Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door Pchof » do 8 dec, 2022 22:57

Hoe behandel ik het beste de bodem van mijn net aangeschafte 2cv?
Hij is voorzien van een nieuw chassis en nieuwe vloerplaten, dorpels, voetenbak, reservewielbak, achterlichthouder etc.
Maar het gaat me nu met name om de onderkant, om die te beschermen tegen roest. Ze zijn nu onbehandeld, nog nieuw, nooit mee gereden, 2002 zijn laatste APK. 20 jaar is de vorige eigenaar bezig geweest hem te restaureren. Eergisteren zijn 1e nieuwe APK en glansrijk geslaagd.

Tectyl? Of is dat iets van vroeger? Bitumen undercoat? Of beter eerst RX5 en daar over heen RX10?

Ik heb nog 4 spuitbussen Dinitrol van mijn laatste 2cv vorig jaar, nooit aan toe gekomen en maand later verkocht.
Daar wil ik nu de holle ruimtes mee vullen: via welke gaten moet ik het erin spuiten?

Gr Paul

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door RobM » vr 9 dec, 2022 15:50

er zijn vele manieren

ik doe RX5 en daarover RX10
De binnenkant RX5 en dan RX7. Met een zelfgemaakte spuit met een hele lange slang.

Maar met pekel en narigheid rijdt ik niet.

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door Chris B » za 10 dec, 2022 11:18

Zolang je maar iets doet, iets is altijd beter dan niets.

Er zijn veel producten, ieder heeft zijn eigen voorkeur. Zelf ben ik al vele jaren fan van Mike Sanders Fett. Vette producten drogen niet uit. Minerale producten zoals RX, Dinitrol e.d. willen door de jaren heen de werking wel eens verliezen.

Mocht de Duitse taal beheersen, dit kan je een eind op weg helpen: https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

(Je post staat dubbel op dit forum, zie ook ff mijn reactie op je andere bericht)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door backfire » zo 11 dec, 2022 14:36

Ikzelf heb mijn eend in de epoxy gespoten, daaroverheen steenslag en vervolgens mooi kleurtje gegeven.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door Erikjan » ma 12 dec, 2022 12:08

Of het de beste manier is weet ik niet maar ik heb gekozen om de bodemplaten van de koets te spuiten in 2k Epoxy primer daarna de naden afgekit (dan zit er ook verf onder de kit.). Daar overheen een overspuitbare antisteenslag. En daar overheen de 2k kleur lak.

Chassis is verzinkt en heb ik zwartgeschilderd met hammerite. Maar dat is alleen op dat ik zink niet mooi vond.

De binnenkant van chassis paar bussen ml in gespoten puur voor het idee.

De holle ruimte van de koets en dorpels met een epoxy roestomvormer / primer en de dauchkopslang van de ml bus vol gespoten.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Behandeling bodem (chassis en vloerplaten)

Bericht door Pchof » ma 12 dec, 2022 17:00

En Dinitrol? Ik had nog 3 Dinitrol ML spuitbussen voor de holle ruimtes. Maar ik zie dat er veel meer producten van Dinitrol zijn, ook voor de bodem...

Kennen mensen hier bv Dinitrol Metallic, 1000, 447 of 882?

Plaats reactie