Assen demonteren

Alles over de wielophanging
Gesloten
Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Assen demonteren

Bericht door Hannes de geitjesboer » zo 23 jan, 2005 20:22

Ik ben vandaag begonnen aan het chassis van mijn 2cv.
Maar bij de demontage van de vooras draaide ik al 2 bevestigingsbouten dol. Geen probleem, kop van de bouten afgeslepen en zo zou ik dan de as er ook afkrijgen. Maar, geen beweging in te krijgen.
Zit er niet alleen in de bevestigingsbeugels maar ook in de zijbalk chassis zelf schroefdraad of (wat ik waarschijnlijk niet denk, dat de assen aan het chassis geroest zitten)?
Nog mensen met dit probleem en wat doen jullie dan?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Re: Assen demonteren

Bericht door Teun » zo 23 jan, 2005 21:07

Hannes de geitjesboer schreef:Ik ben vandaag begonnen aan het chassis van mijn 2cv.
Maar bij de demontage van de vooras draaide ik al 2 bevestigingsbouten dol. Geen probleem, kop van de bouten afgeslepen en zo zou ik dan de as er ook afkrijgen. Maar, geen beweging in te krijgen.
Zit er niet alleen in de bevestigingsbeugels maar ook in de zijbalk chassis zelf schroefdraad of (wat ik waarschijnlijk niet denk, dat de assen aan het chassis geroest zitten)?
Nog mensen met dit probleem en wat doen jullie dan?
Aan je assen zitten pasppennen en die houden de boel aardig op ze plaats als het vastgeroest zit,

Alle 4 de bouten eruit (of de kop eraf) dan ff de koevoet ertussen ( met beleid) en een beetje wrikken..
Wat brengt morgen.???

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 24 jan, 2005 10:51

Hoi

Heb je het chassis nog nodig? Slij anders de bouten op +/- 1cm van de assen door, dan hoef je niet de hele bouten door het chassis heen te trekken, dit lijkt mij behoorlijk vast te kunnen zitten. De bouten draaiden dol? of gleed je sleutel van de kop af? Anders zitten de bouten gewoon lekker vastgeroest in het chassis.

veel plezier met het losmaken.

groet frank

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » ma 24 jan, 2005 12:23

Ik heb met de ratelsleutel, met dop van 17, de kop van de bouten kapot gedraaid, de andere 2 kwamen wel goed los. Dus waarschijnlijk zitten de bouten mooi vastgeroest. Het chassis heb ik nog nodig, dus dat afslijpen in het chassis is geen goede oplossing. Ik denk dat ik het chassis zal omdraaien en met een stevige hamer en doorslag en de nodige inwerking van kruipolie op voorhand de bouten aan de kant van de afgeslepen kop er ga proberen uitslaan
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » ma 24 jan, 2005 20:31

Olé, tis mij gelukt, mits een oude schroevendraaier en een zware hamer en gemiddeld een uur per bout. Tegen dat de montage komt gaan er nieuwe bouten in mét een hoopje vet.
Nu kan ik beginnen met het chassis te schuren en nieuwe stukjes in te lassen.
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Gesloten