Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Bericht door 2cvvier » do 24 mei, 2018 22:50

Voor mijn viertje kocht ik een "gereviseerde"AYA2 (435cc). Mijn vorige motor was tot op het krukaslager versleten en ik wil de 2cv4 van '73 graag origineel houden.
Helaas bleek de gereviseerde motor na inbouw last te hebben van compressieverlies en olieverbruik. Reden om de koppen te trekken en de cilinders en zuigers incl zuigerveren te vervangen door nieuwe.
Via marktplaats een nieuw setje origineel Citroën (Perfect Circle) gescoord.
Omdat ik niet veel fotoverslagen ben tegengekomen zal ik hieronder laten zien hoe ik te werk ben gegaan.
Eerst de spatborden verwijderen.
Afbeelding
Dan de massa los maken
Afbeelding
Luchtfilter losmaken
Afbeelding
Dan ziet het er zo uit
Afbeelding
Hoofd bedieningskabel kachelklep losmaken
Afbeelding
Benzineslang los
Afbeelding
Beschermkapje V-snaar los
Afbeelding
Koelfan losmaken met pijpsleutel 14 en rondom de pijpsleutel licht aantikken met de hamer om hem los te krijgen
Chokekabel en gasstang losmaken van de carburateur
Afbeelding
Kachelpotten losmaken van de uitlaatleiding en spruitstuk
Afbeelding
Dynamo los
Afbeelding
Gewei losmaken (2 boutjes en 2 moertjes per kant)
Afbeelding
Deze inlaatpakking ziet er vettig uit
Afbeelding
Bougies uit de kop halen
Afbeelding
Koeltunnel losmaken. Die zit vast met kruiskopschroefjes en onderaan de cilinderkop met 2 boutjes
Afbeelding
Dat begint er op te lijken
Afbeelding
De kleppendeksel er af (ik zet een afgezaagd onderstukje van een colafles er onder om de olie die er uit loopt op te vangen), de drie kopbouten om en om los zetten (om de spanning te verdelen) alvorens ze alle drie helemaal te verwijderen.
Afbeelding
De kop is los (en nat van smeerolie)
Afbeelding
Het is handig om de klepstoterstangen te merken, zodat je ze terugzet waar ze zaten als je de motor weer op gaat bouwen.
Afbeelding
De cilinder kan er nu makkelijk afgetrokken worden
Afbeelding
De zuigers zijn nu vrij en kunnen verwijderd worden door de borgveertjes voor de zuigerpen weg te halen en de zuigerpen er uit te duwen. Bij deze motor ging dat redelijk makkelijk m.b.v. een rondhoutje dat net genoeg doorsnee had om de tegen de zuigerpen te drukken. Maar het zou best kunnen dat het op andere motoren moeilijker gaat.
Afbeelding
De nieuwe set klaar om te monteren
Afbeelding
De zuigerveren zijn gemerkt met hele kleine tekentjes. Die moeten naar boven toe om de zuiger gelegd worden.
Afbeelding
Je moet een paar keer kijken om de merktekentjes te ontdekken
Afbeelding
De zuigerveren worden met de zuigerverentang om de zuiger gelegd. Met de merktekentjes naar boven. Ze moeten ieder onder een hoek van 120 graden ten opzichte van elkaar gelegd worden. Als je het met een klok vergelijkt: de eerste op 12 uur, de tweede op 4 uur en de derde op 8 uur.
Afbeelding
Afbeelding
Bovenop de zuiger staan letters, cijfers en een pijltje. AV = avant (denk ik), 8,5 is de compressieverhouding (1:8,5). De pijl moet bij de montage naar voren wijzen. Dat betekent dus, dat bij één van de zuigers de letters na montage op z'n kop staan. De pijl is leidend!
Afbeelding
De cilinderwand in-olieën met smeerolie voordat de zuiger er in gaat
Afbeelding
Ook smeerolie doen tussen de zuigerveren en op de zuiger
Afbeelding
Met de zuigerverenklem de zuiger in de cilinder helpen. Je kan dat ook met de hand doen door te wroeten en ondertussen te duwen, maar dat kan je makkelijk een zuigerveer kosten. In ieder geval worden je vingers er niet blij van.
Afbeelding
De zuiger zodanig door de cilinder naar beneden duwen, dat de zuigerpen-opening nét onder de cilinder uitsteekt. Vervolgens aan één kant alvast een borgveertje in de zuigerpen-opening monteren met een tangetje. Daarna de zuigerpen vanaf de andere kant er in drukken en de andere borgveer monteren.
Afbeelding

Morgen ga ik de cilinderkoppen ophalen. Die zijn gereviseerd door een vakman.
Laatst gewijzigd door 2cvvier op vr 25 mei, 2018 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » do 24 mei, 2018 23:23

`mooi schone motorruimte heb je , bijna geen vieze handen

Gebruikersavatar
CVosje1994
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
Locatie: Linne

Bericht door CVosje1994 » vr 25 mei, 2018 07:03

Geweldige beschrijving met foto's
Zal zeker een hulp zijn voor toekomstige klusjes :D
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 25 mei, 2018 08:57

Top dat je dit zo post met al die foto's er bij. En petje af!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 25 mei, 2018 13:03

Misschien door een moderator als Sticky te maken?

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Bericht door 2cvvier » za 26 mei, 2018 11:43

@Blanc/rouge2cv: de motorruimte is inderdaad schoon. Die heb ik in een eerdere fase aangepakt. Toen ik de auto kocht, was het een vette bende. Met name het chassis was onherkenbaar door het aangekoekte vuil. Dat heb ik er af gehaald met geduld en in de RX5/RX10 gezet. Het werkt nu wel prettig.
@CVosje1994 @Twécévé: bedankt.

Gisteren zijn de cilinderkoppen terug gekomen. Er zitten nieuwe klepzittingen en klepafdichtingen in en de kleppen zijn ingeslepen.
Afbeelding
De brilrubber van de linkerkop zit op deze foto nog niet goed.
Brilrubbers van een AYA2 moeten met de verdikking op 5 over half 5 staan als je ze monteert. Dat schijnt op de meer gangbare 602cc motoren 5 over 11 te zijn.
Afbeelding
Zo dus
Afbeelding
De klepstoters controleren op eventuele beschadigingen en goed in-oliën voordat ze terug gestoken worden
Afbeelding
Bij het plaatsen van de koppen, goed opletten dat de brilrubbers goed in het gat van de klepstoters vallen. Vooraf heb ik de veren die de brilrubbers aandrukken een stukje opgerekt in de veronderstelling dat ze dan wat krachtiger zijn.
Let ook op dat de klepstoterstangen goed in de klepstoters zitten. En zet de stelmoeren van de kleptuimelaars zo ruim mogelijk om te voorkomen dat de stoterstangen klem komen te zitten.

Het verder terugbouwen gaat als volgt:
Afbeelding
Eerst de kopmoeren handvast aanzetten. Let op: de 2 moertjes met de koperen ringetjes moeten boven; die met het stalen ringetje onder.
Dan de koelbeplating terug monteren.
Voordat je met de momentsleutel aan de gang gaat, eerst het spruitstuk (gewei) terugplaatsen en de boutjes en moeren handvast aandraaien.
Zelf doe ik wat uitlaatpasta aan beide zijden van de uitlaat- en inlaatpakkingen. en ik doe wat kopervet op de draadeindjes.

Daarna beginnen met de kopmoeren op moment te zetten. Je werkt vanaf de bovenste voorste kopmoer, daana de achterste en dan de onderste en dan om- en om de moeren een slagje vaster zetten. op die manier verdeel je de druk. Vergeet ook niet om de moeren en bouten van het spruitstuk mee te nemen.
De eerste ronde zet je de moeren op 1 kgm. Als je beide zijden hebt gedaan doe je nog een rondje en zet je ze op 2 - 2,3 kgm.
Het spruitstuk wordt vastgezet met 1,9 kgm.

Afbeelding
Ik wilde geen risico nemen met de olievulpijp, dus een revisiesetje aangeschaft.
En dat was maar goed ook bleek achteraf... Maar daar zal ik een apart topic van maken.

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re: Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Bericht door spank » do 1 aug, 2019 16:13

Bedankt voor dit uitgebreide verslag!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Bericht door AZL57 » vr 2 aug, 2019 16:40

Mooi gedaan. ! kleine opmerking je hebt alles zo mooi en schoon gemaakt. Misschien heeft de dynamo ook een beurtje verdiend hij is nog wat roestig 88-)
diverse Citroens, wat anders.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Bericht door mansvelste » zo 22 sep, 2019 09:10

compliment,

Een opmerking

Veren van brilrubbers niet oprekken de volgende keer. En het is best wel een gok om zuigers en cilinders te vernieuwen en de oude krukas te laten zitten. Zelfs het vernieuwen van zuigerveren alleen al is een gok als de krukas blijft zitten.

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's

Bericht door mansvelste » zo 22 sep, 2019 10:42

Met mijn bescheiden mening wil ik slechts af en toe uit mijn ervaring putten, we hebben immers in het verleden honderden motoren gereviseerd. No hard feelings please.
Dus 2cv4 ga nu niet paniekeren. Misschien komt er wel nooit meer wat aan die motor.
Maar als wij zuigerveren en al zeker als we zuigers en cilinders vervingen, onderzochten we hoeveel het motortje gelopen had en of er al eens een nieuwe krukas in gekomen was. Als de krukas net zo oud was als de zuigerveren, dan werd hij altijd vernieuwd. We hadden immers de ervaring dat als je dat niet deed dan kon je erop wachten tot de krukas begon te lageren. Plausibel toch! de druk op de ouwe krukaslagers werd ineens veel hoger. Maar!! Vergeet wel even niet dat met die auto's dagelijks werd gereden, dus als het om een hobby-auto gaat, dan is dat anders.
De veren van de brilletjes nooit oprekken! Als blijkt dat ze moeten hebben gelekt (olievervuiling) vernieuw ze dan, ook de brilletjes. Wat wij wel eens deden als er geen brilletjes voorhanden waren was de druk verhogen door speciale vervaardigde dunne onderlegplaatjes (heel dun) bij de veren te leggen.
Waarschuwing!!!
Ontzettend veel zelfsleutelaars hebben de vervelende kostbare ervaring gehad dat ze de krukas meerdere malen achter elkaar moesten vernieuwen. In de meeste gevallen heeft dat te maken met de oliekoeler. Een motor reviseren en de oliekoeler zomaar weer terug schroeven is een doodzonde. Oliekoeler grondig schoon maken en nog liever ook vernieuwen.
TIP: Als wij een eend moesten inruilen dan reden we hem eerst goed warm, vervolgens gingen we even op een parkeerplaats scherpe linker en rechter bochten rijden en gas bijgeven en los laten. Als de motor sjofel was en op zijn laatste benen liep, maar ook als hij begon na te laten, dan hoorde je hem duidelijk lageren.

groet Theo

Plaats reactie