Pagina 3 van 3

Re: Schokbreker montagefouten

Geplaatst: ma 5 aug, 2013 22:18
door bebe
PeterPaul schreef: Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
Ik ben bezig een nieuw chassis op te bouwen en heb mijn eend jaren geleden gedemonteerd....
Weet niet meer hoe het allemaal precies zat, en of het toen wel goed gemonteerd was.
Kortom: Hele verhaal is duidelijk, maar hoe zit het bij de schokbreker montage aan de achteras? Ook daar geen dikke schijf, of juist wel?
Bij voorbaat dank!

*Test 6 aug: Komt dit bericht nu wel op 'forum actueel'?*

Geplaatst: di 6 aug, 2013 17:21
door RobM
Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob

Geplaatst: di 6 aug, 2013 22:54
door bebe
RobM schreef:Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob
@Rob: Je bevestigt mijn vermoeden, bedankt!

Geplaatst: vr 9 mei, 2014 14:55
door AK350
Ik heb nog een paar BOGE schokdempers liggen, die wil ik onder de eend monteren.

Nu weet ik al dat de stofkap hier naar de wielen toe moet.
Echter in de stofkap zitten aan het uiteinde ook drie gaatjes naast elkaar.

Moeten deze aan de onder of bovenzijde zitten ?

Ze zouden kunnen zijn voor afwatering of ventillatie ?

Geplaatst: vr 9 mei, 2014 15:13
door AK350
Ik heb het antwoord reeds online gevonden:
Als u Boge-schokdempers aanbrengt, moet u de mantel naar de wieldraag-
arm keren en de puntjes naar boven. De ontluchtgaatjes zitten dan onder.
Dan kan ik nu verder met de montage ;)

Re: schokbreker plaatsing

Geplaatst: di 16 nov, 2021 10:49
door 2cvxm
Niels schreef: vr 11 nov, 2011 21:10 net ook nieuw schokbrekers gemonteerd, conform alles wat in dit topic besproken is, maar mijn vraag dan, als ze toch horizontaal gemonteerd worden, waarom is het dan belangrijk hoe ze zitten? de krachten die erop werken zijn toch niet anders? bij verticale of diagonale montage speelt de zwaartekracht nog mee, dat zou ik kunnen snappen, maar nu zie ik het probleem even niet..........
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)
De schokbrekers liggen niet zuiver horizontaal en de olie moet naar onder kunnen stromen. Weet niet hoe dat zit bij gas gevulde dempers. Mijn AK had Lips met de stofkap naar de veerpot en reed altijd prima. Nu vervangen met high performance van Cassis en die moeten vlgs hen met plastic stofkap tegenover veerpot staan. Zijn trouwens gas gevulde. Auto rijd weer klasse.
Mijn zoon werd door een 2cv-kenner verteld dat zijn dempers verkeerd omzaten. Dus omgekeerd en reed toen hopeloos. Dus weer omgekeerd.

Re: Schokbreker montagefouten

Geplaatst: di 16 nov, 2021 12:51
door 2cvxm
139EE9BC-D067-45C4-8D00-EE1EAE3FAB9E.jpeg
Deze montage-instructie zit bij de dempers van mehariclub. Voor de paar mensen die geen Franse taalles hadden op school, een foto zegt meer dan duizend woorden.

Re: Schokbreker montagefouten

Geplaatst: wo 17 nov, 2021 13:12
door 2cvxm
Om het verhaal te complementeren, Burton zegt in hun instructievideo voor het monteren: kijk naar de instructies van de fabrikant welke richting ze moeten liggen.
Duidelijker kan het niet.

Re: Schokbreker montagefouten

Geplaatst: wo 17 nov, 2021 17:41
door Data58
Gelukkig hebben we een heleboel kennis samen op dit forum en mochten er toch nog twijfels staan binnen deze duidelijke info kan je altijd nog een melding plaatsen. Maar doe dit niet eerder dan dat je het forum hebt doorgezocht wat dit item staat op meerdere plekken. Hier is een mooi samenvatting gemaakt met foto's. Dit is een mooi voorbeeld van hoe we onze kennis kunnen delen. Dank hiervoor.