Wiellagers eten?

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Wiellagers eten?

Bericht door Hanzzl69 » do 12 feb, 2009 23:53

Mijn eend eet wiellagers ... :?
In twee en een half jaar tijd wel vier stuks, het laatste half jaar zelfs twee!
Voor en achter. In ieder geval in 1 geval was het echt nodig, die keer was het echt geen rijden meer ( ...) .
Doen jullie eenden dat ook, die dingen opeten?

Verhaal van de garage: Bij de APK zijn ze heel streng, ookal kan je er nog mee rijden, als er "te veel gerammel"uit komt dan is het afkeur. Jaja, wanneer is gerammel te veel, denk ik dan.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 13 feb, 2009 00:56

Wat voor merk lagers gebruik je ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 13 feb, 2009 08:21

SKF
En die zijn in twee jaar tijd 11 euro duurder geworden ook nog eens ... van 68 naar 79 euro! :evil:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 13 feb, 2009 08:28

blijft die stofkap wel zitten? die plastic dingen is troep! maarja wat moet je anders? maar een periode die je geeft zegt niet zoveel, het gaat om de km's maar een skf lager zou het toch minimaal 60000 km uit moeten houden...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 13 feb, 2009 08:55

Ik rij tussen de 10 en 20.000 per jaar.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 13 feb, 2009 09:29

Gaat het om de lagers in de voorwielen of in de achterwielen ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 13 feb, 2009 10:02

Beide, maar achter was er maar eentje.

Correctie op het gereden aantal jaarlijkse Km's.
Tussen de laatste en voorlaatste APK zat iets meer dan 7000 km.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 13 feb, 2009 10:24

Heb je steeds de moeren e.d. op het juiste moment aangedraaid ? En heb je ook steeds nieuwe moeren gebruikt (moet officieel wel) ? En is de schroefdraad van de delen die blijven zitten niet beschadigd ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 13 feb, 2009 10:29

Ik vervang ze niet zelf, maar een eendspecialist.
Maar het is een Zuswazoekie-garage die, voor die eendspecialist, de APK's doet en de lagers telkens afkeurd. :?

Ik heb er al een klacht over uitgesproken.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 13 feb, 2009 10:48

Ik zou een meer geschikte garage zoeken of er voor zorgen dat je zeker weet dat ze het goed doen. Dus juiste aanhaalmoment aanleveren evenals de juiste montagemiddelen ( (ring) moeren en dergelijke). Zorg er ook voor dat ze de hele handel goed borgen (je weet maar nooit) en dat de schroefdraad van het spul wat blijft zitten onbeschadigd en schoon is (meekijken dus).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 13 feb, 2009 11:03

De kwaliteit en kennis van deze eendspecialist is dik voor mekaar. Sponsort ook deze site.
Ik heb er al een keer bijgestaan, toen er met spoed een lager vervangen werd dat echt aan gort was. De dingen die je noemt werden daar keurig gedaan.
De Zuswazoekiegarage heeft inmiddels ook vele eenden van dichtbij gezien, dus ik ga er van uit dat die ook wel weet hoe het zit.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 13 feb, 2009 11:11

Hoe lang heeft die Eendenspecialist die lagers al op de plank liggen ? Of bestelt hij telkens nieuw ? En hoe rij jij in je Eend ? Rij je veel door de bagger en dergelijke ? En heb je ook iets veranderd/aangepast aan je Eend ? En daarbij doel ik voornamelijk op de velgen. Trilt je Eend ook tijdens het rijden ? Wat je zowieso kan doen is je wielen eens laten balanceren. Dat hoeft de oplossing niet te zijn hoor, maar wie weet.
Afblijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 13 feb, 2009 12:22

Lelijke Eend schreef:Ik zou een meer geschikte garage zoeken of er voor zorgen dat je zeker weet dat ze het goed doen. Dus juiste aanhaalmoment aanleveren evenals de juiste montagemiddelen ( (ring) moeren en dergelijke). Zorg er ook voor dat ze de hele handel goed borgen (je weet maar nooit) en dat de schroefdraad van het spul wat blijft zitten onbeschadigd en schoon is (meekijken dus).
ik denk dat je eerder een beter apk adres moet hebben. eentje die verstand heeft van wat oudere auto's ik weet een goede in westfriesland, maar dat zal wel te ver weg zijn voor je?! ik vind dat adres iig de moeite waard om vanuit a'dam heen te gaan. en dan bedoel ik dus niet een sjaak die alles zondermeer maar goedkeurt, maar iemand die onafhankelijk is, geen reparaties uitvoert en tenminste verstand heeft van oude(re) auto's. een wiellager op 7000 km is toch echt wel te zot voor woorden. verwarren ze niet een evt wat gruizig geluid van de remmen met rotte wiellagers???
Hanzzl schreef:De kwaliteit en kennis van deze eendspecialist is dik voor mekaar. Sponsort ook deze site.
dat ie de site sponsort zegt nix natuurlijk. er zijn eendengarages die sponseren op 2cv.nl waar ik hele goede ervaringen mee heb en garages waar ik heeeeeeele slechte ervaringen mee heb. nee ik noem geen namen (alleen via pm)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » vr 13 feb, 2009 13:12

Wiellagers gaan alleen maar lang mee als je er vet in doet. Het vet dat af fabriek erin zit is ontoereikend. Veelal worden A-type's afgekeurd op achterwiellagers. Omdat de draagarm hol is en van dik naar dun loopt, werkt deze als een trompet en versterkt het geluid. Ik heb zelf ook een eendengarage (en ik sponsor niet), en heb met SKF lager bijna geen problemen. Het APK station om de hoek die de auto's afmeldt weet ondertussen ook wat wel en niet meer mag. Het vervangen van de ringmoeren doe ik bijna nooit omdat de imitatieshit niet goed past en dat hebben ze in Zuid-Amerika nog niet helemaal door. Ik heb er even de keuringseisen aangeplakt zodat je zelf kunt lezen wat wel en war er niet mag. Sterkte.
Artikel 5.2.20

wiellagers
Keuringseisen personenauto's, assen

Keuringseisen Wijze van keuren
1. De wiellagers van personenauto's mogen niet teveel speling vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.2. Voor de controle van de speling moet elk wiel vrij kunnen ronddraaien en wordt elk wiel met de hand of met behulp van een hefboom, bijvoorbeeld een koevoet, haaks op de draairichting bewogen.3. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.4. De meting vindt plaats op een zo groot mogelijke afstand van de hartlijn van de as.5. Bij bestuurde wielen moet:a. één maal in ongeremde toestand, voor de bepaling van de speling van het wiellager en de fusee tezamen, enb. één maal in geremde toestand, voor de bepaling van de speling van de fusee, worden gemeten.6. Het verschil tussen de in punt 5 bedoelde waarden is de wiellagerspeling.7. Op de speling is artikel 2.5.5 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
2. Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn. Visuele en auditieve controle, waarbij het wiel, al dan niet met behulp van apparatuur, wordt rondgedraaid. Zo nodig wordt een rijproef uitgevoerd.
3. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het eerste lid. -

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 13 feb, 2009 17:25

Maar SKF lagers hoeven niet uit elkaar om in gevet te worden is mij door meerdere bronnen (wo ook een eendengarage, leverancier en werkplaatshandboek) verteld. een flinke lik vet van buitenaf doe ik wel altijd (lithium vet meen ik)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie