Wagenhoogte en uitwegen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Wagenhoogte en uitwegen

Bericht door bebe » di 16 okt, 2018 12:35

Vandaag bezig geweest met het afstellen van de wagenhoogte, nadat ik het hele spul op een nieuw chassis heb gebouwd.

Destijds heb ik nieuwe veerpotten in elkaar gelast.(veerpot l en veerpot r waren niet van dezelfde Eend afkomstig).
Alles vanuit onderdelen opgebouwd, dus geen referenties hoe een en ander eerder in elkaar zat.

Linksachter kon ik de auto niet op 28 cm. krijgen. Trekstang op spanning, nauwelijks schroefdraad over, kom ik op ong. 27 cm.
Linksvoor moest ik de trekstang flink losser draaien om de auto op ca. 19,5 cm te krijgen.

Rechtsvoor moest de trekstang eveneens losser gedraaid worden om de Eend op ca. 19,5 cm te krijgen.
Rechtsachter moest de trekstang wat strakker gedraaid worden, maar die 28 cm lukte prima, nog ruim schroefdraad over.

Vervolgens het rechterachterwiel op de weegschaal gezet: wieldruk 104 kg.

Daarna het linkerachterwiel: 140 kg.

Een verschil van 35 kg., maar kan dit kwaad en hoe trek ik dit nou recht?

Kan de veer in de ene veerpot slapper zijn dan de andere? Er was niets aan beschadigd toen ik de veerpotten gereviseerd heb.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Eendracht maakt macht.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Wagenhoogte en uitwegen

Bericht door Denny » di 16 okt, 2018 18:42

Heb je bij het monteren ook erop gelet dat in iedere veerpot 2 verschillende veren zitten? Misschien is dat het probleem.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Wagenhoogte en uitwegen

Bericht door bebe » di 16 okt, 2018 21:14

Denny schreef: di 16 okt, 2018 18:42 Heb je bij het monteren ook erop gelet dat in iedere veerpot 2 verschillende veren zitten? Misschien is dat het probleem.
Daar heb ik wel op gelet destijds. Korte trekstang met lange veer en lange trekstang met korte veer. Korte trekstang aan de voorzijde. Ik zal toch niet ergens de trekstang en veer verwisseld hebben...

Afijn, voorkant in het midden tussen de asbuis opgekrikt en de achterkant bleef mooi recht staan. Daarna de achterkant opgekrikt in het midden onder de asbuis en toen stond de voorkant iets scheef. Vervolgens de linkervoorzijde iets opgespannen, want die stond nu wat te laag.

De Eend staat nu recht, straks na de apk maar eerst enkele honderden km rijden en dan nog eens checken.

Overigens, rechtsachter heb ik gewogen zonder gemonteerde schokbreker, linksachter met, realiseer ik me nu. Dat zal toch niet het verschil van 35 kg maken?
Eendracht maakt macht.

Plaats reactie