motor assembleren: paar vragen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

motor assembleren: paar vragen

Bericht door RobM » wo 16 nov, 2016 20:59

forummers,

dat met dat lassen snap ik nu wel, dus heb ik bij duckknutsel een blok opengemaakt wat niet meer rond ging. Demonteren, links-rechts markeren, voor-achter markeren, etc. Er bleek roest bovenin een cylinder te zitten. Dit was wonderwel te verwijderen. Nog een paar helicoils gezet toen heeft hij heeft het blok weer in elkaar gezet met nieuwe zuigerveren en pakkingen en het kan elk moment weer draaien. Mooi

in het kader van selluf doen kreeg ik toen een blok wat 2 jaar buiten heeft gestaan: leef je uit. Inmiddels gedemonteerd, koppen bij een revisiebedrijf geweest en nu heb ik dus een gedemonteerd blok en een pakkingset. Van het weekend gaat het gebeuren.

even wat info:
-carterhelften zitten nog op elkaar
-blok is een A06 664
-ik heb een haynes 1967 / 1990
-een A3 boek afdrukken van de micro-fiches van citroen, met de datumcode 15/2/91
-how to restore citroen 2cv
-pakkingset van glaser

na boekstudie 2 vragen:
-bij de pakkingset zitten twee verschillende typen brilrubbers; een set mét en een set zonder extra blokje op de afschuining. Welke moet ik hebben?
In het boek 'how to restore' lijken ze het type met de nokjes te gebruiken, waarbij je bij motoren na 1972 de blokjes bij een 602cc naar de cylinder toe monteert.
-de stoterstangen kan je verkeerd om monteren Wat is krukas/ en wat is klep/kant~~

verder nog zaken die meestal over het hoofd worden gezien? Ik zet de boel in elkaar, samen gaan we de bouten in de goede volgorde op de goede spanning draaien

Groetjes, Rob
Laatst gewijzigd door RobM op wo 16 nov, 2016 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 16 nov, 2016 21:31

Wat betreft de stoterstangen kun je gemakkelijk testen . Nokvolgers plaatsen en dan een beetje olie erop en de goede kant blijft aan de nokvolger plakken. Je kan dan als je aan de stoterstang trekt de nokvolger op en neer bewegen. Wat betreft de brilrubbers heb je degene zonder het extra blokje nodig die met blokje zijn voor een 400cc

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 16 nov, 2016 21:45

Sorry de brilrubbers met nokje zijn voor een 602 . Dat nokje valt ook in het schaaltje waar de veer tegen drukt. Ik dacht eerst dat je met nokje de verdikking op de brilrubbers van een 400cc bedoelde.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » wo 16 nov, 2016 21:53

Als dat blok 2 jaar buiten heeft gestaan is er maar één remedie in mijn ogen. Blok helemaal uitelkaar halen, dus ook carterhelften splitsen en alles testen op speling en slijtage (en roest als het buiten heeft gelegen).
De dikkere bolle kant van de stoterstang moet in de nokvolger, de spitsere kant moet in de kop/tuimelaar.
Succes met de revisie!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 16 nov, 2016 22:19

Denny schreef:Sorry de brilrubbers met nokje zijn voor een 602 . Dat nokje valt ook in het schaaltje waar de veer tegen drukt. Ik dacht eerst dat je met nokje de verdikking op de brilrubbers van een 400cc bedoelde.
ah, mét nokje.
Het schaaltje kan draaien, dus:

moet het nokje van de cylinder af wijzen, of naar de cylinder toe?


en wel of niet compleet uit elkaar: er zat olie in het blok, geen water in de olie, en we gaan het zien. Bedenk: het is arbeidstherapie, geen productie. Als het niet goed is doe ik het nog een keer.
Beetje aan het oefenen voor als ik het blok uit mijn eigen eendje ga doen.

Dank tot dusver, ik meldt mij met de resultaten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 17 nov, 2016 17:02

moet het nokje van de cylinder af wijzen, of naar de cylinder toe?

naar de cylinder toe, maar dat wijst zich vanzelf als je de brilrubbers in het schaaltje plaatst. nokje schuin aan de bovenkant

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 18 nov, 2016 19:22

gelukt.

de stoterstangen passen maar op 1 manier in de tuimelaars, dat wil niet verkeerd.
de brilrubbers mét nokje naar de cylinder toe wijzend.

kleppen in de kop, cylinder, zuiger en kop op zijn plek.

keep you posted.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 18 nov, 2016 21:01

Rob,
Ik zou blokje toch gewoon even splitsen, als je ziet wat een bagger er meestal uitkomt is het zonde om dat nu niet te doen.
Je hebt de koppen ook super aangepakt, dus waarom de rest dan ook niet?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 18 nov, 2016 21:15

Hey Rob wat heb jij al vroeg weekend. :D

Plaats reactie