Raar geluid bij gas geven in bochten

Alles over de wielophanging
Gesloten
Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Raar geluid bij gas geven in bochten

Bericht door Casonline » wo 13 okt, 2004 20:13

Ik heb al enige tijd (een maandje of twee) dat wanneer ik een bocht maak en daarbij gas geef dat er een soort (tsjah... hoe beschrijf je een geluid) klakkelakkelakke geproduceerd word. Het is vrij snel en lijkt uit iets met de sturing te komen. Ik heb gisteren eindelijk alles eens goed door gesmeerd (fusees, wiellagers enz enz), maar dit bracht geen verbetering, behalve dat dan dat hij ietsje pietsje lichter stuurde. Het maakt niet uit of de bocht scherp is of niet, het geluid blijft en is alleen wat harder bij een scherpere bocht. Bij rechtdoor gas geven is het geluid er niet. Als je op de moter remt en een bocht maakt is het geluid er niet (of heel zacht en dus niet hoorbaar), ook met koppeling in of in z'n vrij is het geluid er niet.
Wie heeft er een ideetje ????

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 13 okt, 2004 21:51

hoi,
als ik dit zo lees zou ik denken aan een aandrijfas die versleten is of een homokineet...............of misschien een velg die erg roestig is vanbinnen en tegen je fusee aan loopt? :idea:
2cv az 1968

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 13 okt, 2004 22:00

Mijn velgen zijn niet erg roestig van binnen, maar dat van die homokineet en aandrijfassen hoe kan ik dat controleren??? En levert het een gevaar op, zat net iets te lezen van dat het ook kan blokkeren met alle gevolgen van dien (stuur uit je handen -> slippen -> dwars op de weg en zo :shock: )

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 13 okt, 2004 22:05

ik heb eerlijk gezegt niet een idee hoe je een homokineet controleerd, je zal waarschijnlijk wel speling kunnen voelen.
Dit geld ook voor je aandrijfassen. Zet je eend op de handrem en voel aan je wiel of er veel speling op zit. Nu niet meteen schrikken, mag best aardig wat speling op zitten hoor heeft elke eend volgens mij wel. Als je twijfeld demonteer je aandrijfas, valt wel mee is niet zo heel veel werk en controleer de spiebanen........zijn ze dun en scherp ---> vervangen. :idea:
2cv az 1968

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 13 okt, 2004 22:08

Oh wat dat gevaar betrefd, als je aandrijfas echt stuk gaat verlies je gewoon je aandrijving.
Door het differentieel zal al je aandrijving naar die as gaan en kom je dus niet meer vooruit, blokkeren gebeurd dan niet.
homokineet weet ik niet, maar volgens mij blokkeerd die niet zo snel.
Weet wel dat een stuurkogel kan blokkeren......... :cry:
2cv az 1968

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 14 okt, 2004 12:13

homokineet,

als hij dtuk gaat heb je twee mogelijkheden
1 hij draait door en je jehbt geen aandrijving meer (meenst voorkomend)
2 hij schiet eruit en je aandrijfas gaat met een rotgang rondslingeren en je aandrijfas vlijgt er waarschijnlijk ook nog wel af lijkt mij erg gevaarlijk.

hoe check je dit ding:
wiel opkrikken (auto in vij van de handrem af blokken voor de wielen) wiel ronddraaien en kijken og je iets raars hoort/voelt. dit herhalen met maximaal naar links/ rechts gestuurd. Een stukke homokineet hoor je dan meenstal wel tikken.

groet Frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 18 okt, 2004 15:19

hoe check je dit ding:
wiel opkrikken (auto in vij van de handrem af blokken voor de wielen) wiel ronddraaien en kijken og je iets raars hoort/voelt. dit herhalen met maximaal naar links/ rechts gestuurd. Een stukke homokineet hoor je dan meenstal wel tikken.
Opgekrikt, maar behalve het geluid van langs elkaar schijvend rubber van de hoezen kon ik geen getikt horen, dus ga er maar vanuit de die dingen nog goed zijn.

Kan het dan zijn??? Het lijkt wel steeds erger te worden het viel op dat nu ook op het moment van een hobbel oprijden er 1 klak word geproduceerd. Het klinkt hetzelfde als het geklak in de bochten maar is nu slechts 1 keer (klak dus). Wie kan me vertellen wat het zou kunnen zijn???

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 17:33

hoi

haal je wielen eens los en controleer of ze aan de binnenkant niet geroest en uitgezet zijn. Zorg dan ook dat ze er recht en goed opkomen, zet ze zo goed mogelijk vast voordat de auto weer op de wielen staat.

groet frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 18 okt, 2004 17:40

Kan ik dat niet controleren zonder de wielen er af te halen door gewoon aan de binnen zijde van mijn velg te kijken?? Eventueel met een lampje achter dat wiel te kruipen??? Of gaat er nou juist om dat de wielen er weer recht opkomen???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 18 okt, 2004 18:18

Dat zou kunnen, maar even opkrikken en het wiel er af halen is makkelijker (tenzij je chassis verrot is, dan is opkrikken niet aan te bevelen).
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 18:20

@caseonline,

ik had inderdaad dubbel idee, dan zitten ze zeker recht en kan je ze goed bekijken.

groet Frank

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 18:25

kan het zijn dat je aandrijfas tegen je binnenspatbord aan loopt? heb ik ooit eens gehad

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 18 okt, 2004 20:17

kijk eens of je draagarm bij inveren langs de binnenkant(achterkant, aan de smalle kant v/h spatbord) tegen het spatbord aankomt. Heb ik ook gehad, spatbord daar iets verbuigen en het problem was solved :D
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 18 okt, 2004 21:08

Casonline schreef:
hoe check je dit ding:
wiel opkrikken (auto in vij van de handrem af blokken voor de wielen) wiel ronddraaien en kijken og je iets raars hoort/voelt. dit herhalen met maximaal naar links/ rechts gestuurd. Een stukke homokineet hoor je dan meenstal wel tikken.
Opgekrikt, maar behalve het geluid van langs elkaar schijvend rubber van de hoezen kon ik geen getikt horen, dus ga er maar vanuit de die dingen nog goed zijn.

Kan het dan zijn??? Het lijkt wel steeds erger te worden het viel op dat nu ook op het moment van een hobbel oprijden er 1 klak word geproduceerd. Het klinkt hetzelfde als het geklak in de bochten maar is nu slechts 1 keer (klak dus). Wie kan me vertellen wat het zou kunnen zijn???
Als ik dit zo hoor denk ik toch wel aan versleten homokineten. Ga eens bij iemand langs die er verstand van heeft.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 28 okt, 2004 15:13

Ik ben langs geweest bij Le Garage in wassenaar. De monteur wist me te vertellen dat het een beetje versleten aandrijfassen waren. Het vormde verder geen probleem als ik hiermee zou door rijden tot mijn APK (april 2005). Behalve als ze echt constant begonnen te tikken en ratellen. Dan zouden ze eerder vervangen moeten worden. Bij mijn APK zou ik wel een probleem hebben en zal ze dus tegen die tijd moeten vervangen.

Ook nog even gevraagd naar dat verhaal over het blokkeren en zijn antwoord was:
"Onzin!, dat zou alleen kunnen gebeuren bij hele oude 2CV-tjes, omdat die andere homokineten hebben"
Ik ook weer gerust gesteld. 8)

Gesloten