Stuur kraakt

Alles over de wielophanging
Gesloten
AAARCH.NL
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 11:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Stuur kraakt

Bericht door AAARCH.NL » vr 27 mei, 2005 11:49

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik de nieuwe eigenaar van een mooie rooie eend en nu heb ik het volgende:

Als ik aan het stuur draai als de eend stil staat kraakt 'ie........

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

M.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 27 mei, 2005 12:31

begin eens met alles doorsmeren (fusees) probeer ook eens zonder de (hand) rem te gebruiken te sturen (de schijven willen altijd een beetje draaien) het zou ook de stuurslotring kunnen zijn die tegen het beschermkapje aankomt.

maar, waar komt het geluid precies vandaan?

in het ergste geval is je chassis aan het doorzakken/doorgezakt dan komt je stuurstang tegen de carrosserie

iig succes !

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 27 mei, 2005 12:49

krik de eend eens op zodat de voorwielen van de grond komen, het sturen moet dan heel licht gaan. Gaat het niet licht of soms een stukje licht en soms wat zwaarder dan staat je stuurstang waarschijnlijk onder spanning:

je stuurstang ( ik bedoel de rechte buis tussen je stuur en het stuurhuis in de vooras) wordt op 2 plaatsen vastgehouden. Allereerst dwingt het stuurhuis waar de stang opgestoken zit de stang in een bepaalde richting. Daarnaast wordt de stuurstang 'vastgehouden' in een bepaalde richting door de bevesting aan de koets bij het stuurslot.

Als het chassis nou een beetje doorzakt wil je vooras achterover kantelen en de stuurstang dus ook (naar beneden dus). Je koets denkt daar anders over en houdt trekt de stuurstang omhoog. Hij staat dan onder spanning en dat is niet goed.

Het kan ook gebeuren dat je chassis ok is maar dat je koets zakt. Zelfde effekt.

De stuurstang kan een beetje krom worden. Je kunt dit zien wanneer je met opgekrikte voorkant aan het stuur draait.

Veel erger: de stuurstang kan afbreken! Onderin is de stuurstang een stukje over het getande asje dat uit het stuurhuis komt geschoven. Daar kunnen scheurtjes ontstaan of de inwendige vertanding van de stang kan verslijten.

Heb je twijfels: Maak de stuurstang dan beneden eens los. Na het verwijderen van het stuurslot kun je de stuurstang dan zo naar binnen trekken en controleren. (Spuit wat kruipolie in de stuurstang, van boven)

Eventueel kun je de beugel met de afbreekbouten en de vulplaatjes doorslijpen en met een nieuw beugeltje de boel spanningsvrij monteren.
Dit heeft echter geen zin wanneer je chassis slecht is en de vooras tijdens het rijden continu 'kiept', dan zullen de krachten op de stuurstang continu wisselen...

B.

AAARCH.NL
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 11:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door AAARCH.NL » vr 27 mei, 2005 17:46

Hee bedankt voor de snelle reactie's

Nu moet ik wel ver melden dat mijn eendje een gegalvaniseerd chassis heeft en dat is volgens de bonnen nog maar een paar jaar geleden gedaan.
Ook viel het kraken mij erger op toen we met de hele familie een stukje gimgen touren.

Maar ik zeker even de boel bekijken !!!

Hardstikke bedankt

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 27 mei, 2005 18:55

Ow kijk,

dan weet je zeker dat je daar geen problemen mee krijgt.

groet frank

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 28 mei, 2005 08:06

Hebben ze destijds ook de koets onder handen genomen. Wanneer de voetenbak namelijk rot is wil deze over het chassis heen gaan zaken (zoals hierboven ook al genoemd wordt) en krijg je hetzelfde effect.

Kijk dus ook even goed naar het voorste gedeelte van je koets. Krik anders de koet eens iets op en draai dan eens aan je stuur.

Mar het kan ook iets anerder (onschuldigers zijn hoor).
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten