Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 13 mar, 2013 11:59
door Geert
Erikjan schreef:
Thijs schreef:
de speciale dop
Wat doe je daar mee dan?
Ik kan me niet herinneren daar speciaal gereedschap voor nodig te hebben gehad... :?
Er zit een soort moer met 4 sleuven waarmee de veer en cups worden opgesloten.
Er is een speciale dop in de handel om deze moer los te halen. Als hij niet zit vast geroest lukt het ook zonder. Maar hier blijkt hij vast gerot dat is het wel handig om die dopt te hebben.

Zelf het ik een oude dop genomen daar een sleuf in geslepen en een stalen plaatje in geklemd. Dan heb je het zelfde maar dan gratis.

Afbeelding
Welke maat dop ,heb je hiervoor gebruikt?

Geplaatst: wo 13 mar, 2013 12:08
door rusty
maakt niet uit welke maat, gewoon een die er zo strak mogelijk in past.

Geplaatst: vr 15 mar, 2013 15:04
door Erikjan
Ik dacht 10 of 11. Het maat niet zo veel uit als hij er maar in past.

Re: speling stuurkogel wielzijde

Geplaatst: ma 29 jul, 2019 10:00
door spank
Beste mensen,

Misschien ben ik een pietlut, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Bij het vastzetten van de stuurkogelmoer moet je volgens de vraagbaak 1/6 slag terug, maar volgens BCC 1/4. Als je het laatste aanhoudt, krijg je dan geen speling op de kogel?

groet, Jochem

Re: speling stuurkogel wielzijde

Geplaatst: ma 29 jul, 2019 11:00
door Thijs
In mijn beleving is 1/4 te veel maar dat merk je gauw genoeg als de boel gaat rammelen tijdens het rijden.
Je moet ook geen speling kunnen voelen.

Re: speling stuurkogel wielzijde

Geplaatst: vr 18 aug, 2023 14:43
door Eendjekwek
Ik heb hetzelfde probleem ondervonden. De eend trilde verschikkelijk aan het stuur, vaak bij ruwer wegdek. Enige remedie was inderdaad flink de vaart eruit en dan weer rustig verder. Zoals eerder in dit topic aangegeven zelf gereedschap gefabriceerd en de boel losgehaald. Zelfs zonder kruipolie ging de opsluitmoer gewoon normaal los. Heb ik hier geluk gehad?
De stuurkogel en het uiteinde van de spoorstang waren in ieder geval duidelijk versleten. Ik heb nog andere stuurkogels liggen. Vanaf welke diameter zijn ze als versleten aan te merken? In de vraagbaak kon ik het niet vinden.
Mijn versleten zijn 19,8 mm diameter (ook niet meer mooi rond) en die ik heb liggen zijn 21,4 mm (en wel mooi rond).
Heeft iemand ooit nieuwe opgemeten bijvoorbeeld?
IMG_7439.jpeg

Re: speling stuurkogel wielzijde

Geplaatst: vr 18 aug, 2023 16:29
door AZL57
Sleutel kun ook zelf maken, dat moesten de dealers vroeger ook. Hier het 2cv werkplaatshandboek.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che54.html