Montage schokbreker

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Montage schokbreker

Bericht door citrobe » vr 29 jun, 2018 09:44

Ik heb mij een set Burton voorste schokbrekers gekocht en op de verpakking staat de montageplaat net andersom dan wat hier op het forum als juist bestempeld wordt. Wat is nu de juiste montage van deze plaat????
Laatst gewijzigd door citrobe op vr 29 jun, 2018 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 29 jun, 2018 19:14

Exact zoals het op de doos staat!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » vr 29 jun, 2018 19:23

engbokho schreef:Exact zoals het op de doos staat!
Dus wat hier eerder verklaard wordt klopt niet?
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 29 jun, 2018 20:18

Volgens mij hangt het af van het merk schokdemper dus was op de doos staat zal vast correct zijn?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 29 jun, 2018 21:20

Hij heeft het over de montageplaat niet de stofhoes....

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 29 jun, 2018 22:28

Klopt, te snel gelezen :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 30 jun, 2018 11:54

Ik heb hier 3 auto's bekeken en bij allemaal zit de ronding in de plaat naar de voetenbak.

Edit: dit geldt als hij van de krik af is. En ik zie dat het in het sticky topic ook zo staat. Alleen daar staat ie opgekrikt en dan kantelt de boel naar voren....

Edit 2: op de site van jouw leverancier staat een afbeelding met dezelfde montagewijze als ik beschijf.

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » za 30 jun, 2018 14:37

engbokho schreef:Exact zoals het op de doos staat!
Volgens mij klopt dat niet. Het plaatje op de verpakking is fout. De schokdemperplaat is verkeerdom getekend. Das wel slordig voor een "premium" leverancier als je het mij vraagt.

De plaat moet zo gemonteerd worden dat het asje waar de schokdemper op schuift ongeveer ter hoogte van (net achter) de verbinding van de veerstang zit. Dus in de achterste stand. De schokdemper is dan het minst uitgerekt.

De montagerichting van de schokdempers zelf is wél juist getekend. Met de kunststof beschermkappen in de richting van de draagarm.

Groet, F.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 30 jun, 2018 15:17

Dat is dan grappig op hun site staan de schokbrekers met de kap naar de veerpot op de foto.

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Bericht door RodeEend » zo 1 jul, 2018 00:19

Thijs schreef:Dat is dan grappig op hun site staan de schokbrekers met de kap naar de veerpot op de foto.
Toch niet op de foto's waar hun "eigen premium merk" op staan. Daar wijzen de kappen naar de draagarmen. Dus van de veerpotten af. Precies zoals op de verpakking aangegeven.

In de bouwhandleiding wordt gewerkt met het LIPs type. En die moeten idd andersom in vergelijking tot het 'Premium' type. Quote uit de handleiding:

===========================
4.6. Schokdempers
Monteer de schokdemperbouten in het chassis.

Plaats op elke schokbrekerbout een dikke ring met de schuine zijde naar het chassis, monteer de schokbreker en dan een dunne ring en de zelfborgende moer. Let op !! op de voorste schokbrekerplaten links en rechts worden geen dikke ringen gebruikt.
Controleer of u de dempers op de juiste manier monteerd: Het LIP-type moet met het gele stipje omhoog gemonteerd worden en met de kunststof kappen naar de veerpot toe, dit is duidelijk gemaakt op de foto. Indien u andere schokbrekers monteert, controleer dan altijd eerst de montagerichting.

Draai de moeren aan met 35 tot 40 Nm.

Pas op! het is mogelijk om de linker en rechter schokbrekerplaten te verwisselen, met deze platen worden de schokbrekers aan de voorste draagarmen gemonteerd. Zorg dat je deze zo monteerd als op de foto te zien is, anders zal de vering begrensd worden op de schokbreker en is deze zeer snel kapot!
===========================

Groet, F.

Plaats reactie