Remklauw revisie vraagjes

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Remklauw revisie vraagjes

Bericht door David » zo 27 nov, 2011 12:06

Hallo allemaal,

Ik ben mijn remklauwen aan het reviseren.

Alleen het kost mij nogal wat moeite om de rubber ringen goed te plaatsen.
Met name de buitenste rubber ring, met het groefje, wil er niet echt lekker in.
Als ik hem er dan ingepropt krijg zit ie weer een beetje gedraaid.......
Ik heb alles even laten weken in de LHM.
Het is een keurig net nieuw revisiesetje.
Cups goed schoongemaakt, klauw keurig gereinigd.

Maar het wil niet zo lekker lukken.

Heeft er iemand wat tips en trucjes?
Of doe ik iets fout?

Greetz David :P

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 27 nov, 2011 13:03

Probleem komt me bekend voor. Ik weet achteraf niet welke van de twee remedies het meeste hielp, maar wat ik deed was: Eerst de groef pietluttig schoonmaken met wasbenzine, tandenstokers en perslucht en daarna: Langs de helft van de omtrek het rubber met overvloedig lhm in de groef werken, dan eerst die helft met m'n duimen stevig in de groef masseren en dan steeds een half centimetertje rubber extra in de groef masseren. Het is waar dat het rubber te groot lijkt voor de groef, maar als je flink wrijft met veel lhm-smering valt het mee. Het rubber moet echt diep liggen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 27 nov, 2011 15:19

OK,
Wat je zegt klinkt inderdaad bekend. Ik vroeg mij af of ik soms een verkeerd setje had, maar dat is dus normaal.

Het past wel maar soms gaan ze er gedraaid in en dat werkt natuurlijk absoluut niet wat afdichting betreft.

Maar dan weet ik in ieder geval dat ik wel de juiste spullen heb.

Bedankt!

Greetz David :P

Maar als er anderen zijn die tips hebben!?

GRAAG :lol:

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 27 nov, 2011 20:51

komt we wel bekend voor. Bij mijn remklauwen ging het beter toen ik echt met een houten tandenstokertje de laatste vuiltjes uit de groeven had geprutst.

Groeten,R ob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 27 nov, 2011 22:26

Hmmm ook een goed idee....

Dan beschadig je de klauw in ieder geval niet.


Greetz David :P

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 28 nov, 2011 15:10

ik moest bij mij zelfs met een stukkie gebogen metaal gaan krabben omdat er teveel corrosie in zat. De groef moet echt helemaal schoon zijn, en dan zou t eigenlijk zonder problemen (met veel LHM) moeten passen!

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 28 nov, 2011 15:54

Het is inmiddels ook gelukt.
Maar in eerste instantie denkje dat het nooit gaat passen.

Het gaat erom dat je de rubber ring echt helemaal diep erin kunt duwen.
Anders lukt het niet.

Maar ze zitten er nu netjes in, met een hoop gepiel, dat wel.
Nou maar hopen dat ie niet gaat lekken....

Greetz David :P

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 28 nov, 2011 19:45

Die buitenste ring met dat ribbeltje dient alleen om vuil buiten te houden, dus die gaat niet gauw lekken. Met de binnenste rubbers had je toch geen probleem?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 28 nov, 2011 23:37

Nee dat heb je niet helemaal goed.

De buitenste ring zorgt er met name voor dat de blokjes "terugveren" doordat de dunne randjes van het buitenste rubber heen en weer klappen net zoals je ruitenwisser.

Daarom zit die ribbel erin.


Greetz David :P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 29 nov, 2011 08:46

Precies David,dat is de juiste bedoeling van het buitenste rubber :D

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

binneste rubber

Bericht door Le Patron » di 29 nov, 2011 12:02

achtpeter schreef:Die buitenste ring met dat ribbeltje dient alleen om vuil buiten te houden, dus die gaat niet gauw lekken. Met de binnenste rubbers had je toch geen probleem?
Buitenste is inderdaad voor het stof.
Het binnenste rubber (vierkantje) trekt de zuiger terug doordat deze kantelt!!
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Re: binneste rubber

Bericht door David » di 29 nov, 2011 13:39

Le Patron schreef:
achtpeter schreef:Die buitenste ring met dat ribbeltje dient alleen om vuil buiten te houden, dus die gaat niet gauw lekken. Met de binnenste rubbers had je toch geen probleem?
Buitenste is inderdaad voor het stof.
Het binnenste rubber (vierkantje) trekt de zuiger terug doordat deze kantelt!!
Nee, dat vierkanten rubber kantelt niet!
Dat ligt keurig diep in de uitsparing, het is het buitenste rubber met de ribbel die kantelt.
Denk maar aan je ruitenwisser, hetzelfde principe.

En ja, natuurlijk houdt hij ook vuil tegen, maar dat is niet de hoofdfunctie.

Greetz David :P

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

afdichtring

Bericht door Le Patron » di 29 nov, 2011 15:37

De zuiger wordt teruggetrokken door de afdichtring.

De meeste remklauwen hebben alleen de vierkante ring en een stofhoes buiten om, het is toch echt de vierkante ring die de zuiger terug trekt, kijk eens op:

http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Schijfremmen.htm
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 29 nov, 2011 15:46

Hoi,
Ik heb het doorgelezen, dank overigens voor dit leuke linkje, maar het onderbouwt jouw stelling niet naar mijn mening.

Ik heb onlangs een stuk gelezen over de functie van de 2 rubbers waarin exact werd uitgelegd waarom de buitenste ring die opstaande randjes heeft.

Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb, maar dat ging juist daarover.
Daarom ben ik nog niet overtuigd.
Maar misschien heb je wel gelijk hoor.
Het klinkt mij alleen zo onlogisch.
Die vierkante rind ligt juist keurig verdiept en ik snap niet hoe die nu zou kunnen kantelen.......

Afijn ik ga even speuren om te kijken of ik dat artikel kan vinden, ik wil het nu weten ook. :wink:

Greetz David :P

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

ring

Bericht door Le Patron » di 29 nov, 2011 15:51

Ik ben benieuwd.

Ik heb dat vroeger zo geleerd en net gezocht en dit artikel als enigste kunnen vinden die dat onderbouwd.

Zodra je het gevonden hebt ga ik dat lezen, nooit te oud om wat leren en zonder iets te vragen blijf je dom niet waar?
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie