Pagina 1 van 1

Fusee speling meten

Geplaatst: di 15 sep, 2020 18:43
door Boudewijn
Mijn rechter fusee heeft best veel speling, maar zonder te meten kun je niet zeggen of het te veel is.
Dus een micrometer besteld bij HBM en een bijbehorende magneet houder. Echter door de vorm van de draagarm, blijft de magneet niet goed zitten. Het vlak zou recht moeten zijn i.p.v. rond. Dus zelf een hulpstuk gemaakt. Zie foto's. De speling bleek nu maar 0.4 mm aan de onderzijde en 0.2 mm boven te zijn, dus ruim binnen de norm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: di 15 sep, 2020 21:24
door RobertF
Handig!! Als ze bij de APK zeggen er is wel veel speling dan zeg ik altijd meet het maar op en nog nooit een afkeur gehad. Ze mogen samen 2mm en 1 enkele max, 1,5mm hebben en dat is erg veel

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: di 15 sep, 2020 21:48
door AZL57
Vooral als je voelt aan de rand van het wiel dan lijkt het heel veel.

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: wo 16 sep, 2020 20:25
door Boudewijn
Ik heb eens van een eenden garage gehoord dat als de speling zoveel is dat het afkeur wordt, de rijeigenschappen zo slecht zijn dat je er niet meer mee durft te rijden.

En ja als je de boven en onderkant van het wiel vast pakt en gaat voelen, lijkt het erg veel.

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: vr 18 sep, 2020 13:16
door Michiel van G.
gek genoeg was bij mijn Dyane de speling echt té groot voor de apk, en dat was een keurmeester die regelmatig 2cv's keurt, en ik merkte er qua rijgedrag niets van. Ze stonden wel altijd goed in het vet, dus allicht dat dat meegewerkt hebben.

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: vr 18 sep, 2020 13:43
door Thijs
Een paar weken geleden heb ik het klassieke geval meegemaakt....
Afgekeurd op 1 fuseepen bij de garage om de hoek.
Op mijn vraag hoeveel speling er op zat kreeg ik alleen het antwoord:'Te veel'.

Daarna naar een garage gegaan waar vaker Eenden gekeurd worden en daar zonder trammelant goedgekeurd.
Na het afmelden vroeg ik of het niet te veel speling was waarop ik het antwoord kreeg dat er altijd veel speling op zit....

De eerste keuring heb ik niet betaald trouwens.

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: vr 18 sep, 2020 20:17
door hobbes
De Casper en Hobbes eend is een keer afgekeurd omdat er op de fusee kogels teveel speling zat :cry: Toen ik de beste man vertelde dat een eend geen fuseekogels heeft maar pennen en die best veel speling mogen hebben stond ie me emt grote ogen aan te kijken :D ben uiteindelijk maar naar een ander gegaan en daar was het in 1x goed

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: za 19 sep, 2020 19:43
door Boudewijn
Bij de eerste keer dat ik de eend moest laten keuren, kon ik alleen een afspraak maken als de eigenaar zelf aanwezig was. Die had nog wat verstand van oude auto's. De (jonge) monteur voerde de keuring uit en natuurlijk viel hij over de fusee speling. Ik vertelde hem dat dat normaal was bij een eend en geen afkeur. Hij zou de eigenaar er wel bij halen omdat dit echt niet veilig kon zijn. De eigenaar kwam zijn kantoortje nog niet eens uit en de eend was goed gekeurd. :D

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: za 19 sep, 2020 19:45
door Thijs
Maar ik vind jouw idee zo gek nog niet, om van te voren te meten wat de speling is.
Dan heb je meteen een antwoord als het wordt afgekeurd.

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: zo 20 sep, 2020 00:10
door Erikjan
Mooi gemaakt.!

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: zo 20 sep, 2020 22:02
door Idealist
Inventief!

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: ma 21 sep, 2020 14:08
door IVARIO
Knap!

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: di 29 sep, 2020 13:41
door 2cvmaarten
Mooi stukje huisvlijt!

Re: Fusee speling meten

Geplaatst: wo 27 jan, 2021 00:27
door Data58
Meten is weten. Mooie oplossing.