carterhelften samenvoegen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
mattheus
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 22 mar, 2006 22:58

carterhelften samenvoegen

Bericht door mattheus » di 20 apr, 2010 22:52

Ik heb een AZ-blokje (425cc 1968) gesplitst, om de zaak van binnen te controleren en schoon te maken; het blokje heeft namelijk 30 jaar ongebruikt op zolder gestaan.
Tussen de carterhelften bleek geen pakking te zitten; de pasvlakken zijn wel iets aangetast.
Vraag: is het verstandig om de aansluitvlakken schoon te maken door deze licht te schuren ? En bij het sluiten van de carterhelften de aansluitvlakken te dichten met vloeibare pakking?
AZ1969

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 20 apr, 2010 23:52

Je geeft zelf het antwoord al.

Pasvlakken zo goed mogelijk schoonmaken, zonder ze te krassen of te beschadigen. Dan met wat vloeibare pakking de boel weer monteren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 21 apr, 2010 00:32

Let op niet te veel vloeibare pakking in de buurt van de oliepomp anders kan die verstoppen. En dat is nou weer net niet wat je van plan was ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 22 apr, 2010 16:43

In elk geval, vloeibare pakking MOET er tussen. Anders krijg je gegarandeerd lekkage.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 apr, 2010 19:25

ja maar matig, niet overdrijven ;-)
diverse Citroens, wat anders.

mattheus
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 22 mar, 2006 22:58

Bericht door mattheus » do 22 apr, 2010 22:49

De pasvlakken heb ik inmiddels schoon en blank gemaakt met ontvetter en met schuurpapier nr 800.
Moeten alle raakvlakken van beide carterhelften worden ingesmeerd met vloeibare pakking, bijv ook ter plaatse rondom de 4 grote carterbouten/moeren ?
In het videofilmpje over motorrevisie zie je dat de oliepomp pas wordt aangebracht op de nokkenas nadat de carterhelften gesloten zijn; is dat de juiste volgorde ? In dat geval heeft de nokkenas bij het sluiten van de carterhelften maar 1 steunpunt op het voorste lager; lijkt me dat de nokkenas aan achterzijde dan niet goed gecentreerd wordt.
AZ1969

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 23 apr, 2010 00:03

een kant insmeren met pakking is ruinm voldoende. Het teveel pers je er toch tussenuit.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 5 dec, 2010 12:16

Welke vloeibare pakking is aan te raden??
Ik heb begrepen dat er vloeibare pakking is die hard wordt, en vloeibare pakking die zacht blijft. En maakt het nog verschil waar je wat opsmeerd ?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 5 dec, 2010 15:04

De gewone blauwe Loctite. Nummer 703,uit het hoofd gezegd. Het tuitje bijna aan het uiteinde opensnijden, zodat je dunne rupsjes (ca 2 mm) kunt leggen. Die rupsjes leg je op 1 carterhelft langs de hele omtrek plus kleine cirkeltjes rond de boutgaten. Maar inderdaad zuinig, zodat je geen slierten kit in je smeercircuit krijgt.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 6 dec, 2010 13:30

Is schuurpapier korrel 800 wel geschikt. Mij werd verteld dat je beter 1000 of 1200 kunt nemen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 6 dec, 2010 19:15

Tsja, hoe gladder hoe beter. Maar hoe pietjeprecies wil je zijn? Als je een blok splitst, zien de raakvlakken en niet echt gepolijst uit. Als alle oude kitrestjes weg zijn geschraapt is het eigenlijk al goed, met fijn schuurpapier er langs gaan is allicht nog beter. Maar korrel 1000 is welhaast een cosmetisch artikel. Daarmee ben je echt aan het polijsten. Dat heb je op die pasvlakken niet nodig. Besteed liever extra tijd aan het in- en uitwendig schoonmaken voor de herbouw, zou ik zeggen.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 6 dec, 2010 20:13

en je wil dat je pakking ook hecht aan de vlakken, hoe gladder de vlakken, des te slechter de hechting.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 6 dec, 2010 21:51

waarom, af fabriek is ie ook niet opgeruwd. Die pakking kleeft wel, daar is ie voor gemaakt.
Ik gebruik alleen een schraapstaal en daarna ontvetten met wasbenzine. Nooit ergens last mee gehad.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 8 dec, 2010 10:26

Die pakking dicht wel af. Al zit er een kleine oneffenheid. Dat is nou het mooie van een vloeibare pakking. Als je de carterhelften samen voegt dan druk je de vloeibare pakking aan en dicht het af.

Hylomar is ook een vloeibare pakking die je kunt gebruiken. Is toevallig ook blauw van kleur.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 9 dec, 2010 08:36

Let er op, dat bij de 425cc het boutje onder de oliepomp op de hoek van het carter een borstboutje moet komen om de 2 carterhelften te centreren.

Plaats reactie