Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
AdK
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 aug, 2018 13:53
Locatie: Slootdorp

Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door AdK » vr 15 feb, 2019 21:21

Hallo mensen,

Kan iemand mij uitleggen waarom de moeren van de wiellagers voor en achter een aanhaalmoment van 350 - 400 Newton hebben. Ik vind dat best veel. Waarom is dat?

Groeten van Ad
AZ 12pk 1959

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door RodeEend » vr 15 feb, 2019 22:42

Heeft veel te maken met de grote diameter van de ringmoeren.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door André Post » vr 15 feb, 2019 23:26

De wiellagermoeren sluiten het lager in.
Ze worden er niet mee afgesteld, het zijn niet verstelbare lagers.
Vooral de vooras komt ook nog een torsie moment op te staan en kan zich door kleine speling in de spiebanen van de as loswerken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AdK
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 aug, 2018 13:53
Locatie: Slootdorp

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door AdK » za 16 feb, 2019 21:11

Duidelijke verklaring. Dank!
AZ 12pk 1959

AdK
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 aug, 2018 13:53
Locatie: Slootdorp

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door AdK » za 23 feb, 2019 17:59

Is er ook nog een uitleg voor hetzelfde grote aanhaalmoment van de 44 mm ringmoer van de trommels achter en de kroonmoer op de aandrijfas voor?
Ben erg benieuwd

Ad
AZ 12pk 1959

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door André Post » za 23 feb, 2019 21:11

Ik nam aan dat het over de wiellagers ging in de vorige vraag en daar geldt het zelfde voor.
Als je bedoelde de lagers van de draagarm, dat is anders, dan ben je lagers aan het insluiten.
Die hebben een bepaalde druk nodig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AdK
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 aug, 2018 13:53
Locatie: Slootdorp

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door AdK » za 23 feb, 2019 22:10

Dank voor je reactie André,

Nee ik bedoel niet de lagers van de draagarmen. Die heb ik met 50 Nm vastgezet.
Mijn garage heeft de grote 44mm moer van de remtrommel achter vastgezet en geborgd met 250 Nm. Zij dachten dat dat genoeg was. Nu moet ik nog bij ze langs voor de kroonmoer met splitpen van de voornaaf. (Ik heb niet zo’n zware momentsleutel). Ik wil dat ze die met het juiste moment aanhalen.
Vandaar mijn vragen. Zou 250 Nm achter voldoende zijn of mag er nog wat bij?

Groet, Ad
AZ 12pk 1959

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door André Post » zo 24 feb, 2019 05:24

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit een moment sleutel voor gebruikt heb, ik zet het gewoon heel vast met een lang handel.
Achter borg ik het niet eens, dat zit zo vast en krijgt geen draai moment in gebruik.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter

Bericht door RobM » zo 24 feb, 2019 08:11

Met een pijp van 60 cm op de dop en er dan met de volle 80 kg op gaan staan.
Je staat 10 cm van het einde van de pijp en het koppel is precies 400Nm.

Ik zou in elk geval links wel borgen, die wordt belast in de losdraairichting. Als je lager zwaarder begint te lopen kan je zo een wiel verliezen. Gebeurt natuurlijk niet 1 2 3 maar ik wil dat niet meemaken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie