chassisnummer met bijbehorend motornummer

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Boudewijn » di 10 sep, 2019 18:37

Je mag de motor vervangen door een andere met dezelfde specificaties. Wat ik alleen wilde zeggen is dat ze het wel zullen zien en extra aandacht aan schenken als er zoiets kleins als een popnagel anders is.
Schultenbräu das ist mein Bier !

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RodeEend » di 10 sep, 2019 20:45

Mij werd bij de schouwing gezegd dat ik ervoor moest zorgen dat het motorplaatje niet verwijderd werd. Dat dat vaak bij revisiebedrijven wel gebeurt... Nu heb ik 'm zelf gereviseerd, dus het plaatje is blijven zitten :D .

Verder is de motor niet de originele motor die oorspronkelijk bij de eend hoorde. Dat was voor de schouwing klaarblijkelijk geen enkel probleem. Men wilde wel een loodje door het afstel-gat steken, maar toen ik aangaf dat het afstellen dan wel erg lastig zou gaan worden, hebben ze aan de motor geen loodje gehangen. Met als argument dat van alle nummers van het blok foto's zijn gemaakt en dat die als identificatie worden gebruikt bij de herinslag van het VIN. Het was voor deze keurmeester wel belangrijk dat dezelfde motor bij de VIN-inslag weer terug zou komen...

Ook over het nieuwe chassis werd niet moeilijk gedaan. Zolang de spoorbreedte, wielbasis en andere eigenschappen van de auto niet veranderen, wordt een nieuw chassis gewoon geaccepteerd.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » wo 11 sep, 2019 09:08

Hoe gaat het dan als je een Burton maakt, meestal heb je daar een nieuw chassis en een andere koets. Vaak worden de cc's ook nog veranderd. En hoe gaat het als je een ruilcarrosserie koopt,of een nieuwe, bij mij zat geen loodje aan de carrosserie en in de papieren staat ook geen koetsnummer.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door deusjevo » wo 11 sep, 2019 11:05

Ik ben momenteel op zoek naar een Range Rover Classic dus een van de eerste bouwjaren.

Zeer berucht omkat slachtoffer, de RDW let daarbij wat de koets betreft op tijdkenmerken.
Opgelegde scharnieren, 2 deurs koets (4 deurs was er pas begin jaren ‘80), bepaald type dashboard en andere bijzonderheden.

Allemaal wel te omzeilen maar als de RDW ook maar enigszins twijfelt dan trekken ze zo je kenteken in en heb je een plantenbak gemaakt van 2 ton oud ijzer.

Een koets van een 2CV heeft inderdaad geen nummer.
Chassis en motor hebben nooit “matching numbers” gehad toch?

Wat voor merk staat er bij een Burton eigenlijk op kenteken, gewoon Citroën?
Het aantal deuren komt sowieso niet overeen met de donor 2CV.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobM » wo 11 sep, 2019 18:44

deusjevo schreef: wo 11 sep, 2019 11:05 Een koets van een 2CV heeft inderdaad geen nummer.
Chassis en motor hebben nooit “matching numbers” gehad toch?
chassis heeft wel degelijk een nummer: op een typeplaatje rechts op het schutbord. RDW zwolle kijkt met een vergrootglas of de popnageltjes daarvan wel oud zijn. 'anders is de koets omgeruild'
gaat in mijn ogen nergens over maar dit is de praktijk zoals ik die gezien heb. Je hoort van andere rdw stations wel andere berichten

chassis en motor hebben idd geen maching numbers.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door Thijs » wo 11 sep, 2019 18:54

Dat koetsplaatje zit alleen op de latere 2CV's en Dyanes.
In de jaren 70 zat het er niet op.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door schermer » wo 11 sep, 2019 19:05

Enig idee vanaf welk bouwjaar er zo'n kostenplaatje op zat?

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door RobertF » do 12 sep, 2019 21:35

Moet ik bij de RDW ook melden dat ik een andere teller er in heb .Ik vind dit wel een leuke stand na een totale restauratie
Bijlagen
20190912_190533.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door PeterB » do 12 sep, 2019 22:30

Hallo allemaal, dank jullie voor het delen van de ervaringen. Ook hier geldt dus dat er geen consequente schouw werkwijze is. Helaas moet ik wel naar de RDW voor herinslag. Ik heb een gerestaureerd onderstel gekocht waarvan het chassis nieuw is. Ik heb het oude chassis erbij welke gezegeld is. Naast het chassis heb ik ook een zegeltje hangen aan mijn losse chassisplaatje (deze variant heb ik nog niet gehoord...) + een rapport. De motor die erop zit heeft geen plaatje meer, waarschijnlijk bij de restauratie verloren gegaan, maar daarom mijn vraag over matching numbers mbt het chassis en motor. Maar alles lezend hoef ik me waarschijnlijk dan geen zorgen te maken.

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: chassisnummer met bijbehorend motornummer

Bericht door toon beekers » vr 13 sep, 2019 08:09

Kilometer stand is een item bij de RDW. Bij mijn mehari was deze genoteerd en ook gecontroleerd bij herinslag, bij de eend kilometerstand genoteerd bij schouwen auto.

MVG Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

Plaats reactie