Trillende Dyane [OPGELOST!]

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 21 mei, 2014 18:22

Ik ben blij dat ik het stukje gereedschap heb besteld, want nu waren ze zo los. En ze zaten best vastgeroest. Er zat geen vet meer in, niets.
Een stuurkogel incl. de schildjes en veer vervangen, de heleboel afgesteld en het is een stuk beter geworden. De auto trilt nog steeds wat boven de 110, maar dat kan ook onbalans van bijvoorbeeld de achterwielen zijn. Dat zijn ouwe Firestones, dus tsja...

Er zit nog wel een rammel in het stuurhuis, dus ik denk dat de koperen busjes wat versleten zijn. Toch stuurt de auto nauwkeurig (en behoorlijk soepel nu de stuurkogels gesmeerd zijn...)

Wat ik vermoed, is dat de bronzen blokjes versleten zijn, waardoor de kogels dus op- en neer (axiaal) bewogen kunnen worden.
Nu meen ik dat je die blokjes kunt vervangen door de spoorstangen los te nemen en dan eronder de anti rammelrubbers en de blokjes te vervangen. Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 21 mei, 2014 22:12

Nog steeds de Firestones die je ooit bij mij opgehaald hebt?

Die spoorstangen kunnen echt vast zitten (conisch). Hiervoor is ook een tooltje te koop en dan zou het moeten lukken om ze los te halen en dan kun je er wel bij. Weet alleen niet meer of je de bovenste afdekplaat los moet halen, volgens mij niet. Maar het is al even geleden dat ik aan een stuurhuis bezig was.

Heb je de vervangen stuurkogel nog opgemeten? Ben wel benieuwd wat de minimale maat nu was.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 21 mei, 2014 22:47

De tweede kogel heb ik nu ook gedaan.
Deze kon ik met mijn tooltje met de hand losdraaien! Na 33 jaar!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 22 mei, 2014 02:18

Ik heb trouwens zo'n tooltje zelf gemaakt door een gat in een oude dop 13 te boren waar in een pen steekt die in de sleuven van die moer past.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 mei, 2014 07:49

Het originele tool va citroen moest je ook zelf maken. Er zijn 3 maten. Gewoon een passend stuk bandijzer bewerken met een flex tot ie past. Dan omzetten. zie ook hier:
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... he53A.html
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 22 mei, 2014 08:58

TB schreef:Nog steeds de Firestones die je ooit bij mij opgehaald hebt?

Heb je de vervangen stuurkogel nog opgemeten? Ben wel benieuwd wat de minimale maat nu was.
Ja, achter nog steeds 8) Ze zijn nu 13 jaar oud die banden, maar nog in uitstekende conditie (aldus de banden balanceerder). Ik heb ze 10 jaar geleden van je overgenomen.

Wat betreft de stuurkogel: 20,07mm globaal, maar er zat een behoorlijk slijtagespoor op met een uitsnede van zo'n 0,7mm. Duidelijk een tekort aan vet geweest.
Ik heb nu van die kroonmoertjes met nippel gemonteerd, en de hele boel rijkelijk voorzien van vet. Dat zou voorlopig voldoende moeten zijn (in ieder geval stuurt de auto best een stuk lichter nu)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 22 mei, 2014 09:02

Toch werkt het wel prettiger met het verbouwde dopje vind ik.
Ik heb nu ook een dop verbouwd om de frotteurs er op te zetten.
Nu kan ik daar een flinke ratel of t handel op zetten en de eerste ervaring zijn erg goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 23 mei, 2014 15:09

Die banden alweer 10 jaar geleden... Pfff wat gaat die tijd snel zeg.

Die kroonmoertjes met vetnippel lijken me ook erg handig. Zo nu en dan wat vet erin pompen kan geen kwaad.

Ik heb laatst de stuurkogelhoesjes van mijn eend vervangen voor de apk. Heb toen ook de stuurkogels opgemeten en bij een kogel kwam ik op rond de 20mm en de ander rond de 18,5 mm. Ik had geen last van trillingen en na montage met vers vet ook niet. Stuurt wel ietsje lichter.

Dus jouw stuurkogel rond de 20mm lijkt me niet echt problematisch.

Ik wist wel de minimale maat, maar kan dat nergens meer vinden. Dacht 18mm.... Maar zeker weten doe ik dat niet. Nieuw was volgens mij 22 of 23 mm. Als iemand daar uitsluitsel over kan geven, graag!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 23 mei, 2014 16:24

In de vraagbaak staat dat het minimum 20mm is.
Ik heb hem preventief vervangen, zeker gezien de vreetsporen die erop zaten. Verder was hij, als een droogstaand kogellager, door de hitte gepolijst.

Vanochtend de auto nog laten uitlijnen, dat moest, door het vervangen van de stuurkogel, gebeuren. en sowieso bleek het geen kwaad te kunnen, de boel was nogal ontregeld. Nu dus weer goed, en dat is goed te merken. Zag op de brug ook nog dat de 1e demper lek is (was een tweedehandsje van de sloop, 9 jaar terug) dus dat moeten we dus voor de apk ook nog doen.
Dan hoop ik voorlopig weer even vooruit te kunnen :P

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 23 mei, 2014 17:38

20 mm... nou dan heb ik binnenkort weer wat te doen. Bedankt voor je antwoord.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 24 mei, 2014 14:59

Nog niet opgelost. De Dyane rijdt na balanceren en uitlijnen best anders, ook vlotter (dat komt door dat uitlijnen!)
maar... ze trilt nog steeds als een idioot. Ondanks het balanceren.

Ik ben dus nog maar eens gaan kijken, en wat zag ik, de band links-voor heeft een hoogteslag van +/- 2mm, en de rechter achterband een axiale slag van eveneens ongeveer 2mm... zou dit het vreselijke getril in de auto verklaren? (de zonnekleppen en binnenspiegel resoneren enorm)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 24 mei, 2014 17:38

Dat is toevallig, ik had dat ook vanochtend.
Het bleek dat ik de moeren op de stuurkogels toch nog vaster kon zetten.
waarschijnlijk door de hoeveelheid vet lukt het eerst niet strakker en nu wel.
Daarbij heb ik ook de wielen aan de binnenkant schoongemaakt.
Er zat veel vet met zand in door het smeren van de fuseepennen.
Nu lijkt het getril over te zijn.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 24 mei, 2014 20:22

ik doe het altijd zoals ak350 snel makkelijk klaar!! je moet wel goede rubbers hebben die mooi soepel zijn!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 25 mei, 2014 13:24

Weer even bezig geweest.

Ik heb het reservewiel (Michelin X, 1995) en een oud wiel dat ik nog ergens had liggen (Michelin X, 1983) even gemonteerd. ipv de VuurSteen achterbanden.
Wel alles bij me omdat ik met name voor die band uit 1983 het rubber niet helemaal meer vertrouwde :P

Resultaat: getril zo goed als weg! Ik denk dat het geen ik nu nog voel de lichte hoogteslag in de band LV is, maar dit is zo klein dat het verwaarloosbaar is. Ook plank gas (dat was vandaag, na het uitlijnen 117 km/h, zoals het boekje zegt)

De oorzaak zat hem dus in de Firestone banden achterop... Die hele ouwe MICHELINS! :D zijn dus zo gek nog niet.
Nu dus maar sparen voor nieuwe MICHELINs en dito velgen... (die hebben hun beste tijd achter ook wel gehad)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 25 mei, 2014 16:36

Mag ook wel na 10 jaar trouwe dienst onder je dyane. Mooi dat je het gevonden hebt!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie