Portierslot vraag

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Smotje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 mar, 2020 11:53

Portierslot vraag

Bericht door Smotje » zo 29 mar, 2020 12:00

Goedemorgen,

Mijn vraag gaat over het linker portierslot van mijn AK400. Ik krijg het slot namelijk niet meer op de gangbare wijze geopend (door gebruik van de deurhendel). De deurhendel krijg ik ook niet langer rondgedraaid wanneer ik het slot 'van het slot' haal. Er zit geen beweging meer in op deze manier. Wel is het slot met de hand nog in te drukken (dan heb ik het over het deel wat je ziet op de afbeelding in de groende cirkel). Het deel wat je in de cirkel ziet staat ook verder naar buiten dan 'normaal'.
Mijn vermoeden is dat het in het mechanische deel van het portierslot zit. Ik heb het slot al los gehad, maar zie aan het uiterlijk op het eerste oog niks geks. Het is volgens mij een geperst geheel, dus uit elkaar halen zal wel nauwelijks tot niet mogelijk zijn vermoed ik?
Hebben jullie tips of oplossingen? Ik stel graag hier de vraag voordat ik een nieuw portierslot aanschaf (vond dit namelijk best prijzig).

Groet,
John.
Afbeelding

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Re: Portierslot vraag

Bericht door Sjaak S. » zo 29 mar, 2020 16:38

Hoi John,
Het enige wat ik kan bedenken is kruipolie proberen. Het busje in het midden van het slot, met de binnenvierkant waar de kruk in steekt, moet kunnen draaien: die neemt dan de schoot mee zodat de de schoot naar binnen getrokken wordt. Als dat vastgekoekt/vastgeroest zit dan zou je jouw probleem krijgen en dan kun je nog steeds de schoot naar binnen drukken. Als het met kruipolie niet lukt dan zie ik geen andere oplossing dan een nieuw mechanisme: de boel zit inderdaad aan elkaar geklonken. Andere oorzaak kan zijn dat de "meenemer" die aan het busje zit zo ver is afgesleten dat hij niet meer achter de haak op de schoot pakt, maar eronder schuift en klem komt te zitten. Bij de eeec zijn volop gebruikte sloten te koop.
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Portierslot vraag

Bericht door André Post » zo 29 mar, 2020 17:28

Ik heb een keer gehad dat het grendel deel gebroken was,
Daardoor wordt het niet meer meegenomen door het hendeltje.
Als je het slot er af haalt kan je de rand van de bussen aan de binnenzijde afboren en alles uit elkaar halen.
Het grendel zaakje weer aan elkaar lassen en in elkaar bouwen.
De bevestigings schroeven zorgen er toch wel voor dat alles bij elkaar blijft.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Portierslot vraag

Bericht door AZL57 » zo 29 mar, 2020 17:37

Spuit ook wat olie naar binnen via de holle kant van de schoot.
diverse Citroens, wat anders.

Smotje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 mar, 2020 11:53

Re: Portierslot vraag

Bericht door Smotje » ma 30 mar, 2020 18:36

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga er deze week mee aan de slag en kom er later nog op terug. Voor nu even via de passagiers- of achterkant de bus in. Goed voor de flexibiliteit..

Smotje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 mar, 2020 11:53

Re: Portierslot vraag

Bericht door Smotje » zo 5 apr, 2020 15:30

opgelost.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie