Wiellagers eten?

Alles over de wielophanging
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 23 feb, 2009 19:23

Een garage kan ook een steekproef krijgen op een afgekeurde auto en dan strafpunten krijgen omdat die auto onterecht is afgekeurd ! Dus afkeuren om veilig te zitten lijkt mij niet een optie.
Afblijven.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 23 feb, 2009 19:56

Lelijke Eend schreef:Een garage kan ook een steekproef krijgen op een afgekeurde auto en dan strafpunten krijgen omdat die auto onterecht is afgekeurd ! Dus afkeuren om veilig te zitten lijkt mij niet een optie.
Dat klopt in princiepe, maar is natuurlijk onwaarschijnlijker. Daarnaast wordt een afgekeurde auto in praktijk niet als afgekeurt gemeld... men keurt een auto, en meldt hem dan af. Isie afgekeurt krijg je hem terug met die mededeling en een to do lijstje.
Nou, daar geloof ik zelf dus geen barst meer van. Gebeurde me net iets te vaak dat die afgekeurd worden. Ik rij er wel dagelijks mee maar doe echt geen gekke dingen onderweg.

Ik snap het ook niet helemaal, de APK garage doet niet zelf de vervanging. Dat doet de eendenspecialist.
Dus die APK boer verdient er niks aan. Zou die de veiligheid echt zo enorm hoog in het vaandel hebben staan?
Als de lagers niet echt versleten zijn (dus speling of duidelijk lager geruis), maar toch worden afgekeurt zou ik eens een gesprek met de keurmeester aangaan. Als je dit op een open manier aanpakt kun je mogelijk wat gedaan krijgen.
Hier uitgebreid over de interpretaties van APK keurmeesters kleppen heeft weinig zin, want zo vanachter het scherm kan niemand dat beoordelen.
Vergeet ook niet dat strafpunten een bedrijging zijn voor de broodwinning van de beste man.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 23 feb, 2009 22:40

Bartje schreef:
Lelijke Eend schreef:Een garage kan ook een steekproef krijgen op een afgekeurde auto en dan strafpunten krijgen omdat die auto onterecht is afgekeurd ! Dus afkeuren om veilig te zitten lijkt mij niet een optie.
Dat klopt in princiepe, maar is natuurlijk onwaarschijnlijker. Daarnaast wordt een afgekeurde auto in praktijk niet als afgekeurt gemeld... men keurt een auto, en meldt hem dan af. Isie afgekeurt krijg je hem terug met die mededeling en een to do lijstje.

(...)
Das ook weer waar.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 23 feb, 2009 22:53

Bartje schreef: Als de lagers niet echt versleten zijn (dus speling of duidelijk lager geruis), maar toch worden afgekeurt zou ik eens een gesprek met de keurmeester aangaan. Als je dit op een open manier aanpakt kun je mogelijk wat gedaan krijgen.
Momenteel heb ik meer zin de beste man ... zelfcencuur. Mij kost het klauwen vol geld. Hem niet. Maar dat biedt ook geen structurele oplossing. Mijn eendenboer heeft mijn verhaal al gehoord. Ik vind dat die eerst mag. Zijn klant klaagt (ik dus).
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » di 24 feb, 2009 22:49

Heb je gezien dat de lagers gesmeerd werden voor montage?In de beschrijving die bij een SKF lager zit staat dat het lager een anti roestmiddel bevat en dat het geen smeermiddel is,het lager zal dan toch gesmeerd moeten worden voor het monteren!
Houd het hoofd luchtgekoeld

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » do 5 mar, 2009 10:35

Bij de meeste skf lagers die geleverd worden is het vet verzeept! Wat vervolgens veel fout gaat is dat als het vet al vervangen word, dat er vet gebruikt word ut een heel vies potje dat al een jaar stof staat te happen. Lagers en vuil betekent elk jaar vervangen.

Verder kan er bij de achterwiellagers van een eend makkelijk vocht komen. Je zou de plastic kapjes met een beetje kit kunnen monteren.

Als laatste, het beoordelen van een wiellager voor de apk van een eend is best lastig. Er staat dat er geen hoorbare slijtage mag zijn. Dit is niet meetbaar en geeft bij mij in de werkplaats regelmatig gezeik met jonge steekproefcontroleurs. Het is dus niet gek dat je als bv snifzoeki dealer (lagers stil) hier moeite mee heb.

grt,
leen
leenapk

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 5 mar, 2009 10:39

Bedankt allemaal, ik ga maar eens doorvragen hoe het met dat smeren is gegaan.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 16 mar, 2009 20:07

Vandaag APK, ik vreesde afkeur op het lager wat vorig jaar vervangen was, en inderdaad, afkeur, maar op het andere voorwiellager :oops:

Nou lever ik de garage zelf het SKF lager, kan ik dat ding op de 1 of andere manier zelf nog van vers vet voorzien???
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 19 mar, 2009 06:32

Nee dus???? :?:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 19 mar, 2009 07:07

Bertje,een garage is een commercieel bedrijf,dat ook moet zien winst te
maken,en neem van mij aan,aan het arbeidsloon verdienen ze zo goed als
niets,het moet van de onderdelen komen.Dus als jij die ook nog komt brengen.Is het toch logisch dat ze dat niet doen.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

wiellager

Bericht door Roadrunner » do 19 mar, 2009 07:57

Ik keur dagelijks eenden, en keur alleen maar lagers af die echt kapot zijn. Natuurlijk zit er bijna niemand op een steekproef te wachten, maar kan altijd voorkomen. Ik weet niet of je wel eens in de buurt van Vlaardingen bent, zou ik wel een willen luisteren

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 19 mar, 2009 20:54

Ik ben met de garage eens dat het te vervangen lager echt aan gort is, en (jullie hoeven het niet te geloven) zij hebben er begrip voor dat ik het lager zelf lever, want zij zijn meer dan een keer zo duur dan de prijs die ik er nu voor betaal.
Maar mijn vraag is, en dan gaan we er voor mijn part maar van uit dat ik het er zelf in zet, moet ik het lager van te voren nog smeren, of moet ik tijdens de montage van het lager gewoon veel vet gebruiken?????
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 19 mar, 2009 23:25

Waarom vervang je het lager niet zelf? Zo moeilijk is het niet hoor. Dan weet je ook zeker wat erin gaat en hoe het gesmeerd wordt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 20 mar, 2009 06:37

Bertje,gewoon vet bestaat niet,Je zal er dus wel speciaal lagervet in moeten doen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 20 mar, 2009 08:46

mij is dus altijd verteld dat skf lagers niet hoefden te worden ingevet, maar dat wordt in dit topic ontkracht. goed in het vet zetten kan ook nooit kwaad natuurlijk. nu heb ik mijn lagers nooit extra ingevet (en dat gaat toch al ettelijke duizenden km goed) maar ik meen me te herinneren dat je ze uit elkaar kon halen en dan kon smeren?! ik meende dat om deze reden een wiellager (iig van skf) zo'n plastic dopje er in heeft zitten zodat ie niet uit elkaar valt. maar wellicht dat iemand dat met zekerheid kan zeggen. ik zou lithiumvet gebruiken. maar misschien is er beter vet voor je lagers
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie