Remklauw revisie vraagjes

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 29 nov, 2011 15:54

Nee daar heb je gelijk in.

Maar ik zit elke avond te surfen en te lezen (tot grote vreugde van mijn vrouw en kinderen :? ) dus ik hoop dat ik het nog ergens kan vinden.

Ik zal mijn best doen :D

Greetz David :P

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 29 nov, 2011 20:06

De binnenste ring heeft een beetje heen-en-weerspeling in zijn groef. Daardoor kan de zuiger met die ring een fractie van een mm terugschuiven als je de rem loslaat. Door de geleidelijke slijtage van de remblokken kan de zuiger bij het remmen steeds een stukje verder naar buiten schuiven (door de wrijvingsweerstand van de binnenste ring heen) en nog steeds dezelfde fractie van een mm terugkeren. Die binnenste ring dient dus zowel voor de afdichting van de hydraulische druk als voor de automatische nastelling. De buitenste ring is voor het buitenhouden van vuil.
Vaak gaat het fout als te lang met versleten blokjes wordt doorgereden. Als na teveel uitstel dan toch nieuwe blokken worden gemonteerd, passeert de buitenste ring de vuilafzettingen die ze eerder heeft tegengehouden. Nou ja, andersom eigenlijk: het vuil passeert de buitenste ring. Uiteindelijk zit je met een klemmende (niet terugkerende) zuiger, dus ongelijk slijtende blokjes en scheve remwerking. In tegenstelling met auto's met echte stofkappen in de remklauwen, kun je met onze auto's dus niet je remblokken oprijden tot bijna "staal op staal".

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 29 nov, 2011 20:22

Ok, dan zit ik inderdaad fout over de rubberringen :(
Het klopt inderdaad dat de binnenste ring relatief los in de uitsparing zit.
Dus het klinkt mijns inziens logisch.

Enige wat niet klopt is dat je niet staal op staal zou kunnen remmen.........
Dat heb ik helaas ooit zelf meegemaakt in mijn eigen 2cv :oops: :oops: :oops:


In ieder geval dank voor je verduidelijking!!

Greetz David :P

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 29 nov, 2011 20:28

Tuurlijk, staal op staal remmen kan wel, maar het is nog gevaarlijker dan bij andere auto's. Je zadelt jezelf op met een inwendig vervuilde remklauw en de daaruit voorkomende narigheden.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Remklauw revisie

Bericht door theoenmarion » di 17 apr, 2012 17:51

Ik kom er achter dat de zuiger van mijn remklauw muurvast zit. Drie zuigers heb ik er met wat flinke luchtdruk uit kunnen blazen, maar de 4e wil er met geen mogelijkheid uit. Ik heb de zuigers al diverse keren met WD40 vol gespoten maar de zuiger komt er niet uit. Ik kan hem ook niet draaien, dus muurvast. Heeft iemand een tip??? Ik mag ze zeker niet warm stoken??
Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 17 apr, 2012 20:21

Ik heb dat in het verleden met een rempedaal van de eend gedaan.
Dus aansluiten op een hoofdremcilinder, lhm erin en persen maar.

De laatste tijd is het me steeds met perslucht gelukt,wel eerst een doek er omheen wikkelen......

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2159
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 17 apr, 2012 20:28

Een smeernippel er op en met de vetspuit schijnt ook al gedaan te zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » di 17 apr, 2012 20:42

Kan je hem niet eerst een stukje naar binnen drukken zodat hij loskomt?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » di 17 apr, 2012 21:28

Heb alle trucks geprobeerd, maar niks helpt!
Uiteindelijk grof geweld gebruikt. Met een 4mm boortje rondom in de zuigerrand geboord en toen voorzichtig los getikt. Shit, wel ietsjes de buitenrand geraakt. Hopelijk gaat het hier niet lekken. Morgen bij Duck even nieuw revisiesetje en twee zuigers halen. Wordt zo zachtjes aan bijna een nieuwe eend. Ga toch nog even de fuseepennen vervangen voor dat ik de aandrijfassen ga monteren. Heb nu alles nog mooi los liggen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 18 apr, 2012 08:23

Een hele simpele en afdoende manier is: Er een tapgaatje in boren en draad tappen.Dan een boutje er in draaien tot de zuiger eruit komt en een nieuwe monteren na alles goed schoongemaakt te hebben

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1873
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 18 apr, 2012 18:10

Gerard2cv schreef:Een hele simpele en afdoende manier is: Er een tapgaatje in boren en draad tappen.Dan een boutje er in draaien tot de zuiger eruit komt en een nieuwe monteren na alles goed schoongemaakt te hebben
Zo simpel kan het leven zijn. :lol:

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 18 apr, 2012 19:51

Weet niet of je uit ervaring praat, maar ik denk dat je dan het huis beschadigd. Misschien wel stuk draait!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 19 apr, 2012 08:28

Uit ervaring,Theo. Pas 41jaar Je kan het beste M8 tappen en die bout nemen,dan is de kans op beschadigen klein en je drukt alleen tegen de bodem en daar hoeft hij niet af te sluiten.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 19 apr, 2012 10:03

Ik heb iets minder ervaring, maar ik vraag me af wat Theo aantreft als hij de zuiger eruit heeft. In ieder geval een rand van hard, vastzittend vuil die zonder krassen weg moet voor er een mooie nieuwe zuiger en nieuwe rubbertjes ingaan. Zou je die klauw niet liever vervangen?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 19 apr, 2012 10:31

En wat krijg je dan???

Plaats reactie