Vraag over motorblok 435cc en 602cc

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Vraag over motorblok 435cc en 602cc

Bericht door PPH » ma 10 apr, 2017 11:02

Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

Mijn vraag is: in hoeverre zijn de motorhelften van een 435cc gelijk aan de motorhelften van een 602cc?

M.a.w. kan ik de onderdelen van een 602cc bouwen in op een 435cc? Dit vanwege het motornummer op het 4-blokje die ik nog moet laten schouwen door de RDW.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Vraag over motorblok 435cc en 602cc

Bericht door LPGo » ma 10 apr, 2017 12:30

PPH schreef:Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

Mijn vraag is: in hoeverre zijn de motorhelften van een 435cc gelijk aan de motorhelften van een 602cc?

M.a.w. kan ik de onderdelen van een 602cc bouwen in op een 435cc? Dit vanwege het motornummer op het 4-blokje die ik nog moet laten schouwen door de RDW.

Klopt je mag het niet zomaar: maar je mag het wel doen.. Echter moet je dan op keuring bij de RDW. Waarbij voor de RDW vooral van belang is waar het motorblok vandaan komt.. Je moet dus het chassisnummer en kenteken weten van de auto waar het blok uitkomt.. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een BMW motor voor in mijn eend..

Verder zou ik dan ook meteen schijfremmen erin zetten, (of minimaal grote trommels)zodat de RDW kan zien dat je de remmen ook verbeterd hebt t.o.v. de originele Dyane 4 remmen... Hierdoor krijg je ook eerder kans dat ze e.e.a. goedkeuren..

Denk je er ook aan dat de voorste motorsteunen verder uit elkaar zitten bij een 6 blok.


Omzetten van cilinders e.d. is naar mijn mening niet te doen, het 435 blokje is totaal anders van afmeting en opbouw.

succes..



n.b. een goed 435cc blokje is ook niet te versmaden en wel zo origineel bij jouw Dyane..
Ondertussen wordt het allemaal zeldzaam, zeker een 435...

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Vraag over motorblok 435cc en 602cc

Bericht door Marco250 » ma 10 apr, 2017 20:13

LPGo schreef:
PPH schreef:Na contact met de RDW is me duidelijk geworden dat ik niet zomaar een 602cc op mijn Dyane 4 mag plaatsen.

quote]


Een goed 435cc blokje is ook niet te versmaden en wel zo origineel bij jouw Dyane..
Ondertussen wordt het allemaal zeldzaam, zeker een 435...
Met deze laatste regel ben ik het absoluut eens! Een viertje is leuk en ze worden zeer zeldzaam, ik zou het originele blokje en bak zeker bewaren.

Ik bouw misschien ooit het originele viertje nog wel eens terug in mijn 250.

Verder ben ik nog nooit iemand tegengekomen die naar de RDW gaat na het wisselen van de motor, ook niet van een vier naar een zes. Daar kijkt niemand naar!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 10 apr, 2017 21:01

en er zijn NOS cylinder/zuiger sets beschikbaar voor weinig geld omdat bijna niemand daarheen vraagt.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 11 apr, 2017 12:02

De dyane is toch ook met het 602 blok geleverd? Dan zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn voor de RDW.. tenzij de gaan vallen over het feit dat het nu een 4 is... maar dat is in mijn ogen mierenneukerij
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 11 apr, 2017 12:11

Tom Duckpower schreef:De dyane is toch ook met het 602 blok geleverd? Dan zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn voor de RDW.. tenzij de gaan vallen over het feit dat het nu een 4 is... maar dat is in mijn ogen mierenneukerij
en dat is nu net wat ze wel doen, helaas..

Terecht of niet terecht; mierenneukerij of niet; ze doen het en het wordt nog steeds erger.. Alles om maar zoveel mogelijk oude wagens van de straat te halen.. (geven ze zelf tussen neus en lippen door toe)..
Heb het zelf aan de hand gehad helaas.. (zie mijn diverse topics)

Dyane 4 is een ander type auto als een Dyane 6.. Bij de apk is er niets aan de hand maar als je een steekproef krijgt of b.v. LPG wilt inbouwen (of uitbouwen) dan ben je de Sjaak..
Vraag blijft ook nog als je een ongeluk krijgt met de auto en de verzekering van de tegenpartij komt erachter....

en nee ik ben geen zwartkijker...


p.s. Dit doen ze overigens alleen met originele NL wagens. Wagens die ingevoerd worden uit het buitenland zijn bijna vogelvrij.. Ze zijn hiermee een paar keer op de koffie gekomen met Landrovers die ze afkeurden (volgens RDW geknoeid met het chassinummer) terwijl de de Landrover fabriek naderhand bevestigde dat het origineel was.. Tja dan ga je af als RDW zijnde.. Dus hier branden ze hun vingers niet meer aan...

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 11 apr, 2017 12:34

Vast met het call center gebeld :) beter gewoon ff heen gaan en een keurmeester aanspreken. Die mannen zijn iets duidelijker dan die dames aan de tel

je hebt het over schouwen bedoel je dan de hele dyane? Want dan worden immers wel de nr's genoteerd ook van het blok met de herinslag moet dat het zelfde zijn.
Je kan dan gewoon aangeven dat je een blok wissel gaat doen is geen probleem.
De vraag waar de motor vandaan komt gaan zo waarschijnlijk ook stellen.
Uit hobby voorraad samengesteld is voldoende evt met foto van een stapel blokken.

Als het een originele goede dyane is motor/bak (moet ook wisselen) lekker bewaren
Originele dyane4, die zijn er bijna niet meer en rijden trouwens super, misschien gewoon eend/dyane6 er bij kopen :)
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 11 apr, 2017 13:13

Op de site van de RDW staat dat bij verandering van de cilinderinhoud ook een herkeuring moet plaatsvinden.
Dus als je een BigBore set monteert moet je naar de RDW....

Dat zal wel vaak gebeuren.... :?

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » wo 12 apr, 2017 13:56

Thijs schreef:Dat zal wel vaak gebeuren.... :?
Dat denk ik ook. :lol:
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 apr, 2017 17:20

Dat laatste zal vast niet gebeuren haha.

Gewoon 6je in hangen en keuren maar.
Bij mijn keuringen is daar nooit naar gekeken. Zag er dan ook goed uit. Als het aan elkaar hangt met tape en koort kan ik me voorstellen dat de mannen gaan neuzen in de nummers.
Citroén rolls better than a Rolls!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » wo 12 apr, 2017 17:32

Er moet ook een andere bak in hoor! Ik weet niet of dat duidelijk is?

En een andere goede gebruikte bak met trommels is nog moeilijker dan een goed blok!

Daar kan ik een heel verhaal over houden.

Een schijvenbak is dan misschien nog de gemakkelijkste optie, dan moeten de achterremmen ook omgebouwd naar LHM.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 apr, 2017 20:10

Dank Marco voor de aanvulling.
Inderdaad hoort er bij een 6je ook een dito bak.

Ben benieuwd naar de ervaring van de topic starter bij de rdw
Citroén rolls better than a Rolls!

Boxer
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 13:47
Locatie: Roosendaal

Bericht door Boxer » do 11 jan, 2018 18:47

Van mijn 2cv-6 ( 1987)de koelmantels van de cilinders afgehaald in een poging verdere olielekkage op te sporen.
Zie ik onderkant kop op ca. 3 cm van de cilinder af een zeskantige schroefkop zitten, zit nog vrij los ook, met een grove borgring , die volgens mij niet bedoeld kan zijn om olie af te sluiten. Kan die schroef nergens in de boekjes vinden. Weet iemand waar tie voor is en of er lekkage door kan ontstaan? Daar zit toevallig wel veel lek-olie.
groet boxer

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 11 jan, 2018 20:02

??????????????????
Heb je misschien een foto ?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 11 jan, 2018 21:59

Bedoel je niet gewoon de bout waar de koelbeplating mee vast hoort te zitten?

Plaats reactie