Help, stuur blokkeert

Alles over de wielophanging
Gesloten
Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Help, stuur blokkeert

Bericht door bebe » ma 4 apr, 2005 07:26

Gisteren met mijn pas verworven eendje van Oss naar Amersfoort gereden om een dakje op te halen.

Motortje liep prima, het was lekker weer, dus wat wil een mens nog meer...

Toen ik echter in A'foort aankwam, gebeurde er wat vreemds: ik wilde linksaf, maar kon het stuur slechts een halve slag draaien, en toen blokkeerde de boel. Stukje achteruit gereden, nog eens ingedraaid, maar het stuur bleef weer blokkeren. Een paar honderd meter verderop weer hetzelfde toen ik rechtsaf een parkeerplaats op wilde, stuur wilde niet naar rechts. Je kon hem wel terugdraaien in de rechtuitstand.

Op de parkeerplaats in stilstand het stuur een paar keer gedraaid, niets aan de hand.
Heel voorzichtig weer naar huis gereden, maar geen problemen meer gehad.

Toch zit me dit niet lekker, want zoiets moet niet gebeuren als je wat harder rijdt...

Volledigheidshalve dien ik hier wel bij te vermelden, dat het contactslot nog wel gemonteerd is, maar niet meer werkt; ik start met een knop.
Vroeg me af of het stuurslot wellicht problemen gaf.

Kan het ook aan het stuurhuis liggen, of aan de fusees?

Bvd,

Berteld

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 4 apr, 2005 08:30

Geruststelling : het ligt naar mijn mening niet aan je stuurhuis.
Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden :
Je stuurslot-blokkering is niet weggehaald, en de blokkering valt in de ring welke rond de stuurpijp zit.
De makkelijkste oplossing hiervoor, is de ring rond de stuurpijp weghalen ( imbus boutjes).
De tweede mogelijkheid is , dat de stuurkogels,(achter je voorwiel , waar de rubbertjes om de stuurstang zitten) te strak zijn afgesteld.
Hier zit een kroonmoer , die de stuurkogel opsluit in twee ,,kommen',, waar een veer achter zit. Is deze moer te ver ingedraaid , dan bestaat het risico dat er een zwaar punt ontstaat tijdens sturen.
De kans bestaat nog , dat tandwiel/ronsel IN het stuurhuis zijn beschadigd, maar deze kans is bijzonder klein.
Succes ermee.

Daffy

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 4 apr, 2005 11:03

Daffy schreef:Geruststelling : het ligt naar mijn mening niet aan je stuurhuis.
Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden :
Je stuurslot-blokkering is niet weggehaald, en de blokkering valt in de ring welke rond de stuurpijp zit.
De makkelijkste oplossing hiervoor, is de ring rond de stuurpijp weghalen ( imbus boutjes).
De tweede mogelijkheid is , dat de stuurkogels,(achter je voorwiel , waar de rubbertjes om de stuurstang zitten) te strak zijn afgesteld.
Hier zit een kroonmoer , die de stuurkogel opsluit in twee ,,kommen',, waar een veer achter zit. Is deze moer te ver ingedraaid , dan bestaat het risico dat er een zwaar punt ontstaat tijdens sturen.
De kans bestaat nog , dat tandwiel/ronsel IN het stuurhuis zijn beschadigd, maar deze kans is bijzonder klein.
Succes ermee.

Daffy
optie 1+2: Als dit het geval zou zijn zou je het stuur geen enkele kant meer op kunnen draaien!! (volledig geblokkeerd zijn) ik denk zelf dus aan optie 3

Wat ik denk dat er aan de hand is (is bij mij ook al een keer gebeurd) is dat er een tandje van het rondsel in het stuurhuis is afgebroken, blijft soms plakken door het vet=> dan werkt alles ok, soms ligt ie voor een ander tandje, en blokkeerd de boel, mijn advies: demonteer je stuurhuis (is helaas complete vooras :cry: )

Rij er niet meer mee, of heeeeeeel voorzichtig (voor nood, naar reparatieadres) stel je het volgende maar eens voor: op de snelweg 100 km/h afrit, stuur maar een halve slag....... geblokkeerd, dan komt de vangrail toch erg snel dichterbij!!!!! en ik ben bang dat die toch net iets taaier is dan de gemiddelde eend.

succes, mocht je nog advies of hulp nodig hebben, mail me even (ouders wonen in Nistelrode en daar ben ik komend weekend weer).

PS. de rondsels zijn wel los te koop (even op het aantal tanden letten)
Laatst gewijzigd door rusty op ma 4 apr, 2005 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 4 apr, 2005 13:47

Dat het stuur niet meer te draaien is als de stuurkogels te strak staan afgesteld is onzin. je krijgt een zwaar ( of heel zwaar) punt op het moment dat de platte kant van de kogel in een van de kommentjes komt. Maar het stuur is weer terug te draaien.
Als het stuurslot onklaar is gemaakt, het veertje dat het blokkeerstiftje aandrukt is weggehaald , maar het stiftje niet , krijg je hetzelfde effect , waarbij de stift op een gegeven moment wordt teruggedrukt uit de inkeeping in de ring rond de stuurpijp zodat je weer kunt sturen.

Daffy

Gesloten