Leek en toekomstige chassiswissel

Reparaties, modificaties en onderhoud
Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » di 9 mar, 2021 19:16

Ik heb van mijn vader een eend geeerfd, zo’n 15 jaar geleden. Het chassis was in redelijke staat alleen de koers kuis verrot. Ik heb toen de koets zo’n 8 jaar geleden geheel laten restaureren.

Het chassis is nu nog vrij redelijk alleen zal op den duur vervangen moeten worden. Maar daar komt het: het huidige chassis acht ik ook al niet origineel. Het chassisnummer is hoogstwaarschijnlijk niet door de RDW ingeslagen. Daar komt bij dat ik de geschiedenis van de auto niet ken maar ik gok dat ook de motor en de bak niet meer origineel zijn.

Ik heb een en ander doorgelezen maar als ik het goed begrijp betekent een nieuw chassis ook meteen het einde van mijn erfstuk, omdat de RDW het kenteken intrekt. Dat zou nogal treurig zijn omdat dit het laatste is wat ik uit die periode heb.

Klopt dit? Zo ja, wat moet ik nu doen als de auto aan een nieuw chassis toe is?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door hobbes » di 9 mar, 2021 19:45

gewoon een ander chassis onder ( laten) zetten, slag letters zijn er nog wel te vinden. Voor de APK maakt het niet uit. Ik heb zelf een eend met een douane formulier. Voor 1 januari 1999 deed de douane de controle van chassis nummers. Ik heb bij die eend dus ook geen openings en sluitingstekens want dat vonden ze maar lastig...Met dat formulier mag ik dus elke avond een ander chassis onder de eend schroeven :D

De enige voorwaarde die ze me stelden was dat ik maar 1 kenteken op 1 auto had en ik bleef voldoen aan de 1 derde regel

Tot een paar jaar terug hielden ze wel wedstrijden chassis wisselen. Volgens mij stond er iets van 10 manuren voor :wink:
met eendige groeten,

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » di 9 mar, 2021 19:53

Maar ik heb zo’n douane verklaring dus niet. Dat zou betekenen dat als ik een fuik in rijd of bij de RDW kom dat ik hang. Klopt dat?

Verkopen is voor mij weinig relevant, daar heb ik geen interesse in. Is deze auto nog “legaal” te maken?

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » di 9 mar, 2021 23:27

Nog een andere vraag: Wat betekent het voor de verzekering bij een eventuele aanrijding? Je moet er niet aan denken dat je in dat geval onverzekerd bent.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Michiel van G. » wo 10 mar, 2021 09:23

De RDW zou een identiteitsonderzoek kunnen gaan doen. Omdat jij de geschiedenis van de auto kent en misschien ook nog oude foto’s hebt van oa de restauratie, kun je aantonen dat het dezelfde auto is. Heb je die gegevens niet, dan is er een risico op het verlies van het kenteken.
Ik zou dus denk ik zelf het huidige chassis zo veel mogelijk conserveren.
Verbruik: Afbeelding

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » wo 10 mar, 2021 11:19

Foto's van de restauratie heb ik niet. Foto's van voor de restauratie wel, teruggaand tot 2004. Van daarvoor heb ik helaas geen foto's meer.

Moet eerlijk zeggen dat ik ben gaan twijfelen of o.a. de motor echt niet origineel is. Het is namelijk een 06/664 en die komt wel overeen met een 2cv6 uit midden jaren 80. Koets is ook nog origineel, al is er wel aan gelast en zijn delen vervangen. (voetenbak, bodemplaten, achter bij de gordels en het voorruitframe).

Zou dat nog uitmaken, ook al is dan het chassisnummer misschien niet door RDW ingeslagen?

EDIT: ik heb toch nog een paar foto's van de restauratie koets kunnen vinden. Daarop staat ook een sticker op de voorruit die ook op een foto uit 2004/2005 staat.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Thijs » wo 10 mar, 2021 12:28

Je kunt nog een poging wagen om bij de RDW te informeren of het nummer ooit door de douane is ingeslagen.
De kans is klein maar je kunt altijd even met ze bellen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door deusjevo » wo 10 mar, 2021 17:51

Ik zou geen risico nemen en kiezen voor de optie van hobbes
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door hobbes » wo 10 mar, 2021 19:43

ergens heb ik dat formulier op het forum gezet anders krijg je wel even een pb tje :wink:
met eendige groeten,

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » wo 10 mar, 2021 21:08

Haha het lijkt me niet dat men in een net uitgeprint formulier trapt. Het moet immers minimaal 23 jaar oud zijn.

Ik denk dat ik het er maar even bij laat. De kans dat het fout gaat bij een onderzoek is fors.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Michiel van G. » do 11 mar, 2021 08:26

dat zou ik zeker niet doen.
Die formulieren zijn vaak op een typmachine gemaakt met een speciaal lettertype, en er zit een douanestempel op.
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Thijs » do 11 mar, 2021 09:00

Het enige dat je nog zou kunnen overwegen is gewoon bij een RDW station naar binnen stappen en met een keurmeester overleggen wat te doen.
Dan geen eend of kenteken meenemen maar gewoon vragen wat het beste is.

De keurmeester weet meer en kan meer dan de telefonische helpdesk.

Daarna kun je nog vanalles beslissen.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door Franko » do 11 mar, 2021 10:15

Zouden ze dat doen? Kan me voorstellen dat ze dan ID of een kenteken willen zien. Op de website staat ook dat ze naar ID kunnen vragen.

En dan kom ik dus in de problemen.

Als je in de toekomst, als het chassis aan vervanging toe is, de hele spulleboel overbouwt op een ander chassis met juist nummer en dus ook een ander kenteken. Mag dat wel? Of is dat dan ook niet mogelijk.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door deusjevo » do 11 mar, 2021 16:53

Ik zou in jouw geval zeker wegblijven bij de RDW en geen slapende honden wakker maken.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

sdb
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 12:19
Locatie: Nijmegen

Re: Leek en toekomstige chassiswissel

Bericht door sdb » do 11 mar, 2021 17:06

Franko schreef: do 11 mar, 2021 10:15 Zouden ze dat doen? Kan me voorstellen dat ze dan ID of een kenteken willen zien. Op de website staat ook dat ze naar ID kunnen vragen.

En dan kom ik dus in de problemen.

Als je in de toekomst, als het chassis aan vervanging toe is, de hele spulleboel overbouwt op een ander chassis met juist nummer en dus ook een ander kenteken. Mag dat wel? Of is dat dan ook niet mogelijk.
Dit lijkt me wel kunnen, min of meer zelfde als bij een kitcar. En met die optie achter de hand zou je alsnog tzt een keer bij RDW kunnen aankloppen of je nog iets met de huidige situatie kan. Lukt dat niet dan plan B.

Maar goed, weet niet of iemand anders hier nog ideeën over heeft.

Plaats reactie