Project 2cv6 van rood naar wit

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 18 mar, 2020 18:58

Vandaag niks met spuiten, het was toch te koud geweest om de spuitplamuur door te harden. Ik heb de deuren nu maar binnen gezet.
Ga de deuren ook liggend spuiten dan kan ik ze beter laten vloeien
@erikjan, Ik heb twee waslijnen gespannen en daar overheen afdekplastic. Bij het spuiten van de laatste laklaag maak ik de vloer ook nat. Ik heb verder geen afzuiging, Heel belangrijk is goed licht. Ik heb bij de kringloop 4 halogeen bouwlampen van 500 W gekocht en voor elk een standaard gemaakt, die heb je echt nodig.
Belangrijk is welke kleur je kiest, bij wit valt een stofje niet op, bij donkere kleuren wel. Je kunt donkere kleuren ook dik spuiten en dan schuren en polijsten maar dat is veel werk en enige ervaring is daar gewenst .
Gebruik 2 K verf, dat droogt snel,. Ik koop alles bij Ludwiglacke op ebay.de . Voordat de eindlaag aangebracht wordt, schoonmaken met siliconenentferner en dan met kleefdoekjes net voor het spuiten nog eens afnemen.Je hebt ook een goede compressor nodig en waterafscheider, vergeet niet regelmatig de tank af te laten
Als je het nog nooit gedaan heb dan raad ik het af, je moet echt wel wat ervaring hebben om een bevredigend resultaat te krijgen.

@AZL57 kan zijn dat het makkelijker is om de dashboardrand er uit te halen, zover was ik nog niet, maar het zijn maar een paar schroeven
[img] download/file.php?mode=view&id=490 [img]
2CV6 '85 in restauratie
e.a

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » do 19 mar, 2020 19:13

Deuren vandaag nog maar eens in de zon gezet om uit te harden. De buiten temperatuur is nog te koud om te spuiten. Er is nog genoeg ander werk te doen,

Afbeelding
2CV6 '85 in restauratie
e.a

mansvelste
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door mansvelste » vr 20 mar, 2020 10:19

Vakwerk Rob,

Jij weet, ik heb ook erg veel (ongezond) gespoten en het is inderdaad erg moeilijk om zonder lopers (zakkers) te spuiten als het te koud is.
Een beroepsspuiter zou dat helemaal niet kunnen wat wij doen, die zijn gewend bij hele hoge temperatuur te spuiten met snel drogende zware lampen zodat lopers de kans niet krijgen om uit te zakken.
De carrosserie is door de warmtelampen dan al flink voorverwarmd zodat de lak onmiddellijk vast slaat met 'n zeer korte vloeitijd. Zij verdunnen de lak ook iets meer dan wij.
Wat ik meestal doe is het paneel toch gewoon rechtop spuiten zodat er geen sinaasappelhuid effect ontstaat en na het spuiten het paneel snel plat leggen om lopers te voorkomen.

Wat ook kan voor de minder ervaren spuiter is: de panelen liggend spuiten meerdere keren achter elkaar en steeds tussen elke keer de lak even wat laten aandrogen. totdat er een dikke laag lak op zit. Vervolgens de panelen een paar dagen laten drogen bij de verwarming, dan de boel voorzichtig opschuren met waterproof 600 gewikkeld rond een plamuurrubber om geen doorschuurplekken te krijgen en daarna met waterproof 1000. Dan ontvetten en afwrijven met stofdoek zoals Rob beschreef en dan het spul nog een keer dunnetjes in de glans spuiten. Dit is omslachtig, maar als je onervaren bent heb je geen keus en het resultaat kan prachtig zijn.

groet

Theo

Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 20 mar, 2020 12:58

Bedankt voor de tips.

het spuiten van een eend opzich heb ik al eerder gedaan alleen was dat in een gehuurde spuitcabine.
Nu heb ik een mooie grote schuur en wil ik het graag thuis proberen.

Mijn compressor is wel goed denk ik. Heb er 2 gekoppeld. Waardoor ik 150Liter tank heb en netto luchtopbrengst van
400l/m. Ontvochtiger komt er zeker tussen.

