Remvloeistof vervangen (2cv6 met schijfremmen)

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Remvloeistof vervangen (2cv6 met schijfremmen)

Bericht door Dirk85 » wo 25 apr, 2018 20:52

Gisteravond de 2CV eens een onderhoudsbeurt gegeven. Olie vervangen, filtertje vernieuwd. En nieuwe remvloeistof. Dat was voor mij de eerste keer bij de 2CV. Was dus ook hoognodig!

Afijn. Achterremmen, geen probleem. Daar kun je natuurlijk ook makkelijk bij.

Op naar de voorremmen. Daar snapte ik 't even niet meer. Bestuurderszijde zit bovenop de klauw een ontluchtingsnippel. Dat ging prima. Maar bijrijderszijde zit op die zelfde plek een remleidingaansluiting. Ik kon daar zo snel geen ontluchtingsnippel vinden? Nu heb ik 't zijscherm er niet afgehad.

Volgende week moet ik nog de kleppen stellen en de versnellingsbakolie verwisselen. Dus dan moeten de schermen er wel vanaf. Maar misschien kan iemand mij vertellen waar die nippel ergens verstopt zit?

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Remvloeistof vervangen (2cv6 met schijfremmen)

Bericht door bebe » wo 25 apr, 2018 21:29

Dirk85 schreef:Gisteravond de 2CV eens een onderhoudsbeurt gegeven. Olie vervangen, filtertje vernieuwd. En nieuwe remvloeistof. Dat was voor mij de eerste keer bij de 2CV. Was dus ook hoognodig!

Afijn. Achterremmen, geen probleem. Daar kun je natuurlijk ook makkelijk bij.

Op naar de voorremmen. Daar snapte ik 't even niet meer. Bestuurderszijde zit bovenop de klauw een ontluchtingsnippel. Dat ging prima. Maar bijrijderszijde zit op die zelfde plek een remleidingaansluiting. Ik kon daar zo snel geen ontluchtingsnippel vinden? Nu heb ik 't zijscherm er niet afgehad.

Volgende week moet ik nog de kleppen stellen en de versnellingsbakolie verwisselen. Dus dan moeten de schermen er wel vanaf. Maar misschien kan iemand mij vertellen waar die nippel ergens verstopt zit?
Die zit er niet, is er inderdaad maar eentje op de klauw aan bestuurderszijde.
Eendracht maakt macht.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 25 apr, 2018 22:25

simpel...Wat er niet opzit hoef je ook niet te ontluchten.. Welkom in de wondere wereld die Citroen heet..

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 25 apr, 2018 22:36

LPGo schreef:simpel...Wat er niet opzit hoef je ook niet te ontluchten.. Welkom in de wondere wereld die Citroen heet..
Top! Rij er toch al een zestal jaar in. Drie jaar geleden grote beurt láten doen. Nu ik zelf aan het prutsen ben verbaas ik me nog steeds en nu dus weer. Bedankt!

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 26 apr, 2018 08:25

Wel LHM gebruikt en geen "gewone" remvloeistof....
onder druk wordt alles vloeibaar

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 26 apr, 2018 11:06

gillis schreef:Wel LHM gebruikt en geen "gewone" remvloeistof....
Volgens de papieren zat er nu ook al 'gewone' remvloeistof in? Ik zal het even checken. Anders gooi ik 'm er morgen nog uit.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 26 apr, 2018 11:10

Hmm.. vrees dat ik 't verkeerd gedaan heb. Dat wordt dezelfde oefening morgen nog maar een keer doen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2762
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 26 apr, 2018 12:41

Hmm, ik vrees dat het nu ietsje meer werk gaat worden...
De LHM rubbers kunnen niet tegen dat chemische DOT-geweld...

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 26 apr, 2018 12:46

Gelukkig heb ik er nog niet mee gereden en zit er nu nog geen 40 uur in. Pomp ze vanavond door met de LHM. Gewoon even wat overvloedig en er een litertje doorheen blazen. Dan zal het wel goedkomen. En anders heb ik pech. Mijn eigen stomme fout. Verkeerd gelezen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » do 26 apr, 2018 17:53

Thijs schreef:Hmm, ik vrees dat het nu ietsje meer werk gaat worden...
De LHM rubbers kunnen niet tegen dat chemische DOT-geweld...
Dat valt wel mee, het is de kombinatie die problemen geeft.
Ik heb vele jaren gereden met een hybride systeem, LHM cilinders en DOT4 als remvloeistof vanwege oude remleiding/slangen.
Uitgaand van een schoon systeem gaat dat goed.
LHM rubbers getest door ze een paar weken in de DOT4 te laten liggen.
Andersom gaat zeker fout.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 26 apr, 2018 22:06

Maar als je een groen systeem hebt....zou ik zeker LHM er in doen.
onder druk wordt alles vloeibaar

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 26 apr, 2018 22:27

Inmiddels zit er lhm in. Bijna een liter doorheen gepompt. Ombeurten door de drie nippels. Verser dan dit wordt het niet, Haha.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2762
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 26 apr, 2018 23:17

Dan komt het vast goed...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 27 apr, 2018 06:16

Dirk85 schreef:Inmiddels zit er lhm in. Bijna een liter doorheen gepompt. Ombeurten door de drie nippels. Verser dan dit wordt het niet, Haha.
Haha ook dit is niet goed....... altijd als eerste de nippel ontluchten die het verste van de HRC ( Hoofdremcilinder) verwijderd is en als laatse die er het kortste bij zit. Dus: eerst rechts achter ontluchten; daarna linksachter en als laatste de nippel bij de voorrem...
Na de eerste ritjes nog eens doen, je zult zien dat er altijd nog belletjes uitkomen..

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 27 apr, 2018 19:32

Tip: neem een ruitensproeier slangetje. In ieder geval iets wat goed op de ontluchtingsnippel past, draai er aan de andere kant een fiets ventiel in.
En pompen maar.
Geen hulp van anderen nodig. Werkt super!!

Plaats reactie