veerpotten

Alles over de wielophanging
Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

veerpotten

Bericht door Denny » zo 9 nov, 2014 17:32

Hoi ik heb vandaag een deksel van een veerpot afgeslepen omdat die behoorlijk aangevreten was door roest. De veren binnenin zien er nog goed uit en dat komt volgens mij omdat er nogal wat vet in de pot zat. Is dat normaal? Ik heb weleens gelezen dat er alleen rinicus olie of zoiets in moet klopt dat?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 9 nov, 2014 17:37

sorry verkeerd geplaatst moet bij wielophanging staan gr Denny

Edit TB: verplaatst naar Wielophanging.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 9 nov, 2014 19:20

Vet in de potten is heel normaal. iig hadden de meeste veerpotten die ik open gemaakt heb ook (veel) bruin vet aan de binnenkant.
Wat het beste is om erin te doen weet ik niet. Ik heb laatst een setje potten in elkaar gezet en gewoon een goeie hoeveelheid landbouw vet gebruikt.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 9 nov, 2014 22:26

GEEN vet erin doen!!!
Er moet echt ricinus (wonder) olie in.
De pakkingen die aan de veerschotels vastzitten kunnen daar niet tegen.
Het "vet" wat erin zit is een restant van de oude olie en vuil.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 9 nov, 2014 23:39

klopt, geen vet of olie erin doen.
Alleen wonderolie.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » ma 23 okt, 2017 09:39

Dag allemaal,

Ricinusolie heb ik aangeschaft om in de veerpotten te injecteren.
Ik heb er wel eens iets over gelezen, maar het is mij nog niet duidelijk waar en hoe ik de ricinusolie in de potten krijg...
Edit: zojuist gevonden op het forum: "Als je die harmonica rubbers (waar de trekstangen door heen de veerpot in gaan) die aan het begin en aan het eind van de veerpot zit losmaakt en iets naar voor schuift, kun je een slang langs de trekstang naarbinnen schuiven. Vervolgens kun je met een injectiespuit of iets dergelijks olie naar binnen spuiten hoeft denk ik niet veel te zijn".

Vraag 1: Komt de ricinusolie op deze manier inderdaad wel ver genoeg in de veerpot?

Ook nog:
Agelopen weekend ben ik bezig geweest met de veerpotten en schokbrekers.
Ik heb o.a. de trekstangogen en kantelmessen verwijderd en alles eens goed schoongemaakt.
Nu zag ik dat de trekstangogen en de kantelmessen toch wel wat afgesleten zijn:
De "meskanten" van de kantelmessen zijn niet meer mooi vlak, maar een beetje scheef afgesleten en ook zitten er in de trekstangenogen groeven, daar waar ze tegen de kantelmessen aan zitten. Die groeven zijn max. 2 mm diep, schat ik.

Vraag 2: Zijn dit redenen om de kantelmessen en de trekstangogen te vervangen?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 23 okt, 2017 18:40

Ja je moet wel voldoen ver erin spuiten. best olie spuitje. Je moet 15 centimer ofzo overbuggen. Dat is de lengte van het pijpje.
Ongeveer 200CC zegt men. Doe ik ook al jaren. en als het erin zit:
Na een dagje ofzo, eend opkrikken en de veerpot 180 graden draaien. Zit het tenminste overal.

Slijplekken in veerogen geen punt. De latere types hebben soms een haarscheur.
Maar nog nooit gebroken gezien.
Flinke klodder vet en weer terug!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 okt, 2017 21:09

Als je ricinus olie warm maakt gaat het eenvoudiger (loopt beter). Ik heb mijn eend even op een paar oprij bruggetjes gezet de olie loopt dan zo erin daarna auto omkeren en de andere kant op de bruggetjes en de behandeling daar herhalen.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 24 okt, 2017 18:16

Vraag 1 : ja
Vraag 2: nee

De olie loopt wel langs de onderdelen

Ik hing er 1 op aan een trekoog en deed er wat wonderolie in. Na een uurtje liep dat er aan de onderkant uit.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 25 okt, 2017 13:37

Bedankt voor alle feedback.

Potverdikkie, had ik nu toch gedacht dat ik van mijn "kloink" geluid (als ik over scherpe richels rijd) verlost zou zijn middels het vervangen van mijn trekstangogen en kantelmessen, dan vrees ik dat dat toch niet het geval zal zijn, als ik zo jullie feedback lees...

Enfin, ze zijn vandaag geleverd, dus ik ga ze dan toch maar vervangen. Ben hoe dan ook benieuwd.

De ricinusolie heb ik eergisteravond in de veerpotten gedaan (circa 200 CC per pot). Dat ging prima; heb het er zo'n 25 cm ver in kunnen krijgen.
Nu af en toe ronddraaien. Ben benieuwd of mijn "zeehondje" daarmee tot het verleden zal behoren.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » wo 25 okt, 2017 16:35

Kloing geluiden.. Eigen ervaringen:
- Spatbord raakt motage plaat schokbreker bij inveren (meestal :-) de veroorzaker)
- Defecte schokbreker
- Losse montage plaat schokbreker op stuuras

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 21 dec, 2017 14:46

Kon het nergens op het form vinden en vond het hier het best bij passen:

Veerpotten op opnieuw aan het monteren:
Maar geen merkteken (AV) op de veerpot te vinden....
wat is dan voor en wat is dan achter?

Trekstang verschillen in lengte...moet lang voor of achter?
onder druk wordt alles vloeibaar

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 21 dec, 2017 21:30

Als je de veerpotten helemaal uit elkaar hebt gehaald is je denk ik ook opgevallen dat de veren die erin zitten ook van lengte verschillen. De langste veer moet bij de korte trekstang en dan natuurlijk de korte veer bij de langste trekstang. De kant met de langste veer en kortste trekstang moet voor. Heb ik net opgezocht in het onderdelen boek van mcda. Groet denny

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Afstellen v/d positie v/d veerpot tussen chassis traversen

Bericht door Edce » za 10 feb, 2018 18:28

De veerpot wordt opgesloten tussen de traverse door de grote ringmoeren te positioneren op de veerpotgeleidingsbussen. Hoe bepaal je de correcte positie ? De grote moeren zijn over een behoorlijke afstand naar voor of achter te verdraaien. De druk die op de stootrubbers uitgeoefend kan worden kan dus vooraan of achteraan te veel of te weinig zijn. Iemand een vuistregel voor de juiste afstelling ? De ringmoeren hebben ook geen middel, bijvoorbeeld centerpunch, om ze echt vast te zetten. Ze komen dus kennelijk van zichzelf nooit los te zitten.
Bedankt voor alle info.
Met de beste 2cv groeten

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Afstellen v/d positie v/d veerpot tussen chassis travers

Bericht door LPGo » za 10 feb, 2018 20:15

Zo doe ik het.. Moeren voor en achter evenveel aandraaien zodat uiteindelijk de veerpotten stroef met 2 handen rondgedraait kunnen worden, de schroefdraad van de centreerbussen steekt dan voor en achter evenveel uit achter de opsluitmoer.

E.e.a. uiteraard zonder spanning op de trekstangen. Uitkijken dat de trekstangen (vooral achter) niet aanlopen in de centreerbussen als er spanning op komt te staan..
Door de 2 opsluitmoeren aan te draaien op de bus(sen) van het chassis zet je de boel vast..

P.s. Alles goed in de koperpasta zetten zodat je ze over 10 jaar ook nog los krijgt..

Plaats reactie