Uitlijnen voorwielen / Sporing bijstellen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Christine-Le-Duck-1955
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 jan, 2015 13:14
Locatie: Den Haag

Uitlijnen voorwielen / Sporing bijstellen

Bericht door Christine-Le-Duck-1955 » ma 12 jan, 2015 16:58

Er is al veel geschreven over hoe de voorwielen van je A-type dienen te sporen, hoe dit gemeten kan worden en hoe het bijgesteld dient te worden.

In mijn zoektocht naar deze informatie vond ik snel hoe de wielen dienen te sporen. Maar hoe je dit kunt meten, werd meestal snel afgedaan met "Gewoon met een touwtje". Ik had dit nog nooit gedaan, dus voor mij was het niet zo "gewoon".

Verder zoekend naar de method met het touwtje bleek dat dit best lasting is. Het is moeilijk om de tolerantie van een paar milimeter nauwkeurig te meten en bovendien werkt het alleen als de velgranden in perfecte conditie zijn. Eén keer langs een stoepje schrapen en de method met het touwtje werkt niet meer.

Samen met mijn vader zijn wij tot een andere methode gekomen die eenvoudig is en bijzonder prettig werkt. Wellicht bestaat deze methode al, maar ik heb hem nog nooit beschreven gezien.

Het enige problem is dat ik geen afbeeldingen kan plaatsen. Althans, ik weet niet hoe.

Ik zal hier een beknopte beschrijving geven van de methode. Als je verder geïnteresseerd bent, stuur me dan een mailtje, dan stuur ik je een uitgebreidere beschrijving en wat foto's.

****************************
Het meten van de sporing van de voorwielen:
Wat moeten we meten: De afstand van linker tot de rechter velg aan de voor- en achterzijde van de velg. Beide metingen ter hoogte van het midden van het wiel.

Belangrijk:
Links en rechts dienen gelijke banden gemonteerd te zijn met evenveel profiel en dezelfde bandenspanning.
De stuurkogels moeten in geode conditie zijn en moeten de juiste speling hebben.
De stuurinrichting moet volledig "vrij" zijn, dus zorg dat de auto in zijn vrij staat en de handrem los staat. Gebruik blokken achter de achterwielen indien gewenst.
Vóór iedere meting dient de auto een paar keer naar achter en naar voor geduwd te worden, waarbij de laatste meter altijd in voorwaardse richting dient te zijn.

Het gereedschap:
De afstand van buitenkant velg tot buitenkant velg is ongeveer 140cm.
Men neme een stevige plank (ca. 3cm dik) die ruimschoots breder is dan deze lengte; laten we zeggen minimaal 170cm.
Met deze plank liggend op de grond, worden tegen de zijkant van de beide uiteinden van deze plank 2 opstaande plankjes geschroeft.
Deze opstaande plankjes dienen ca. 30cm hoog te zijn.
Ter hoogte van het midden van het wiel (ca. 27cm) schroeft u een schroef in de binnenkant van één van de opstaande plankjes. De schroef dient een paar cm uit te steken.

Klaar!

De meting:
De lange plank legt u nu dwars voor de auto met de lange plank aan de voorzijde en de opstaande plankjes aan de achterzijde. U zult zien dat de opstaande plankjes omhoog staan langs de voorkant van de velg-rand.

Legt u de plank nu zo neer dat de uitstekende schroef nèt de ene velg-rand raakt.
Meet nu de afstand van de andere velgrand tot aan het opstaande plankje en noteer die.

Draai de meet plank om en schuif hem onder de auto zodat dezelfde meting gedaan kan worden aan de achterste velg-rand. Noteer de meting.

De meeting aan de voorzijde moet 0mm tot 4mm kleiner zijn dan aan de achterzijde.

****************************

Dus wie er geïnteresseerd is in de beschrijving en foto's van de methode: stuur me een mailtje, dan stuur ik je alles per email. tca-at-top@hotmail.com
2cv-9pk 1955, Mehari 1969, H72 1967, 2cv6 1970, ak400 1977

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 12 jan, 2015 21:55

Interessante methode!

Zoals ik het mij nu voor kan stellen, lijkt mij deze methode goed bruikbaar :lol: :lol:

Leuk om te horen!

Succes!!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 15 mar, 2015 19:52

Ik gebruik altijd een verstelbare tentstok. Eerst de stok aan de achterkant van de velgranden (binnenkant-binnenkant) en dan de voorkant van de velgrand. Je kunt niet in het midden van de velg meten dus ik hou altijd een kleine mm verschil aan en dan komt heel aardig in de richting.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 15 mar, 2015 21:29

Even een domme vraag van mijn kant.

Ik ben een Eend vanuit losse onderdelen aan het opbouwen.

Hoe kan ik nu al een 'beginstand' creëren waarin de voorwielen recht t.o.v. elkaar staan?

Dus zo: I-----I en niet zo: I----\
Eendracht maakt macht.

Christine-Le-Duck-1955
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 jan, 2015 13:14
Locatie: Den Haag

Bericht door Christine-Le-Duck-1955 » ma 16 mar, 2015 08:19

Domme vragen bestaan niet; alleen domme antwoorden ;-)

Ik zou het spoorstang stel-mechanisme aan beide zijden even veel omwentelingen inschroeven totdat de wielen aan beide zijden ongeveer recht staan. LET OP: zorg ervoor dat je stuur ook recht staat. Als de wielen ongeveer recht staan moet je gaan meten. Bijvoorbeeld door de methode die ik omschreven heb. Als je de gedetailleerde omschrijving wilt hebben; stuur me even een mailtje, dan stuur ik op.
Groeten, Tanguy
2cv-9pk 1955, Mehari 1969, H72 1967, 2cv6 1970, ak400 1977

Plaats reactie