Draagarmen ami8 vs acadiane

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Draagarmen ami8 vs acadiane

Bericht door TimVS » ma 9 dec, 2013 23:09

Hallo,

Ik benbezig met het bouwen van een raid Dyane. Mij werd aangeraden om acadiane voorarmen te gebruiken (steviger?), Zijn de ami8 armen ook steviger ivm hoger gewicht?

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 13 dec, 2013 10:07

Ik zal mijn eigen post maar beatwoorden,

Ik heb info gevraagd bij een 2cv garage in de noorderkempen
Ami8 assen zijn ook verstevigd. Dit zou te zien zijn aan de lip die op de eindstop komt.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 13 dec, 2013 10:48

Zijn inderdaad sterke dan die van de acadiane. Alleen is het de achterste spoorbreedte smaller.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 13 dec, 2013 11:29

Heeft ami 8 dezelfde spoorbreedt voor als een acadiane? Want die is breder dan bij eenden en gewone dyanes dacht ik.
tweeceevees zijn leuk!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 13 dec, 2013 12:22

marcopr schreef:Heeft ami 8 dezelfde spoorbreedt voor als een acadiane? Want die is breder dan bij eenden en gewone dyanes dacht ik.
Voor is alles gelijk behalve een AMI super die is breder, achter zijn alle Ami types 122cm i.p.v. 126cm (alle overige)......

Het schijnt dat de asbuizen van een Ami super veel dikker zijn als van de overige types...

Bij latere types 4x4 Mehari (platte spatborden achter) wordt de voorste asbuis vastgezet met 8 schroeven door het chassis i.p.v. 4....

Veel extra stevigheid brengen de verstekingsstukken in de kromming van de draagarm, maar persoonlijk heb ik liever een kromme draagarm dan een asbuis die afbreekt bij het chassis, De voorste asbuis kun je ook nog eens versterken aan de achterzijde (U profiel oplassen) en de pen die naar de achterste motorsteun gaat wordt ook wel eens versterkt.....

Daarna kun je weer verder met extra verstevingings platen in de zijkant van je chassis en ondertussen is het einde aardig zoek. :o :o

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » vr 13 dec, 2013 18:42

ha tim, tof! loop zelf ook al een tijd met hetzelfde idee rond om daarna met emily naar Marokko te rijden voor een tour. Kun je eens wat foto's plaatsen van de vorderingen en aanpassingen? Ben erg benieuwd.


Ici Commence L'Adventure is een boekje van citroen waar de aanpassingen in beschreven staan.

edit: Ici: http://www.barbour4x4.com/Resources/aventure.pdf
dyane 4 68 en dyane 6 69

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 13 dec, 2013 20:07

Overigens de nieuwste trend is het om alles zo licht mogelijk te houden, hoe lichter hoe minder belast, hoe minder stress in de onderdelen waardoor minder schade..........

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 13 dec, 2013 20:56

Hou er bij ami8/ACA draagarmen rekening mee dat de wiellagers en stofkappen groter zijn, als ge deze ooit moet vervangen.
1977 Mehari

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » vr 13 dec, 2013 21:37

LPGo schreef:Overigens de nieuwste trend is het om alles zo licht mogelijk te houden, hoe lichter hoe minder belast, hoe minder stress in de onderdelen waardoor minder schade..........
waar kan je op besparen dan qua bewicht?
dyane 4 68 en dyane 6 69

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 14 dec, 2013 10:23

geen rolkooi

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 14 dec, 2013 12:42

geen zwaardere assen, zo min mogelijk versterkingen.... bij de laatste Touarec-trails mogen ook ongeprepareerde eenden meedoen en die hebben soms minder problemen, dan de volgeladen eenden......

Wie weet hier meer over???? van Veller???...

Meestal worden er gewoon teveel spullen, gereedschap en reserve onderdelen meegesleept.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » za 14 dec, 2013 14:44

Stelregel is zo min mogelijk gewicht. Elke versteviging verlegt het probleem naar een ander zwak punt. Soms is verstevigen juist erger omdat je bij een schade het niet meer kan repareren.
Voor alles geldt: rij niet te snel en ga om de obstakels heen.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 16 dec, 2013 09:42

Gewicht is inderdaad de boosdoener.

@martijntje Ici Commence L'Adventure heb ik thuis liggen en gebruik ik ook als leidraad

@Joos, de wiellagers zijn inderdaad van een andere afmeting

@Ramon een rolkooi ben ik niet van plan.

Plaats reactie