Draagarmen achter demonteren

Alles over de wielophanging
maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Draagarmen achter demonteren

Bericht door maartenmaris12 » do 21 nov, 2013 08:27

Hallo,

ik ben bijna klaar met het volledig demonteren van m'n eend voor de ombouw tot een Burton, echter lukt het niet zo goed om de achterste draagarmen te verwijderen. Ik heb geen idee hoe ik de remleiding die daar doorheen loopt moet verwijderen.
Als ik deze eenmaal los heb kan ik me voorstellen dat het niet meer zo'n karwei is, aangezien ik de voorste er ook zonder problemen afkreeg.
Ook krijg ik de benzinetank er niet goed af, nog tips daarvoor?

Maarten
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 21 nov, 2013 08:52

aii gevoelig onderwerp op de 2cv site...!
Des al niet te min....in het midden van de as zit een driehoekje. Als je daar de leiding loskoppelt kun je toch de hele as met draagarmen verwijderen.??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 21 nov, 2013 10:21

vergeet dan niet het boutje op een kwart van de as los te draaien en het draadeind naar binnen te drukken. Aan dat draadeind zit een plaatje waar de remleiding aan vast zit.

Je kan ook de remleiding losnemen bij de trommelrem, de leiding rechtbuigen en de draagarm van de as/remleiding schuiven. Je remleidingen vinden dat onplezierig, zeker als ze wat ouder zijn. Ze kunnen dan knikken, scheuren

Zijn de remleidingen nog van het oude metalen type? Dan gewoon doorknippen en vervangen door RVS.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op do 21 nov, 2013 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 21 nov, 2013 10:26

Ik zou de remleiding bij de wiel remcilinder loshalen.
Als je alleen de draag armen wilt verwijderen.
Maar natuurlijk zit dat vast gerot gesmeerd en draait je sleutel door op het tonnetje of de leiding draait mee. Dus dan moet de trommel er af draai je de twee boutjes achter op de ankerplaat los van je remcilinder hou het tonnetje vast met een goeie tang en draai dan de remcilinder.Op die manier blijft je rem leiding heel.

De tank zit met 4 boutjes vast 2 op de asbuis en 2 aan de achter kant. die laatste kunnen soms ook erg vast zitten lipjes er af zagen als het echt niet gaat en later 2 nieuwe maken en op nieuw vast lassen.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 21 nov, 2013 13:31

en mocht je tank het niet overleven: ik heb er nog één liggen, van kunststof. Voor niks.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » do 21 nov, 2013 17:30

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de draagarmen er wel af ga krijgen. Uiteindelijk moet ook de as eraf (zowel voor als achter), want ik ga hoe dan ook voor een nieuw chassis. Ook komen er nieuwe remleiding op, dus ik zal voor het gemak de remleidingen bij de trommelremmen losmaken.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3025
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 21 nov, 2013 22:35

Let op dat je de bouten van de as niet afslijpt als ze vast zitten.
Daar ga je spijt van krijgen want dan krijg je ze er heeeel moeilijk uit.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » di 26 nov, 2013 19:13

Het verwijderen van de draagarmen is voorspoedig gelopen. Deze week heb ik aardig wat tijd om de laatste beetjes te demonteren, waaronder de assen. Het chassis is inmiddels omgekeerd zodat we goed bij de bouten kunnen die de assen op hun plek houden. Echter heb ik er nog geen een los kunnen krijgen, je hebt namelijk verschrikkelijk weinig grip. Iemand nog tips hiervoor?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 26 nov, 2013 20:21

een dop afslijpen zodat het kleine opstaande randje er af is. Heb ik anders nog wel voor je liggen.
dan de dop er op, ratel er op en dan een grote lijmtang strak aandraaien, de ene kant op de plek waar de bout uit de as komt, de andere kant op de ratel.

Ik kreeg ze zo allemaal op één na los. Die ene zat over de hele lengte vastgeroest. Die heb ik losgehaald door een centerpuntje in het midden van de kopse kant van het draad-einde van de bout te slaan, 2 cm inboren met M4 boortje, opboren met M6 boor en dan een koubeitel tussen het chassis en de as-mof (niet de as, dan buigt ie)
De bout breekt nu net onder de as-mof af. Het restje bout kan je zo uit het gat draaien: de spanning is er af.
Het stuk wat blijft zitten krijg je nooit meer uit het chassis, maar dat ging je toch vervangen?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 26 nov, 2013 20:42

ik heb het chassis gewoon normaal op zijn wileen laten staan en dan de krik eronder. de zwaartekracht zorgde dat ik genoeg kracht kon overbrengen.

en ja, bij mij ook al eens een boutkop afgebroken
J B

just drive like you stole it

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » di 26 nov, 2013 21:57

RobM schreef:een dop afslijpen zodat het kleine opstaande randje er af is. Heb ik anders nog wel voor je liggen.
dan de dop er op, ratel er op en dan een grote lijmtang strak aandraaien, de ene kant op de plek waar de bout uit de as komt, de andere kant op de ratel.

Ik kreeg ze zo allemaal op één na los. Die ene zat over de hele lengte vastgeroest. Die heb ik losgehaald door een centerpuntje in het midden van de kopse kant van het draad-einde van de bout te slaan, 2 cm inboren met M4 boortje, opboren met M6 boor en dan een koubeitel tussen het chassis en de as-mof (niet de as, dan buigt ie)
De bout breekt nu net onder de as-mof af. Het restje bout kan je zo uit het gat draaien: de spanning is er af.
Het stuk wat blijft zitten krijg je nooit meer uit het chassis, maar dat ging je toch vervangen?

Gr Rob
Ga ik proberen, eerst maar eens even alles met WD40 inspuiten. Ik ga inderdaad het chassis vervangen, dus ik wil alleen de assen er heel af krijgen. Al die lange bouten die door het chassis heen zitten ga ik uiteraard ook vervangen, dus het is ook niet erg als die kapot gaan.

EDIT: Hier wat foto's van de boosdoeners. Mijn idee was om die cilinders/omhulsels op het chassis gewoon dwars door te slijpen en vervolgens de as gewoon uit het chassis lichten. Iemand die hierbij al problemen voorziet?

Afbeelding

Erg weinig grip zoals je ziet (maar dat zal in alle gevallen wel zo zijn).
Afbeelding

M'n vaders is al wezen slijpen op deze manier, bleek niet echt ideaal, haha!
Afbeelding

Zoals je ziet hebben we het chassis gedraaid.
Afbeelding

:)
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 28 nov, 2013 09:46

dwars door slijpen kan zeker. Krijg je hem er niet uit gemept als de kop van de bout weggeslepen is..??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » wo 4 dec, 2013 18:20

Inmiddels zijn de draagarmen eraf. Ging vrij gemakkelijk door ze dwars door te slijpen. Ook 3 van de 4 voorste bouten (van wat er nog van over was) uit de assen gekregen. Alleen die laatste en de bouten van de achterste as lukken niet goed. Al flink veel kruipolie gespoten en in laten trekken, maar 't lukt nog steeds niet. Iemand nog tips?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 4 dec, 2013 18:39

Ik heb bij de Dyane inderdaad in die doorvoering van het chassis geslepen, een tweetal cm onder de as.
Nadien een M10 moer op het overblijvende eind bout gelast om te verwijderen.
1977 Mehari

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Moordenaar pijptang

Bericht door Le Patron » do 5 dec, 2013 09:02

Als je de as er af hebt maar er steken nog draadstukken in de buis dan pak je een moordenaar of wel pijptang op de goede manier gebruiken klemmen ze zich zelf vast bij het losdraaien.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie