aandrijfas reviseren

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
PieterN
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 aug, 2013 20:40
Locatie: Haarlem

aandrijfas reviseren

Bericht door PieterN » zo 31 aug, 2014 12:03

Goedemorgen allemaal!

Mijn 2cv6 begint behoorlijk te bonken bij het nemen van linker bochtjes. Lijkt me dat de kogelkoppeling van de aandrijfas zijn beste tijd gehad heeft.

Iemand ervaring met het aandrijfas revisie? ik heb eens rondgekeken op websites van de welbekende onderdelen leveranciers maar er is niets verkrijgbaar. Alleen reedsch gereviseerde exemplaren (en kruisstukjes voor de homokineten). Ik heb een setje 'zo goed als nieuwe' gekocht, maar die bleken het gebonk niet te verhelpen. jammer. Daarom dacht ik deze zelf maar te gaan fixen.

groeten van Pieter

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 31 aug, 2014 12:35

Het gebonk kan van de homokineten komen, maar kan ook een andere oorzaak hebben.

De binnenkant van de velg kan ook dikke roestbobbels vertonen (tussen de puntlassen) die vervolgens tegen het fuseehuis aanlopen. Heb je hier al naar gekeken ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 31 aug, 2014 12:59

Denk ook de velg wiel er af en met een hamer die bobbels weer plat slaan ze lopen dan aan tegen de fusees. wielen wisselen met achter om ff te proberen.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

PieterN
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 aug, 2013 20:40
Locatie: Haarlem

Bericht door PieterN » zo 31 aug, 2014 15:42

het zou inderdaad kunnen kloppen. 1 roestbonk ontdekt die half is afgesleten... bedankt voor de tip!

Jammergenoeg kan ik jullie gelijk niet gelijk bevestigen. Ze staat op 3 wielen te wachten op een nieuwe spoorstang. Ik ben namelijk uit de bocht gevlogen en tegen een verkeersheuvel geknald. Niemand die me geloofd, maar goed.

PieterN
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 aug, 2013 20:40
Locatie: Haarlem

Bericht door PieterN » zo 31 aug, 2014 15:53

Ik kan er nog even bij vertellen dat het plat slaan op zich wel werkt. Alleen is de kans dat je de velg lek slaat aanwezig. Als je met binnenbanden rijdt is dit niet zo'n probleem. Maar als je tubeless rijdt (zoals ik) sssssssssssssssssssssssssssssss.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 31 aug, 2014 19:15

Roestige velg ls achterwiel gebruiken helpt ook

PieterN
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 aug, 2013 20:40
Locatie: Haarlem

Bericht door PieterN » zo 31 aug, 2014 22:27

Inderdaad. Maar het is ook wel prettig om te weten dat je wielen een beetje goed zijn. Dus ik ga andere velgen regelen.

rest nog de vraag (hoewel waarschijnlijk overbodig voor nu): is het mogelijk om de kogelkoppelingen van de aandrijfassen te reviseren?

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 1 sep, 2014 11:18

Dit is mogelijk zolang de kogels nog goed zijn.
Er staat een artikel in de laatste 2cv Xpert:

http://www.editionscitropolis.fr/revues/2-cv-xpert-n-29

Plaats reactie