fuseepen vervangen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

fuseepen vervangen

Bericht door schermer » zo 9 jul, 2017 17:48

Het komt al een paar apk's naar voren, de fuseepennen hebben speling. Kon ik dat altijd oplossen met wat extra vet voor de apk (vond mijn apk keurmeester prima, is van de oude stempel), maar nu wordt het toch tijd om ze te vervangen, Een klusje dat ik zelf nog nooit heb gedaan en waar ik eigenlijk ook niet direct om sta te springen.

Heeft iemand enig idee wat een garage daar voor vraagt, of heeft er hier iemand de ervaring/tijd/zin/gereedschap om dit voor mij daarbij te helpen?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 9 jul, 2017 17:58

ik heb pas geleden €100,00 betaald voor de fusees te wisselen. Dat was wel zonder de nieuwe pennen en ik had alleen de draagarmen afgeleverd. Ik had zelf een poging gedaan maar zonder het juiste gereedschap heb ik het toch maar uitbesteed.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 9 jul, 2017 17:59

Volgens mij heb ik bij mijn Citroën man 120 euro betaald voor het verwisselen, inclusief materiaal.
Ik heb wel de draagarmen los aangeleverd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 9 jul, 2017 19:27

Het is zeker zelf te doen. Ik gebruik er zo een speciale set voor met pennen van verschillende diameters. En een vuisthamer. Maar wel met beleid doen dan. Als je pech hebt zitten ze muurvast, maar dat heb ik nog niet gehad.

Mooiste zou zijn met een werkplaatspers maar die heb ik hier niet staan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 501
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 10 jul, 2017 21:52

Met hamer ook paar keer gedaan. Maar wel geklooi.
Laatst gedaan bij iemand met pers dan gaat het prima.
Ik heb oude fusee pen liggen die is afgedraaid.

Wat ik alleen NIET voor elkaar kreeg was het ronde dopje aan de bovenkant.
Dat bleef vet lekken. Beetje lekken mag, maar niet teveel loopt de druk daar weg.
Uit eindelijk vast gelast. Was ook nog lastig op zn vette plek.

Ik heb uit eindelijk wel orginele fusee pennen gekocht bij cassis.
Nogal wat rommel in omloop. Das zo weer versleten.
Orginle goed vaak vetspuit erop, gaat eeuwig mee.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 11 jul, 2017 19:28

Ok ik heb een beetje rondgekeken naar fuseepennen. Er is wel een prijsverschil tussen de een en de ander. Wat zijn de ervaringen met de verschillende 2cv shops? Prijzen lopen uiteen van 45 voor 2 stuks tot 60 voor 1 pen. Waar haal ik goede?

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 jul, 2017 06:47

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ook aantal gehad die ik na jaar alweer moest vervangen. Terwijl originele er vaak al een jaar of 30 inzaten.
Citroén rolls better than a Rolls!

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Bericht door Pino » ma 7 aug, 2017 12:17

Wat vindt men van deze manier met (volgens mij officieel citroen) tool om draagarm en impact driver https://m.youtube.com/watch?v=ZzLl6DJ2h5s ? Lijkt makkelijk te maken, maar ben benieuwd naar ervaringen voordat ik daar aan begin. Impact driver op zaken zoals asbouten en wiellagermoeren werkt heerlijk dus ik heb goede hoop! :D

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 22 aug, 2017 11:08

Als je nog originele kunt uithalen zou ik dit zeker doen! Ik heb nu bij een aantal 2cv's de pennen met de setjes van BCC vervangen. Ik ben op zich wel te spreken hierover.

@Pino, dat is een mooie tool. Ik leg de fusee zelf altijd onder een werkplaatspers in, werkt ook zeer goed. Voordeel van de tool die jij laat zien is dat je niet de draagarm hoeft te demonteren. Nadeel, als de slagsleutel niet voldoende kracht heeft heb je er niets aan, en die pennen kunnen vast zitten! De laatste set die vervangen heb heb ik met 4500kg uit de fusee moeten persen :!:
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie