Rem achter wordt soms zeer heet

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Re: Rem achter wordt soms zeer heet

Bericht door gewatte » ma 26 aug, 2024 22:01

L kant is ontroest en met Brunox ingespoten. Er zitten 2 pennen/schoen waarop ze verschuiven. 1 Stelnok stond max. Er zijn gewone ronde scharnierpunten maar deze heeft excentrische. Afstellen zal een lachertje worden denk ik.
Dat blauw Ate vet is voor in pompjes, cupjes of masterpomp; Ik heb Ate plastilube 03.9902-1002-2.
Dat kopervet vertrouw ik niet meer zo. Mijn schijf kreeg een koperkleur van de ingesmeerde remblokjes, mss verkeerde soort maar toch.

Eendjekwek
Beginner
Beginner

Bericht door Eendjekwek » di 27 aug, 2024 13:04

Remschoenen afstellen doe ik altijd met een schuifmaat en een trommel erbij. Gaat prima. Daarna de stelnokken afstellen.
Ook ik gebruik kopervet rond en in de excentrieken, dat is temperatuurbestendig.
EENDJES!!!

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » di 27 aug, 2024 22:06

De R kant is even triestig, dat tapeind is afgebroken, met 1 toer staat dat moertje aangedraaid. Dus los zit dat excentrisch scharnierpunt.
Aan de stofplaat is dat iets dikker, mss er M6 intappen of hoe wordt dat gedaan?
Iets werd me nog gevraagd, piepende remmen, zijn dat de 2 pennen waar de schoen rust?

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » wo 28 aug, 2024 21:19

Een tap M5 0,8 heb ik gevonden. Ik herinner me nog die stalen M5 boutjes van mijn DS, er zit meestal zo'n gekarteld rondsel aan vast. Die zijn beresterk en vind er nog wel een paar.
Onderaan bij Remmen in de topics vond ik dan iemand met 'boutje afgebroken, arm vervangen', en links naar tappen met M7 of gans 't boutje vernieuwen van de excentrieken.
Dus als laatste kan je ze nieuw krijgen.

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » do 29 aug, 2024 22:34

Op mijn manier, dan gaat de garage falliet denk ik. Tijd en geprul is mijn reparatie. Ik heb het volledig doorboort om de draadtap niet te breken in een blind gat. Bevestiging is goed.
Dit kost een kleine 6€ https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/ ... /ANR13171/
Morgen ga ik centreren en afstellen. En schoteltjes met 2 gaatjes om de schoen tegen de stofplaat te klemmen zijn er nu ook bij.
1 Schoen begint zijn voering direct aan 't pompje, de andere later, toch ca 3 à 4 cm en voeringen hebben dezelfde lengte of oppervlakte, wie vooraan?-Vroeger had je de progresieve schoen de kl voering. Men heeft dat later veranderd of omgedraaid zodat beide schoenen even snel zouden slijten
Wie durft zoiets op de baan sturen?

Eendjekwek
Beginner
Beginner

Bericht door Eendjekwek » vr 30 aug, 2024 07:03

De remschoen die niet meteen boven begint met de voering moet aan de voorkant in de rijrichting. Sommige nieuwe setjes hebben gelijke remschoenen, anderen hebben dus de 2 verschillende. Ik heb zelf qua remmen nog geen verschil gemerkt met de ene of de andere set. Afstelling is het belangrijkste.
Ook schuin ik de remschoenen af aan de ‘voorkant’ van de trommel draai richting

Lees ook deze eens door: https://www.2cvkitcarclub.nl/techniek/achterrem/
Bijlagen
IMG_3528.jpeg
EENDJES!!!

gewatte
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door gewatte » vr 30 aug, 2024 22:33

Zat dus ook verkeerd. Eerst centreren van de schoenen en stelnokken op 0 dan. Ik heb toch maar verfstrepen gezet op de smalste zijde van excentrieken tov 't center. Even een foto van de laatste afstellingen, how to zal je dan wel raden:
Bijlagen
2CV Achterrem reglage.jpg

Plaats reactie