Afstellen wagenhoogte Ami 6 Break

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PatrickTolAmi
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 19:35
Locatie: Amersfoort

Afstellen wagenhoogte Ami 6 Break

Bericht door PatrickTolAmi » ma 27 apr, 2015 23:27

Ik had even een vraagje, ik kreeg bij de schuine ruiten rit de opmerking dat de vering van mijn Ami te laag stond afgesteld aan de voorkant, en dat hij bovendien scheef hing.
Ik had zelf al het sterke vermoeden, en bovendien merkte ik de laatste tijd dat mijn voorwiel rechts wel erg snel aanliep tegen het binnenspatbord.
Nu kreeg ik te horen dat het een eitje was om de hoogte te stellen, maar ik heb het geprobeerd, en helaas is het niet gelukt. :oops:
Er werd mij verteld dat ik op de trekstang zelf moest zoeken naar een vlak stukje, waarop een sleutel 9 past. Ik heb dat stuk gevonden, maar ik kan er nauwelijks kracht op zetten in verband met de absurde hoek (de schokbreker zit hopeloos in de weg). :roll: Daarnaast durf ik er geen kracht op te zetten, uit angst dat ik iets afbreek... is er iemand die een goede tip heeft om deze ogenschijnlijk simpele klus aan te pakken?
Alvast hartelijk bedankt voor de adviezen!
Ami-Liefhebber in hart en nieren!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 27 apr, 2015 23:47

Hier zijn tooltjes voor verkrijgbaar. Soort ratel met inzetstuk dat precies om het vlakke stuk past. Werkt prima,

Ook is er zo een opzetstukje te krijgen waar je weer een steeksleutel op zet. Eenvoudiger en goedkoper.

Zoek gewoon eens op het internet, dan ga je ze vanzelf tegenkomen.

In elk geval niet gaan rommelen met tangen etc. want daarmee kun je de trekstangen beschadigen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » di 28 apr, 2015 06:44

Je moet m wel eerst uit de vering tillen/ opkrikken, anders gaat het nooit

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 28 apr, 2015 07:57

en als t al een paar jaar vast zit (wat in dit geval waarschijnlijk wel zo is) kan je t beste de schokbreker eraf halen, ff wat meer werk, maar dan kan je er wel een stuk beter bij. in extreme gevallen trekstangoog warmstoken met gasbrander (heb ik gelukkig nog maar 1x hoeven doen)

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 28 apr, 2015 08:14

een aantal dagen van te voren regelmatig inspuiten met kruipolie kan ook handig zijn.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
PatrickTolAmi
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 19:35
Locatie: Amersfoort

Bericht door PatrickTolAmi » di 28 apr, 2015 09:51

Is het mogelijk om de trekstang, na hem goed met kruipolie ingespoten te hebben, zonder die sleutel te verstellen, zodra ik de schokbreker verwijder?
Ami-Liefhebber in hart en nieren!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 28 apr, 2015 14:29

ja hoor, maar dan moet de wagen wel op de krik staan het wiel moet los hangen voor het gemak. ik gebruik gewoon een waterpomp tang hoor. Uitdraaien van de stang gaat altijd makkelijker maar dan komt ie juist lager te staan.

Jij wilt de stang indraaien, korter maken, dan is het zeer belangrijk om het schroefdraad goed schoon te maken en eerst even iets uit te draain om ook de eerste stuk draad op te schonen.

check dit topic over hoe en wat het werkt

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6261
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 28 apr, 2015 14:40

Ja dat kan ,idd als de trek stang wil draaien lukt het met een gewone combinatie tand of met een steeksleutel op dat vlakke stuk,

Maar soms of eigenlijk best wel vaak :) zitten die krengen vast heeel vast en heb je
alle trucks nodig om 'm los te krijgen. met een goeie grote waterpomp tang op die kleine verdikking in je trek stang.
Of je kantel mes/trekoog los maken 1 of meerdere grip tangen op de trekstang dan een lange buis door je trek oog, beter om 'm dan eerst helemaal uit te draaien zo trek je geen roest en vuil naar binnen, gaat i nog vaster zitten. Helemaal schoon maken dan met koper vet opnieuw monteren.
Maar kan nog vaster, Warm stoken alleen met een hele goeie brander met een hobby brander krijg je het niet heet genoeg. Staal krimpt harder dan dat het uitzet, Met een goed las toestel met hoog vermogen een paar dikke lasrupsen op je trek oog leggen gaat wel. Als ding dan heet is gelijk draaien.
Wel een nieuwe kopen dan.
Of je trek oog helemaal dun slijpen tot op het schroef draad.

Af breken doet het niet snel maar kan wel zeker als de stang als is aangevreten door de roest duivel.
Hoop voor je dat het meevalt want het is een tijd rovend klere werk.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 28 apr, 2015 19:08

Om even terug te komen op het gereedschap dat voor handen is.

Tb geeft aan dat er een ratelsleutel voor te krijgen is die er gewoon overschuift. Deze werkt, of breekt niet, als alles zo gangbaar is dat je het bijna met de hand kan verdraaien. Dit is mij verteld door de verkoper van Burton.

Ik gebruik een dergelijk blokje zoals onderaan op de foto, hiermee verdeel je de kracht over een groter stuk, en kan je met een lange sleutel werken. Deze is op veel beurzen en meetings te verkrijgen, ook vgs verkoopt ze
Afbeelding

Gebruikersavatar
PatrickTolAmi
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 19:35
Locatie: Amersfoort

Bericht door PatrickTolAmi » di 28 apr, 2015 19:15

Hartelijk dank voor alle reacties, ik ga het eerst even proberen met de schokdempers gedemonteerd, gewoon met een sleutel 9 en een scheepslading ontvetter, ontroester en andere schoonmaakzooi, mocht dat niet lukken zoek ik zaterdag Burton op in Vijfhuizen. :D
Ami-Liefhebber in hart en nieren!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 28 apr, 2015 19:37

Heb je trouwens geen gebroken veer omdat je wagen opeens naar een kant doorhangt?
diverse Citroens, wat anders.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » di 28 apr, 2015 19:51

Ik zou dat grotere zes kant dingetje kopen, met de 9mm sleuf, waar je een grotere sleutel op kunt zetten. Dat ding van Burton werkt goed, maar is 1-richting verkeer. Als je op een gegeven moment te ver hebt gedraaid, kun je niet terug draaien (zoals bij een ratel). Dat is echt niet fijn kan ik melden...Het heeft dus zo z'n nadelen.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 28 apr, 2015 19:52

Als je toch bezig bent dan kan t geen kwaad om alle trekogen eraf te halen en de draadeinden schoon te maken en met kopervet in te smeren. Heb t afgelopen winter ook gedaan en als t allemaal weer gangbaar is dan is t prima te verstellen met een ratel ervoor.

Blokje is inderdaad degelijker. Ratel is niet geschikt om veel kracht op te zetten. Maar werkt wel lekker vlot.

Heb 2 van de 4 trekogen moeten heet stoken en met een pijp door t gat gestoken gangbaar gekregen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
PatrickTolAmi
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 19:35
Locatie: Amersfoort

Bericht door PatrickTolAmi » di 28 apr, 2015 19:52

Dat doorhangen is wel wat vergezocht hoor, het is voornamelijk het overhellen naar voren dat een probleem is.
Ami-Liefhebber in hart en nieren!

Gebruikersavatar
PatrickTolAmi
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 19:35
Locatie: Amersfoort

Bericht door PatrickTolAmi » do 30 apr, 2015 22:21

Mijn dank is groot voor eenieder die zich bemüht heeft, mij een antwoord te sturen: het is gelukt! Zomaar ineens... :) Het verdient nog wat finetuning: rechts is het perfect, links mag het nog een klein tikkie hoger.
Het verwijderen van de schokbreker is inderdaad een fluitje van een cent, dat weet ik dan ook weer.
Verder heb ik wel veel mazzel gehad: met een hoop kruipolie was alles prima te verdraaien.
Er waren trouwens aan het aanslagpunt (het scharnierpunt van de wieldraagarmen) een paar bouten wat losjes :shock: Ik heb ze goed strak vastgezet en een proefritje gemaakt.
Het rammelt nauwelijks nog, drempels gaan soepeler, het wiel loopt niet meer zo snel aan, kortom: dit was een heerlijk klusje! Nogmaals mijn hartelijke dank, ik heb weer wat geleerd :D
Ami-Liefhebber in hart en nieren!

Plaats reactie