Afstelnok trommelrem-voor dol en vastzittende remcilinder

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Afstelnok trommelrem-voor dol en vastzittende remcilinder

Bericht door Jupijn » do 15 jun, 2017 18:42

Drama... Bij het APK keuren bleek mijn linkervoorrem niet goed te zijn. Hij liep aan. Thuis heb ik geprobeerd hem te stellen, daarbij heb ik de afstelnok van de linkerzijde, als je tegen het blok aankijkt, gesloopt. Ik schaam me diep, voor mijn gevoel had ik echt voldoende grip, maar ik schoot er zo overheen. Hij was volgens mij al niet te jofel, maar dat heb ik niet beter gemaakt.

Hoe erg is dit? Moet de hele versnellingsbak eruit om dit te vervangen?

Dan het tweede punt, waarom de rem aanloopt. De zuiger die naar beneden wijst zit vast, hij staat maximaal uitgestrekt. Wat kan ik daar tegen doen? Mag ik door zachtjes tikken hem proberen vrij te krijgen, of is dat funest?

Over die remcilinder maak ik me eerlijk gezegd nog t minst zorgen, maar die afstelnok... Ik baal echt als een stekker. Ik bedacht me nog dat ik eventueel ook een gereedschapje kan fabriceren om hem van 'binnen' uit af te stellen. Hoop gedoe natuurlijk want je rem moet er iedere keer uit enzo. Maar als het alternatief de versnellingsbak is..

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 15 jun, 2017 18:56

Er zijn vervangingssetjes voor die afstelnok te krijgen.
Je hoeft je versnellingsbak daarvoor niet uit te bouwen, wel de steekas weghalen, trommel uitbouwen , remsegmenten en dan blijft de plaat over waar de stelnok op zit,
deze uitboren en vervangen door zo'n setje .


Eh... kun je niet een moer op die verschandaliseerde afstelbout lassen en daarmee afstellen?
dus bout op bout , als je begrijpt wat ik bedoel ?

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » do 15 jun, 2017 23:09

Zou je daar bij kunnen? Wellicht wel al kan ik niet lassen.

En wat met die cilinder die aan 1 kant vast zit, kan je daar eventueel zacht een klapje op geven?

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 16 jun, 2017 08:47

Als je het toch open draait voor de stelnokken te vervangen, vervang dan ook de remcilinder. dit kost slechts paar tientjes en op remmen moet je niet besparen.
En als je dan toch bezig bent, monteer eventueel ook niewe remschoenen, dan kan je weer jaren verder.

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » vr 16 jun, 2017 14:09

Ik twijfel enorm of ik het zelf zal doen. Qua techniek begrijp ik alles. Ik heb het handboek doorgelezen en het voelt allemaal logisch aan. Alleen heb ik nog nooit zoveel met remmen gedaan.

Ik heb inmiddels zelf al een motor vervangen inclusief koppeling en versnellingsbak. Alleen voelt het in dit geval anders. Dit gaat om remmen. Bij de rest mag je fouten maken, en maak je in het ergste geval je motor stuk. Als ik de remmen niet goed doe, zijn de gevolgen veel groter.

Wat zou zoeits eventueel kosten bij een garage? (Dus cilinders vervangen, remschoenen vervangen en stellen van de remmen en eventueel een brakke afstelnok vervangen). Praat je dan echt over iets van rond de 500 euro?

Plaats reactie