zware stuurtrilling bij 100 km/uur

Alles over de wielophanging
Gesloten
Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

zware stuurtrilling bij 100 km/uur

Bericht door EdGouverneur » do 19 mei, 2005 13:43

Heb net een 2CV6 gekocht uit 1983. Is door vorige eigenaar op nieuw chassis gezet. Reed gisteren met ca. 100 km/uur op de snelweg en na een viaductovergang - hobbeltje - ging het stuur na terugveren in een zeer zware trilling en een oorverdovend geratel. Zeer beangstigend allemaal. Snelheid terug en naar de vluchtstrook hielp.

Ook bij lageren snelheid heb ik het beeld dat de voorwielen IN korte oneffenheden vallen en een klap of trilling doorgeven in het stuur.

Ik reed in de jaren 60 en 70 eend, maar heb dit nog nooit meegemaakt.

Wie weet wat hier aan de hand is ??


Ed Gouverneur
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » do 19 mei, 2005 13:52

Waarschijnlijk moeten de voorwielen worden gebalanceerd.

Kijk ook ff of de fuseepennen goed in het vet zitten zo niet kan dit heel wat speling opleveren waardoor er meer trilling mogelijk is.

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

stuurtrilling en geratel

Bericht door EdGouverneur » do 19 mei, 2005 14:03

Dank. Lijkt mij geen balanceerkwestie omdat de zware trilling en het oorverdovende geratel in het stuur een zwaar mechanische oorsprong lijken te hebben en het zich plotseling voordeed na het nemen van een korte hobbel in de snelweg. De fusees geven geen speling. Bij iets lagere snelheid (en geen hobbels) staat het stuur keurig stil. Het lijkt wel of de vering, schobrekers en aandrijving of stuurhuis er iets mee te maken heeft. Heeft iemand nog een suggestie ?
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 19 mei, 2005 14:38

lijkt mij toch speling ergens, wielen van de grond en voelen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 19 mei, 2005 16:01

hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gast

Bericht door Gast » do 19 mei, 2005 16:47

Dat zijn de aandrijfasjes die vervangen moeten worden. Dan krijg je stuurtrillingen en bijgeluiden.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 19 mei, 2005 17:19

Ik had hier ook last van, boven de 80 km/u. Bij hobbels en bij het maken van bochten op de snelweg. Gas los en het verdween weer.
Na het uitlijnen en balanceren van de voorwielen is het opgelost. Ik heb dat voor 35 euro laten doen. Binnen een kwartiertje klaar.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 19 mei, 2005 18:39

Anonymous schreef:Dat zijn de aandrijfasjes die vervangen moeten worden. Dan krijg je stuurtrillingen en bijgeluiden.
Inderdaad heb ik ook gehad en vooral erg bij bochten met een hobbeltje, bij mij was het een fussee links en een aandrijfas rechts. Dus je kan daar allebij even naar kijken of laten kijken.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 19 mei, 2005 19:45

Bij uitbalanceren kom je er ook achter of er misschien een krom wiel is.
Dat zou ook een trilling in het stuur kunnen geven.
Kontroleer in ieder geval of er geen speling in een stuurkogel zit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

trilling in stuur

Bericht door EdGouverneur » vr 20 mei, 2005 07:13

Rusty schreef:hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty
Auto gelift. Inderdaad in linker fusee behoorlijke speling bij heen en weer van beide wielen tegelijk. Ook staat de voorkant hoog in verhouding tot achter. Heb nu fusees doorgesmeerd en lijkt beter.

Mogelijk toch maar linker fusee vervangen denk ik.
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

Bericht door EdGouverneur » vr 20 mei, 2005 07:15

Jheronimus schreef:Waarschijnlijk moeten de voorwielen worden gebalanceerd.

Kijk ook ff of de fuseepennen goed in het vet zitten zo niet kan dit heel wat speling opleveren waardoor er meer trilling mogelijk is.
Heb de fusees doorgesmeerd en houdt het nu in de gaten. Bedankt !
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

stuurtrilling

Bericht door EdGouverneur » vr 20 mei, 2005 15:08

Frank Munneke schreef:lijkt mij toch speling ergens, wielen van de grond en voelen.
Klopt, bij wielen van de grond blijkt de speling in linker fusee toch behoorlijk. Heb nu doorgesmeerd en kijk het even aan. Anders vervang ik deze fusee !
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gebruikersavatar
EdGouverneur
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: do 19 mei, 2005 13:20
Locatie: Amstelveen

Re: trilling in stuur

Bericht door EdGouverneur » wo 25 mei, 2005 17:24

EdGouverneur schreef:
Rusty schreef:hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty
Auto gelift. Inderdaad in linker fusee behoorlijke speling bij heen en weer van beide wielen tegelijk. Ook staat de voorkant hoog in verhouding tot achter. Heb nu fusees doorgesmeerd en lijkt beter.

Mogelijk toch maar linker fusee vervangen denk ik.


Wat blijkt, je had gelijk. Het was de sporing en die moest 8 graden verzet. Goed geholpen door garage Ruimzicht in Amsterdam. Dank voor de tip.
Ed Gouvern,
eigenaar 2CV6

Gesloten