glijlager stuurhuis vervangen

Alles over de wielophanging
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

glijlager stuurhuis vervangen

Bericht door Willem2 » wo 20 nov, 2013 22:39

Ik wilde in het stuurhuis een nieuw glijlager plaatsen. Nu heeft het oude glijlager alleen geen klinknagel :?
Hoe kan ik deze vervangen?
Afbeelding
...

En heeft er nog iemand tips om het laatste cupje eruit te krijgen?
Laatst gewijzigd door Willem2 op za 23 nov, 2013 08:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: glijlager stuurhuis vervangen

Bericht door bebe » wo 20 nov, 2013 23:14

Willem2 schreef:Ik wilde in het stuurhuis een nieuw glijlager plaatsen. Nu heeft het oude glijlager alleen geen klinknagel :?
Hoe kan ik deze vervangen?
https://lh5.googleusercontent.com/dGLI5 ... -h207-p-no
Volgens mij zat ie bij mij gestuikt aan beide zijden.
Die stuikpunten heb ik weg geslepen en vervolgens ook voorzichtig het glijlager door geslepen.

Het nieuwe glijlager erop krijgen was een crime: met heet stoken van het glijlager en bevriezen van de stang is het me uiteindelijk gelukt. Daarna met het lasapparaat 2 puntjes aan beide zijden van het glijlager gelast.

Toen bleek het nieuwe glijlager weer net iets te groot te zijn, paste met geen mogelijkheid in het geleidehuis.
Vervolgens heeeeeel voorzichtig wat van het nieuwe lager afgeslepen, passen, nog wat slijpen, passen, en toen paste het zonder speling.

Ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn. Ik ben er behoorlijk wat tijd aan kwijt geweest....
Eendracht maakt macht.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » za 23 nov, 2013 07:52

Dus. ..

Het oude glijlager ging er redelijk makkelijk af, stuikpunten doorgeslepen en eraf getikt.
Het nieuwe erop was toch iets lastiger. Die paste echt niet. Eerst maar eens de lasnaad aan de binnenkant :shock: glad gedremeld. Uiteindelijk ging ie er met wat voorzichtige klappen omheen.
Toen opeens wel heel makkelijk :evil:
Afbeelding
Dus maar een nieuwe bestellen, eens kijken of ze een maatje groter hebben :cry:
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 23 nov, 2013 08:22

Willem2 schreef:Dus. ..

Het oude glijlager ging er redelijk makkelijk af, stuikpunten doorgeslepen en eraf getikt.
Het nieuwe erop was toch iets lastiger. Die paste echt niet. Eerst maar eens de lasnaad aan de binnenkant :shock: glad gedremeld. Uiteindelijk ging ie er met wat voorzichtige klappen omheen.
Toen opeens wel heel makkelijk :evil:
Afbeelding
Dus maar een nieuwe bestellen, eens kijken of ze een maatje groter hebben :cry:
Precies hetzelfde gebeurde mij ook...... :(
Ik moest bij de 2e poging (nieuw lager) ook behoorlijk wat dremelen aan de binnenkant van het lager.
Heb deze toen heetgestookt, en voorzichtig mbv het oude gescheurde lager erop getikt.
Volgens de Duitse eendenboer is het een kwestie van 'Fire & Ice'
Ik vraag me nog steeds af of die glijlagers nou wel zo nauwkeurig geproduceerd worden....
Eendracht maakt macht.

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

stuurhuis

Bericht door wusten-fuchs » za 23 nov, 2013 09:00

zeker zo,n imitatie ring uit argentinie ??? :( ik kan je even uit de droom helpen daar past NOOIT een van ! :evil:

bovendien is het materiaal te zacht na circa 30.000 km is de hele boel weer aan vervanging toe, ik reviseer zo,n 50 stuurhuizen per jaar en laat ALLE ! onderdelen gewoon in NL namaken speciaal de glijring deze worden dan per set op 0.05 mm passend gemaakt en uitgehard daarna per set in een stuurhuis gemonteerd , ook alle lagers worden direkt bij skf in D besteld met alles wat er voor stuurhuis - revisie te koop is op dit moment daar kan je niks mee beginnen ,, past niet,, of is heel snel weer kapot dus bij gebrek aan beter zelf spullen laten maken !!!
wat niet kan doen we lekker toch

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 24 nov, 2013 15:47

@wusten-fuchs: je hebt pm
Eend voor allen, allen voor eend..

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 25 nov, 2013 18:55

Vraagje:

Hoeveel ruimte moet er om het glijlager zitten? Stel, het stuurhuis is 34 mm inwendig, hoeveel moet het lager dan zijn? Ik neem aan wel iets kleiner, anders kan er ook geen vet tussen.
Eend voor allen, allen voor eend..

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

speling

Bericht door Le Patron » wo 27 nov, 2013 13:46

Beetje speling als die ingevet soepel beweegt.

De ring is voor oud type tandheugel, en is inwendig te klein uitwendig te groot.
Alles pas maken en weer in elkaar, klinknagel gebruiken wij nooit.

Ja al met al wel even werk vanwege de slecht pas kwaliteit.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 27 nov, 2013 17:07

Aha, oud type tandheugel....
Vandaar dat het niet past. Dan maar weer eens op zoek.

Bedankt voor de info!
Eend voor allen, allen voor eend..

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

ring

Bericht door Le Patron » wo 27 nov, 2013 17:37

Ik denk niet dat er wat anders is te vinden, maar je weet maar nooit.
Ben benieuwd, wij gebruiken ze wel en maken het pas, maar passende zijn natuurlijk welkom.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 1 dec, 2013 13:08

Na veel gefreubel past de ring op de tandheugel. Een zowaar om nog leuk in het huis :D
Dan, vastzetten, alles goed in het vet natuurlijk. Volgens het boekje "vastdraaien en dan 1/4 los" . Maar wat is vast? Er zit namelijk een veer tussen, dus er is niet echt een "harde stop".
Op gevoel is ook lastig, want ik heb geen flauw idee. Voor m'n gevoel zit het al snel te strak.

Tips?
Eend voor allen, allen voor eend..

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » zo 1 dec, 2013 20:26

Borg gaatjes boven elkaar. Er zijn dacht ik twee borggaatjes mogelijk.
Vrgrt.
Hassie.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 1 dec, 2013 22:38

Ja, dat snap ik.
Maar het vastdraaien en dan 1/4 los, daar zit ik mee. Als ik de moer vastzet, tot ie niet meer verder wil en dan een kwart los draai, zit het voor mijn gevoel veel te vast, of hoort dat?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 dec, 2013 09:05

Ja,deze kan je vast draaien en een kwart terug,want op deze kogels komen de spoorstangen en die hefboom is sterk zat.Alleen de druktaas tussen het wormwiel en de tandheugel moet je met het stuurwiel erop niet te strak afstellen.Zo dat het lekker stuurt.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 2 dec, 2013 10:18

Ok. Dat is duidelijk.

Bedankt :D
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie