glijlager stuurhuis vervangen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
glijlager stuurhuis vervangen
Ik wilde in het stuurhuis een nieuw glijlager plaatsen. Nu heeft het oude glijlager alleen geen klinknagel
Hoe kan ik deze vervangen?
...
En heeft er nog iemand tips om het laatste cupje eruit te krijgen?
Hoe kan ik deze vervangen?
...
En heeft er nog iemand tips om het laatste cupje eruit te krijgen?
Laatst gewijzigd door Willem2 op za 23 nov, 2013 08:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Eend voor allen, allen voor eend..
Re: glijlager stuurhuis vervangen
Volgens mij zat ie bij mij gestuikt aan beide zijden.Willem2 schreef:Ik wilde in het stuurhuis een nieuw glijlager plaatsen. Nu heeft het oude glijlager alleen geen klinknagel
Hoe kan ik deze vervangen?
https://lh5.googleusercontent.com/dGLI5 ... -h207-p-no
Die stuikpunten heb ik weg geslepen en vervolgens ook voorzichtig het glijlager door geslepen.
Het nieuwe glijlager erop krijgen was een crime: met heet stoken van het glijlager en bevriezen van de stang is het me uiteindelijk gelukt. Daarna met het lasapparaat 2 puntjes aan beide zijden van het glijlager gelast.
Toen bleek het nieuwe glijlager weer net iets te groot te zijn, paste met geen mogelijkheid in het geleidehuis.
Vervolgens heeeeeel voorzichtig wat van het nieuwe lager afgeslepen, passen, nog wat slijpen, passen, en toen paste het zonder speling.
Ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn. Ik ben er behoorlijk wat tijd aan kwijt geweest....
Eendracht maakt macht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Dus. ..
Het oude glijlager ging er redelijk makkelijk af, stuikpunten doorgeslepen en eraf getikt.
Het nieuwe erop was toch iets lastiger. Die paste echt niet. Eerst maar eens de lasnaad aan de binnenkant glad gedremeld. Uiteindelijk ging ie er met wat voorzichtige klappen omheen.
Toen opeens wel heel makkelijk
Dus maar een nieuwe bestellen, eens kijken of ze een maatje groter hebben
Het oude glijlager ging er redelijk makkelijk af, stuikpunten doorgeslepen en eraf getikt.
Het nieuwe erop was toch iets lastiger. Die paste echt niet. Eerst maar eens de lasnaad aan de binnenkant glad gedremeld. Uiteindelijk ging ie er met wat voorzichtige klappen omheen.
Toen opeens wel heel makkelijk
Dus maar een nieuwe bestellen, eens kijken of ze een maatje groter hebben
Eend voor allen, allen voor eend..
Precies hetzelfde gebeurde mij ook......Willem2 schreef:Dus. ..
Het oude glijlager ging er redelijk makkelijk af, stuikpunten doorgeslepen en eraf getikt.
Het nieuwe erop was toch iets lastiger. Die paste echt niet. Eerst maar eens de lasnaad aan de binnenkant glad gedremeld. Uiteindelijk ging ie er met wat voorzichtige klappen omheen.
Toen opeens wel heel makkelijk
Dus maar een nieuwe bestellen, eens kijken of ze een maatje groter hebben
Ik moest bij de 2e poging (nieuw lager) ook behoorlijk wat dremelen aan de binnenkant van het lager.
Heb deze toen heetgestookt, en voorzichtig mbv het oude gescheurde lager erop getikt.
Volgens de Duitse eendenboer is het een kwestie van 'Fire & Ice'
Ik vraag me nog steeds af of die glijlagers nou wel zo nauwkeurig geproduceerd worden....
Eendracht maakt macht.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
stuurhuis
zeker zo,n imitatie ring uit argentinie ??? ik kan je even uit de droom helpen daar past NOOIT een van !
bovendien is het materiaal te zacht na circa 30.000 km is de hele boel weer aan vervanging toe, ik reviseer zo,n 50 stuurhuizen per jaar en laat ALLE ! onderdelen gewoon in NL namaken speciaal de glijring deze worden dan per set op 0.05 mm passend gemaakt en uitgehard daarna per set in een stuurhuis gemonteerd , ook alle lagers worden direkt bij skf in D besteld met alles wat er voor stuurhuis - revisie te koop is op dit moment daar kan je niks mee beginnen ,, past niet,, of is heel snel weer kapot dus bij gebrek aan beter zelf spullen laten maken !!!
bovendien is het materiaal te zacht na circa 30.000 km is de hele boel weer aan vervanging toe, ik reviseer zo,n 50 stuurhuizen per jaar en laat ALLE ! onderdelen gewoon in NL namaken speciaal de glijring deze worden dan per set op 0.05 mm passend gemaakt en uitgehard daarna per set in een stuurhuis gemonteerd , ook alle lagers worden direkt bij skf in D besteld met alles wat er voor stuurhuis - revisie te koop is op dit moment daar kan je niks mee beginnen ,, past niet,, of is heel snel weer kapot dus bij gebrek aan beter zelf spullen laten maken !!!
wat niet kan doen we lekker toch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
speling
Beetje speling als die ingevet soepel beweegt.
De ring is voor oud type tandheugel, en is inwendig te klein uitwendig te groot.
Alles pas maken en weer in elkaar, klinknagel gebruiken wij nooit.
Ja al met al wel even werk vanwege de slecht pas kwaliteit.
De ring is voor oud type tandheugel, en is inwendig te klein uitwendig te groot.
Alles pas maken en weer in elkaar, klinknagel gebruiken wij nooit.
Ja al met al wel even werk vanwege de slecht pas kwaliteit.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
ring
Ik denk niet dat er wat anders is te vinden, maar je weet maar nooit.
Ben benieuwd, wij gebruiken ze wel en maken het pas, maar passende zijn natuurlijk welkom.
Ben benieuwd, wij gebruiken ze wel en maken het pas, maar passende zijn natuurlijk welkom.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
Na veel gefreubel past de ring op de tandheugel. Een zowaar om nog leuk in het huis
Dan, vastzetten, alles goed in het vet natuurlijk. Volgens het boekje "vastdraaien en dan 1/4 los" . Maar wat is vast? Er zit namelijk een veer tussen, dus er is niet echt een "harde stop".
Op gevoel is ook lastig, want ik heb geen flauw idee. Voor m'n gevoel zit het al snel te strak.
Tips?
Dan, vastzetten, alles goed in het vet natuurlijk. Volgens het boekje "vastdraaien en dan 1/4 los" . Maar wat is vast? Er zit namelijk een veer tussen, dus er is niet echt een "harde stop".
Op gevoel is ook lastig, want ik heb geen flauw idee. Voor m'n gevoel zit het al snel te strak.
Tips?
Eend voor allen, allen voor eend..