Zelf velgen spuiten

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Zelf velgen spuiten

Bericht door dimi_v » di 21 apr, 2020 20:13

Wie heeft er ervaring met het opknappen van je velgen? Ik heb net 4 nieuwe banden besteld, en als ik de auto binnenkort weer uit de stalling ga halen is één van de eerste klusjes de wielen opknappen. Dus ontroesten waar nodig, alles mooi glad schuren en spuiten.

Iemand een idee hoeveel spuitbussen je nodig hebt per velg? En tips voor welk merk verf? Ik kwam een site tegen waar 2K spuitlak voor respectabele prijzen worden verkocht, maar deze dien je uiteraard wel in korte tijd op te gebruiken. Ik denk dat het ook de overweging waard is. Enig idee hoelang de wielen "mooi" blijven? Of kun je bij wijze van spreke beter 5 tientjes per velg investeren in nieuwe velgen?
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door RobertF » di 21 apr, 2020 20:36

De imitatie velgen hebben vaak hoogteslag en er zit haast geen verf op. Daarom heb ik ervoor gekozen om de originele velgen te spuiten. Ik heb de velgen laten stralen en in de epoxyprimer laten spuiten kosten 150 euro. Alleen stralen 80-100 euro
Ik spuit ze zelf in de kleur RAL 7035 dat is iets lichter dan normaal, ik heb de bumpers en de lampenboom ook in die kleur gespoten.
Ik bestel alles bij Ludwig Lacke uiteraard 2K , dan weet je dat je kwaliteit heb en je velgen 20 jaar mee gaan

https://www.ebay.de/itm/Lichtgrau-RAL70 ... 2749.l2649
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Bram2cv89
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: do 30 aug, 2018 11:08

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door Bram2cv89 » di 21 apr, 2020 20:50

De wielen van mijn Dyane 6 heb ik gezandstraald en vervolgens laten powdercoaten in RAL7035.
Kost wat, maar het resultaat mag er zijn

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door dimi_v » di 21 apr, 2020 20:57

over stralen en de kleur zijn jullie het in ieder geval eens. :lol:

Zat er veel vervelende roest op bij jullie? ik heb nog geen idee, zoals gezegd staat deze nog in de stalling en ik weet wel dat de vorige eigenaar 32 jaar lang scheutig is geweest met tectyl waardoor er veel zwarte vlekken op zitten maar de 'schade' wellicht meevalt.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4953
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door AZL57 » di 21 apr, 2020 21:13

Ik weet van iemand die bij de velgenfabriek van Michelin werkte dat er maar een paar gram verf op een velg werd gespoten. Gek dat die zo roesten :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Bram2cv89
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: do 30 aug, 2018 11:08

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door Bram2cv89 » di 21 apr, 2020 21:14

Niet extreem roestig, maar de wagen knapt er alleszins enorm van op. Al zal dat resultaat pas duidelijk worden eens de bandenboer terug aan het werk kan. (corona).
Bij mij geven spuitbussen niet het gewenste resultaat, al kan dit zeker aan mijn gebrek aan talent liggen. :lol:
In mijn beleving is powercoaten ''good measure''. :D

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door dimi_v » di 21 apr, 2020 21:48

ik wil het wel proberen met spuitbussen, eventueel met 2K. Zelf verf en verharder mengen moet je weer wat apparatuur voor hebben en dat gaat het niet worden.

Zit een beetje op youtube te kijken hoe anderen het doen :mrgreen:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door RobertF » di 21 apr, 2020 22:10

Kijk eerst waar de roest bij de velgen zitten, zit het aan de binnenzijde waar het hart gelast is aan de velgring en is dit opgezet dan loont het zich niet en zoek dan anderen. Spuitbusverf is pisdun en geeft nauwelijks body is bescherming. Je kunt ook met de staalborstel ontroesten en rustconverter gebruiken maar dat is allemaal minder doeltreffend dan stralen. Het hangt er van af wat je met de auto wilt , nog 10 jaar houden of einde van het jaar verkopen. Als je niet zelf 2K kunt spuiten laat het dan doen of poedercoaten. Het kost wat maar je hebt er voorlopig geen omkijken naar en je auto mag ook wat kosten.

Mijn velgen waren niet roestig maar hadden krassen van de sierringen en ik had geen zin in schuren
Afbeelding
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door Erikjan » di 21 apr, 2020 22:56

Ik heb juist niet z'n goede ervaring met poedercoaten. De eendvelgen zijn vrij flexibel en de poedercoating ging scheuren na een tijd. allemaal van die kleine haarscheurtjes het gaat niet roesten maar het ziet er niet zo mooi meer uit. Misschien heeft de firma die het heeft uitgevoerd iets niet goed gedaan dat zou ook kunnen natuurlijk.

Op de pickup heb ik daarom gekozen om de velgen de laten stralen en verzinken. Daarna gewoon zelf gespoten.

Voordeel van zelf spuiten is dat je het gewoon nog een keer over kan doen als je een keer schade hebt aan je lak.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1867
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door RobM » wo 22 apr, 2020 07:36

Laten stralen. Kostte meen ik 12.50 per velg. Dan 2C epoxy en de open naad dichtgekit. toen gespoten in 2 C gris rose. Zelf gedaan. Ziet er goed uit en het is sterke verf.
Dat spuiten gaat heel mooi door ze met een touwtje door het centrale gat op te hangen. Door het spuiten gaan ze draaien en zo spuit je heel veel dunne lagen,

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door dimi_v » wo 22 apr, 2020 07:43

Ok goede tips. Zal eens op zoek gaan naar straalbedrijf hier in de buurt
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelf velgen spuiten

Bericht door dimi_v » vr 29 mei, 2020 20:35

Om hier nog even op terug te komen. De auto staat nog bij de garage en is inmiddels gekeurd maar moet nog wat werk laten doen wat ik zelf niet kan of wil. Nagedacht over wat te doen.

Ik dacht eerst om de velgen er af te halen en aan te pakken > kan ik niet rijden. Aangezien bij mij nooit iets snel gaat of kan gaan (en ook erg precies ben) gaat dat te lang duren. Ga ik dus niet zo doen.

Dan misschien iedere keer 1 wiel pakken (begin met reservewiel, als deze klaar is op de auto en de volgende aanpakken). Zelfde 'probleem' dat ik niet een avondje per wiel bezig ben. Oke, kan dan rijden maar ben dan òf bezig met knutselen en kan om die reden niet rijden, of rij voor aap met 1 mooi wiel en de rest nog niet gedaan. En dat gaat met genoemde snelheid dan dus wel een hele tijd duren.

Een set op te knappen velgen was het volgende plan. Maar dan betaal ik 50-100 euro voor een set wielen denk ik. Moeten ze ook nog te redden zijn, dus dat is ook weer even afwachten wat je wanneer tegen komt. En dan het opknap proces nog natuurlijk.

Ik laat voor wat het is, ga lekker nieuwe ' orginele' velgen bestellen met de rvs wieldoppen, moeren etc. Even een keer investeren maar dan is het wel mooi en kan ik best jaren mee vooruit.

Mocht iemand van mening zijn dat het bv tbv behoud van de velgen slim is om bv toch een laagje blanke lak of blanke tectyl aan te brengen (binnen en/of buitenzijde) dan kan ik dat nog wel doen voor ik de banden er op laat leggen.

Dan weten jullie dat :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Plaats reactie