niet tegelijk met een chassiswissel doen

Ik heb er net als Thijs eerst een goed lopend blok in gezet. Dan doet de RDW ineens alsof dat de motor is die origineel bij de auto hoort. mij best.
Ze zouden kunnen denken dat eea wel samengesteld was:
deze had een fout nummer
Afbeelding

en deze was wél goed:
Afbeelding
rara...

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Thijs » ma 9 sep, 2019 08:06

Bij de RDW doen de keurmeesters maar wat.
Bij mijn laatste chassis wissel kreeg ik een loodje aan de koets, niet aan het chassis en niet aan de motor.
Naar het nieuwe chassis dat ik ook mee had hebben ze niet eens gekeken.
Toen ik bij een andere RDW vestiging het nummer liet inslaan na de chassis wissel vroegen ze waarom er geen loodje aan het nieuwe chassis zat....

Slaat nergens op want bij het schouwen moeten ze kijken of de auto klopt en verder niks.

Daarna hebben ze het nummer gewoon ingeslagen....

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » ma 9 sep, 2019 09:51

Ik hoorde dat je bij de schouwing geen papieren krijgt, klopt dit of is dit per station verschillend?
Er is toch geen motornummer ingeslagen in het blok maar een los plaatje
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Boudewijn » ma 9 sep, 2019 17:43

Ik heb bij de schouwing geen papieren gekregen, maar de RDW maakt wel een dossier aan van de auto. Er worden veel foto's gemaakt, o.a. van het plaatje op de motor. Als dat ineens met andere popnagels vast zit, dan zien ze dat. Dus een ander blok er in zetten met overgezet plaatje kun je niet onopgemerkt doen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » ma 9 sep, 2019 19:47

Kan me niet voorstellen dat het een probleem is. Hierboven in de RDW eisen staat dat je de motor mag vervangen bij historische voertuigen door een motor van hetzelfde type. Er staat ook nergens dat ik bij revisie van de motor het plaatje er niet mag afhalen en weer terug zetten. De eend heeft geen ingeslagen nummer en als ik het blok laat stralen aan de buitenzijde dan verwijder ik het plaatje en als ik het laat zitten dan zijn de popnagels door het stralen veranderd. en niet meer gelijk aan de foto als die gemaakt zijn..
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie