Motor lijkt te zijn vastgelopen.

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Eugene
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 11:12
Locatie: Assen

Motor lijkt te zijn vastgelopen.

Bericht door Eugene » ma 1 mei, 2017 22:04

Na 18 jaar caravanstalling ben ik (samen met wat hulp) bezig om mijn eend weer de weg op te krijgen.

Het motorblok van de eend was los en draaide soepel rond. De olie die eruit kwam was netjes en blank en bevatte geen metaalrestjes o.i.d. De eend was ook met redelijk verse olie weggezet.

Vanavond zou de eend tot leven worden gewekt (ik was er zelf helaas niet bij omdat de eend een uur rijden van mijn huis staat, dus de hulptroepen waren er mee bezig) en dat leek in eerste instantie goed te gaan. Het blokje liep mooi rond op de startmotor, maar sloeg niet direct aan. Dat is vrij normaal natuurlijk aangezien de verse benzine nog aangezogen moest worden.

Op een gegeven moment ging het blok steeds langzamer draaien en hebben ze er een volle accu op aangesloten. Maar het bleef langzaam rondlopen totdat het vastzat.

De cilinders waren nog met perslucht doorgeblazen en er kwam geen rommel uit het blok. Ook is er wat olie in gespoten zodat de eerste rondgang gesmeerd liep.

Wat kan dit zijn??? Het blok wil nu niet meer rond.
We zitten zelf te denken aan een olie schraapveer die misschien is losgekomen en nu vastzit tussen de zuiger en de cilinderwand.

Of hebben jullie misschien een andere diagnose waarnaar we eerst moeten kijken?

Alvast bedankt voor reacties en hulp.

Eugene

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 1 mei, 2017 22:26

Ik denk dat er een hoop rotzooi (roest/roet) uit het spruitstuk in de cylinders is gevallen. Ik hoop dat dit niet te veel schade heeft veroorzaakt. Spruitstuk, cylinders en koppen eraf, schoonmaken en olien. En natuurlijk controle op schade.
Succes.
Ik heb ook ooit zo een langstaande motor vastgedraaid. Sindsdien altijd koppen en spruitstuk eraf voor een startpoging.
diverse Citroens, wat anders.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » ma 1 mei, 2017 22:27

Mogelijk roestschilfers vanuit het spruitstuk? In 18 jaar tijd kan er een berg viezigheid ontwikkelen in het spruitstuk, dat is nu mogelijk via de inlaatbuizen de cilinders in gezogen.
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 1 mei, 2017 22:43

Zie mijn antwoord op je andere post. Dat word sleutelen.

Eugene
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 11:12
Locatie: Assen

Bericht door Eugene » ma 1 mei, 2017 23:06

Oh oh. Dat klinkt niet goed. Ik zal jullie bevindingen doorgeven.
Ik hoop inderdaad dat de schade meevalt en het blok niet stuk is.

Balen zeg!!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 2 mei, 2017 08:08

Je kan mazzel hebben maar na bijna 20 jaar stilstand zou ik toch eerst de koppen en spruitstuk eraf halen voor men gaat starten. Anders is het einde van het blok. Of paar nieuwe zuigers en cilinders erop
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie