Wiellagers vervangen

Alles over de wielophanging
Gesloten
Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Wiellagers vervangen

Bericht door Casonline » wo 27 apr, 2005 18:21

M'n Duckie is helaas afgekeurd voor de APK :( ;

Naast wat kleine dingetjes als een lekje in m'n uitlaat en een verroest koplampreflectortje. Zijn er twee dingen die ik zo snel even niet weet hoe ik ze op moet lossen;

-Links achter en rechts voor (links voor twijfelachtig) een versleten wiellager.
-Achterremmen 30% verschil; De garage zei dat it misschien ook wel gewoon viezigheid kon zijn

Heeft iemand ervaring met het vervangen van lagers en het gereedschap ervoor?? Zou die mij dan misschien kunnen helpen?

Alvast bedank !

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 27 apr, 2005 22:59

Woops dat was ik zelf dus ging niet helemaal soepel;

Wat ik dus nog even wilde toevoegen; is het de moeite waard om de lagers zelf te vervangen. Is het veel werk dus zeg maar (veel arbeidsloon bij de garage)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 28 apr, 2005 08:32

cas, als ik jou was zou ik een prijs opvragen om alle wiellagers te vervangen (de andere zijn waarschijnlijk volgend jaar aan de beurt!)en de remmen achter te checken, het is een best wel lastig klusje waar je wel even mee bezig bent, zeker als je niet het juiste gereedschap hebt. het is daarom ook het verstandigste om het uit te laten voeren bij een citroen garage!

wat je ook gaat doen, iig succes!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 28 apr, 2005 16:31

Alle wiellagers vervangen is in de eerste plaats complete onzin, en in de tweede plaats erg duur.
Er is geen enkel verband tussen een versleten wiellager links , en een ander lager onder de auto.
Zelf vervangen raad ik ten zeerste af , omdat er speciaal gereedschap nodig is , en omdat de mogelijkheid bestaat , dat er een verkeerde montage plaats vind , waardoor het lager binnen de kortste keren weer kapot is.
Hier zijn de onderdelen te duur voor.
Overigens komt het niet vaak voor dat wiellagers van een 2cv kapot zijn.
Als ik jou was , zou ik bij een 2cv garage informeren wat het kost, het is vaak de moeite om er meerdere te bellen , de prijzen verschillen vaak nog al flink.
als het echt allemaal te gek wordt , wil ik je van dienst zijn, wanneer je tenminste bereid bent langs Dordrecht te komen.


Daffy

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 29 apr, 2005 11:19

Bij de garage wat waar die ook gekeurd is gaat het me ongeveer 300 euri kosten :( als het met de remmen meer is dan alleen viezigheid komt het totaal op iets meer dan 400 euri :cry: . Dat is dus behoorlijk prijzig, maar dan zijn wel alle wiellagers vervangen. Als alle wiellagers vervangen onzin is komt het waarschijnlijk op wat minder uit :) . Ik denk dan op ongeveer 200 a 300 euri dat scheelt nogal.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door rusty » vr 29 apr, 2005 14:18

[quote="Casonline"]M'n Duckie is helaas afgekeurd voor de APK :( ;



-Links achter en rechts voor (links voor twijfelachtig) een versleten wiellager.


quote]

dat zijn dus al 2, waarschijnlijk 3 van de 4 lagers, als links voor nu al twijfelachtig is zal die volgend jaar vrijwel zeker aan de beurt zijn! ik denk dat het in verhouding goedkoper is om nu alles in een keer aan te pakken! Je moet ook niet vergeten dat het vrij dure lagers zijn en als je het zelf doet je zeker een hele dag bezig bent!

mijn advies: vervang ze allemaal, dat zeg ik uit ervaring: als 1 lager op een as het begeeft volgt de rest vanzelf.

waar heb je hem eigenlijk laten keuren? het kan natuurlijk geen kwaad om nog ergens anders een prijs op te vragen zoals Daffy al zei.

succes, Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 1 mei, 2005 18:11

Ok ik laat nu alleen de twee versleten lagers vervangen het is al duur genoeg. Wanneer de andere volgende keer versleten zijn zie ik dat dan wel weer, mijn duckie heeft nog geen 120.000 gelopen dus zal wel los lopen.
Voor de rest zijn alle problemen opgelost dus das wel mooi.
Bedank voor de reacties.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 3 mei, 2005 15:53

Ik ken zelfs meerdere verhalen van mensen waarvan hun auto afgekeurd werd op de wiellagers terwijl er nieuwe lagers op zaten :? Erg vaag!

Probeer eens een ander APK-keurings station zou ik zeggen!

Remcilinders schoonmaken is op zich niet veel werk. Je moet alleen een grote dop hebben om de je wielmoer los te draaien. Voor de rest is het gewoon een kwestie van een beetje schuren en de boel goed schoonmaken. Zelfs lagers vervangen heb ik nog nooit gedaan. Ik weet wel dat dit niet veel werk is (indien je natuurlijk het jusite gereedschap hebt).

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 3 mei, 2005 16:27

nu schiet me opeens te binnen dat ik ook een keer een wiellager (voor) had met teveel speling, eem kwestie van je wiel verwijderen en de moer waarmee je as gemonteerd is wat vaster draaien en het probleem was opgelost! bij de vooras is dit vrij makkelijk te doen! voor je achteras heb je wel speciaal gereedschap nodig!

ben je trouwens zaterdag op de citromobile? wil ik er wel even naar kijken en als het mogelijk is/ nodig is vaster draaien. heb altijd gereedschap bij me :wink:

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

casonline @ work

Bericht door casonline @ work » di 3 mei, 2005 17:56

Mijn garage is een eendengarage dus neem aan dat het wel goed zit wat dat betreft.
Ik heb zelf ook ff de achterkant opgekrikt en ik hoor bij het ene wiel duidelijk de lager en bij de ander is het helemaal stil. Ik denk dus dat er idd een lager versleten is.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 13 mei, 2005 20:04

Vandaag is m'n duckie terug van de garage en kan er weer een jaartje tegen aan (wat APK betref dan) koste wel wat maar voorlopig weer even geen gezeur. :wink:

Iedereen toch bedankt voor de hulp

Gesloten