De gezondheid is ook belangrijk van een kennis autospuiter heb ik goedekwaliteit spuitmaskers gekocht die na een aantal werkuren moeten weggegooid. Die worden ook gebruikt voor stage of personeel wat tijdelijk in dienst is.
Kosten wel wat maar zijn echt goed. Ook als je met een spuitbus bezig ben je ruikt zelfs de verflucht niet meer.
En natuurlijk handschoenen en een overall.

Ik ben waarschijnlijk pas eind zomer toe aan spuiten dan hoop ik dat het wat warmer is.

Succes nog ff met de laatste loodjes.

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » vr 20 mar, 2020 21:51

@Erikjan
Zelf doen is veel werk maar je weet wat je doet en wat je krijgt. Ik heb veel gerestaureerde oldtimers gezien die soms al na 2 jaar roestbubbels vertoonden. Doodzonde maar zegt iets over het voorwerk.
Ik heb van 1989 tot 1994 een MGA gerestaureerd en het basiswerk zelf gedaan. ik heb de auto in 2005 verkocht en toen was het 10 jaar na de restauratievoltooiing en was nog als nieuw.
Verleden jaar was ik toch wel benieuwd hoe de auto er na 25 jaar uit zou zien en heb met de eigenaar contact gezocht en we hebben elkaar getroffen op de Nationale Oldtimerdag in Lelystad ( trouwens een aanrader)
De auto zag er nog als nieuw uit nergens roest en ik kreeg van de eigenaar die de auto dus ook al 14 jaar had een compliment hoe ik de auto gerestaureerd had.

Na 25 jaar nog als nieuw 2019
Afbeelding

Toen die bijna en helemaal klaar was in 1994
Afbeelding
Afbeelding
2CV6 '85 in restauratie
e.a

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » za 21 mar, 2020 14:12

Aansluiting voor een linker buitenspiegel gemaakt, ik heb nl. nog een trekhaak liggen

Afbeelding
2CV6 '85 in restauratie
e.a

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 21 mar, 2020 17:44

Is dit niet de rechter?

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » za 21 mar, 2020 18:26

Ja rechts natuurlijk, bijrijders kant. Goed opgelet Thijs :wink:
2CV6 '85 in restauratie
e.a

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 21 mar, 2020 18:30

Ah, gelukkig...
Een trekhaak en een rechter buitenspiegel hebben trouwens niks met elkaar te maken.
Een rechter buitenspiegel is verplicht als het zicht naar achteren belemmerd is.
Dit kan dus al door een grote lading in de auto.

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » za 21 mar, 2020 22:07

Dat betekent dat als je twee personen achterin hebt je een rechter buitenspiegel moet hebben. Als er een trekhaak opzit maar geen aanhanger dan is de buitenspiegel niet nodig, ik haalde hem er altijd van af en zette hem er op met een aanhanger er achter,
2CV6 '85 in restauratie
e.a

mansvelste
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door mansvelste » za 21 mar, 2020 22:50

wel laat ik dan even opmerken dat ik enkele familieleden heb die als ik ze mee zou nemen op de achterbank van 'n 2 cv - als ze er al in passen - het zicht naar achteren volledig zouden blokkeren.
Hoe leg ik ze dat dan uit, dat ik even eerst een rechter buitenspiegel moet monteren voordat we vertrekken?

lijkt me pijnlijk

groet

Theo

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 22 mar, 2020 12:47

Waarschijnlijk moet je dan ook nog eerst je mistlamp onder de achterbumper verwijderen...

mansvelste
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door mansvelste » ma 23 mar, 2020 11:15

inderdaad Thijs :P

Dubbele veerpotten zou ook kunnen

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » za 28 mar, 2020 18:36

Vandaag het mooie weer nog benut om wat in de spuitplamuur te spuiten. Volgende week wordt het koud en dan ligt alles weer stil.
Afbeelding
2CV6 '85 in restauratie
e.a

RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door RobertF » ma 30 mar, 2020 16:01

Vandaag maar eens gaan oefenen met mijn dent repair kit. Daarvoor een oude deur genomen met deuken. Nou zo makkelijk als op youtube is het niet, dat komt ook omdat het plaatwerk van een eend erg dun is. Een flauwe deuk kreeg ik met de lijmset er wel uit maar die venijnige puntige deukjes zijn niet zo makkelijk. Maar blijf nog even proberen, oefening baart kunst zeg men.

Afbeelding
Afbeelding
2CV6 '85 in restauratie
e.a

Plaats reactie