afstellen nieuwe achterremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

afstellen nieuwe achterremmen

Bericht door bartvds » ma 19 apr, 2010 17:16

Iemand praktische tips voor het afstellen van de achterremmen? Heb namelijk alles vervangen en weet niet goed hoe ik er nu verder moet aan beginnen, ik weet dat je langs achter de remschoenen kan bijregelen maar ook de excentrieken onderaan moeten goed gezet worden maar hoe begin ik daar aan?

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 19 apr, 2010 17:51

Eerst en vooral: heb je de onderste draaipunten ingevet, liefst met kopervet? Anders heb je kans dat de boel na 1 winter vast zit. Daarna komt het er op aan dat je de excenters van de onderste draaipunten zo ver uitdraait, dat later bij het stellen "achterlangs" het hele oppervlak van je remvoeringen op de trommel aanloopt. Daar zijn verschillene hulpgereedschapjes voor, variërend van het originele Citroengereedschap tot een remtrommel waar een stukje van de omtrek uitgeslepen is. Zelf gebruik ik een naafmoer waarop de stelbeugel van een dynamo is gelast. Een boutje M7 erdoor en je hebt een redelijk bruikbare passer. Je kunt dan eerst met de bovenste stelbouten de voeringen tegen de trommel stellen, de positie onthouden, de trommel er weer af en dan met de passer de stand bovenin overnemen naar de onderkant.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 19 apr, 2010 18:40

er is een speciaal tooltje voor. ik heb er laatst toevallig 1 kunnen kopen (niet dat jij daar mee geholpen bent) deze zet je eerst in de remtrommel en stelt m af, dan zet je m op je naaf en kan nu de onderste excentrieken / remschoenen afstellen. wie weet kun je dit tooltje huren/lenen/kopen bij een citroen of eendengarage? heb helaas geen foto.

wat ook werkt (zo wilde ik het eerst doen) je remtrommels even laten afdraaien en dan een reservetrommel ook laten afdraaien op dezelfde diameter. hier een kwart uitslijpen en zodoende heb je ook een referentie voor het afstellen.

of die onderste excentrieken vervangen voor exemplaren die niet excentriek zijn. niet de mooiste oplossing, maar wel makkelijk en het remt best aardig.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » ma 19 apr, 2010 19:28

Achtpeter: kopervet op bewegende onderdelen??? Ik dacht dat kopervet hier niet goed voor was en heb wit vet gebruikt. Als ik het goed versta regel ik dus eerst dat de bovenkanten juist de trommel niet raken en zet ik dan de onderkanten op dezelfde afstand als bovenaan. Juist?

Dyane_maniac: bij die nieuwe set voor de achterremmen zaten inderdaad niet excentrische bussen maar heb deze niet gebruikt omdat ik niet wist waarvoor deze dienden, deze pasten trouwens wel in de openingen onderaan de remschoenen maar deze pasten niet over de staafjes waarrond deze draaien, en als ik deze gebruik lopen de remschoenen toch niet volledig tegen de trommel aan? Het is toch datgene wat je regelt met de excenters en de achterste bouten? Ik dacht dat dat toch wel de bedoeling was?

Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 19 apr, 2010 21:28

Wit of zwart of koper; het maakt niet veel uit. Het moet wel goed hittebestendig vet zijn, zodat het niet in de trommels druipt onderaan de bergpas. Die draaipunten worden niet zwaar belast en de beweging is maar enkele graden. Daarin zit nou juist het gevaar; dat draaipunt krijgt weinig gymnastiek, het heeft een relatief grote omtrek dus het kan makkelijk gaan klemmen. Je hebt het ingevet, dat lijkt me prima. Ik ben al een kwart eeuw tevreden met kopervet, de meeste andere vetten zullen ook voldoen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 19 apr, 2010 21:52

Kopervet blijft ook smeren als het wat ingedroogd is. En het is hittebestendig.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 20 apr, 2010 09:31

bartvds schreef:Dyane_maniac: bij die nieuwe set voor de achterremmen zaten inderdaad niet excentrische bussen maar heb deze niet gebruikt omdat ik niet wist waarvoor deze dienden, deze pasten trouwens wel in de openingen onderaan de remschoenen maar deze pasten niet over de staafjes waarrond deze draaien, en als ik deze gebruik lopen de remschoenen toch niet volledig tegen de trommel aan? Het is toch datgene wat je regelt met de excenters en de achterste bouten? Ik dacht dat dat toch wel de bedoeling was?

Bart
ja, dat klopt. met die excenters regel je dat de remschoen (aan de onderkant) zo dicht mogelijk bij de trommel komt. dit is het beste. omdat veel mensen die onderste excentrieken niet goed kunnen stellen (en dat kan ook eigenlijk niet zonder tooltje) vandaar die niet excentrieken.

een eendengarage heeft bij mijn aca een keer zo gedaan (waar ik in eerste instantie niet blij mee was) maar de aca heeft altijd prima geremd.

maar goed, het beste is natuurlijk die onderste excentriek goed afstellen. maar dan wel GOED afstellen! als je hier niet het goede gereedschap voor hebt zou ik de niet excentrieken gebruiken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 21 apr, 2010 21:37

Ga het toch eens proberen met de excenters, lukt het niet kan ik nog altijd naar de gewone gaan he,

alleszins bedankt voor de uitleg, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 23 apr, 2010 12:58

Ik heb gezien dat je nieuwe bouten en excentieken kunt kopen (bovenste) maar kan je ze ook eruit halen en weer monteren? Onze excentrieken zitten knap vast dus ik wil ze eigenlijk even eruit halen en dan schoon en gesmeerd weer terug plaatsen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 23 apr, 2010 13:37

De ecxentrieken zitten geklonken. De oude kun je uitboren. Maar kun je ze niet losmaken met kruipolie. Steeds voor en achter een beetje erop laten in weken en even draaien. En dat enkele dagen achterelkaar. Dan mooi ontvetten en de remmen weer inbouwen. Als je ze te los monteert kunnen ze ook van zelf verlopen. Zorg vooral voor een goede sleutel als je gaat stellen, dat helpt al veel.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » za 24 apr, 2010 23:16

De redding is nabij, ik kan een tool gebruiken om de excentrieken correct te stellen, deze tool past over de middennaaf en kan je ronddraaien, op het verlengstuk staat een asje dat de binnenzijde van de remtrommel aangeeft, zo kan je de excenters en de bovenste afstelbouten draaien tot de remschoenen het asje net niet raken, wanneer de remtrommel dan geplaatst wordt staat de volledige remschoen op de goede afstand

Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 25 apr, 2010 13:09

dat is idd het tooltje dat ik bedoelde! daarmee moet het lukken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 25 apr, 2010 13:23

ik heb een open geslepen oude trommel gaat ook helemaal goed!

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » di 4 mei, 2010 23:59

Blijf bovenaan meer speling hebben dan onderaan maar ga alles nu zo vastzetten en zal remmen nog eens controleren als 2pk'tje terug rondrijd, kan dan pas de remmen testen.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 6 mei, 2010 21:24

We lopen bij de azam tegen hetzelfde aan. Is het een idee om de binnendiameter van de trommel op de meten, daar van karton een cirkel van uit te knippen, die eroverheen leggen en daarmee de onderste excenter af te stellen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie