conversie naar Charleston geel zwart
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Heb voor mn verjaardag een 8 inch Windows tablet gekregen. Hier wil ik een soort digitaal dashboard van maken. Wel zo dat het er ook makkelijk weer uit kan.
Binnenkort wat tekeken en printen.
https://youtu.be/Xg4M3sB-m9w?si=B44J1W9p7qL2JNgs
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Binnenkort wat tekeken en printen.
https://youtu.be/Xg4M3sB-m9w?si=B44J1W9p7qL2JNgs
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Nieuw spatbord zit er op. Spuiten doe ik na Slovenië. Anders wordt het haastwerk. De transportlak valt niet eens heel erg op. Alleen iets matter. Mocht iemand het oude spatbord willen uitdeuken je mag hem gratis ophalen ander gaat hij in de ijzerbak.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Vanavond toch de nokkenassensor gemonteerd. De ecu weet anders niet welke cilinder aan de beurt is om te vonken en dan is de kans dat hij aanslaat met starten 1 op 2. Wasted spark zou een oplossing kunnen zijn maar dat werkte niet lekker. Nu met de nokken as sensor weet de computer precies welke cilinder aan de beurt is en kan je ook sequentieel inspuiten.
Enige nadeel als het spul er mee stopt in de vakantie en de carburateur moet er weer op is het iets meer sleutelen dan moet de ontsteking ook weer terug.
Maar voorlopig loopt hij erg mooi op de injectie.
De adapter op de foto was het prototype. Get gat zat verkeerd. Heb het op de juiste plek geboord. Later een nieuwe verbeterde versie geprint. Alleen vergeten een foto te maken.


Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Enige nadeel als het spul er mee stopt in de vakantie en de carburateur moet er weer op is het iets meer sleutelen dan moet de ontsteking ook weer terug.
Maar voorlopig loopt hij erg mooi op de injectie.
De adapter op de foto was het prototype. Get gat zat verkeerd. Heb het op de juiste plek geboord. Later een nieuwe verbeterde versie geprint. Alleen vergeten een foto te maken.



Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Timing schijf getekend en 3d geprint. Eerder maakte ik hem met 2 schroefjes aan de fan. Deze klemt zich vast. 


Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk



Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1958
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Dat is mooi gemaakt. Ik heb ook eens zoiets van triplex gemaakt, maar dat blijft niet altijd goed zitten.
Zou ik jou ontwerp mogen gebruiken? Eventueel dat je het op Thingiverse zet ?
Zou ik jou ontwerp mogen gebruiken? Eventueel dat je het op Thingiverse zet ?
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Zeker. Ga vanavond even testen of het heel blijft als het werkt upload ik het
de witte print is op een normale printer geprint en gelamineerd zondag het schoon blijft. Heb dat op de 3d print geplakt
de witte print is op een normale printer geprint en gelamineerd zondag het schoon blijft. Heb dat op de 3d print geplakt
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Hij werkt goed. Voor de wijzer een stukje blik gebruikt dat is buigbaar.
De bestanden staan op thingiverse. De moer moet je een keer of wat in en uit schroeven voor hij soepel loopt.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
De bestanden staan op thingiverse. De moer moet je een keer of wat in en uit schroeven voor hij soepel loopt.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erikjan op vr 27 jun, 2025 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ff zo ik kan op de pc niet inloggen en telefoon wil geen link plakken.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Fijn dat je het hebt gedeeld, ziet er professioneel uit. Ben heel benieuwd hoe jouw gebouwde injectie bevalt en wat uiteindelijk de resultaten zijn op de vermogensbank en in het verbruik.
Patrick
Burton 2CV Classic #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Honda CX500 [1979 verkocht]
Burton 2CV Classic #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Honda CX500 [1979 verkocht]
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1958
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Bedankt voor het delen, zelfs de graden schijf zit er als pdf bij.
Binnenkort mijn printer eens van zolder halen en gaan printen.
Binnenkort mijn printer eens van zolder halen en gaan printen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ik zou graag een heel verslag typen maar ik kom met de pc niet meer op het forum. Hebben meer mensen daar last van ? 
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: conversie naar Charleston geel zwart
Ja, mij lukt het alleen maar met Tapatalk.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2152
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: conversie naar Charleston geel zwart
En nu werkt het spontaan op eens met de brave browser wel om in te loggen 
Inmiddels heb ik de 2e tank leeg gereden, het is echt geweldig leuk. Erg veel geleerd over ontstekingsvervroeging inspuitmoment brandstof en VE tabel.
Ben een week of 2 bijna elke dag bezig geweest met afstellen. Je kan met de software de waarden automatisch laten bij regelen met autotune dan heb je een aardige basis. Vervolgens tijdens het rijden veel logs gemaakt en laten analyseren met Chatgpt. daar komt echt best veel goede tips uit ook.
Je kan letterlijk een printscreen van je VE of ontstekings tabel uploaden samen met een log tijdens het rijden en de specificaties van je motor en je krijgt aanbevelingen voor aanpassingen.
Heb ook geleerd dat je kleine stapjes per keer moet doen, het een keer veel dingen aangepast waarna rijden een drama was. Toen de basis weer ingeladen en opnieuw gestart met verbeteren.
Het rijden met warme motor had ik vrij snel goed voor elkaar hij loopt lekker trekt goed en de Air fuel ratio komt mooi naar de instelde AFR tabel.
Stationair lopen met koude motor was een ander verhaal. Normaal heb je een temperatuursensor in de koelvloeistof waar mee de computer bepaald wanneer de motor warm is. Je stelt bij verschillende temperaturen in dat de motor wat extra brandstof krijgt dat bouwt af tot de motor op temperatuur is. Eigenlijk wat je normaal met choke doet. Maar ja een eend heeft geen koelvloeistof dus had ik een sensor in de kachelpot gemaakt maar de lucht wordt daar vaak maar 40 graden tijdens het rijden. Dat is een te klein verschil om te bepalen of de motor warm is.
Nu heb ik uit eindelijk een temperatuursensor van een 3d printer gebruikt. Een m7 boutje hol gemaakt en de sensor er in gelijmd. Deze bout aan de onderkant in de cilinderkop geschoeft op de plek van 1 van de 2 boutjes waar de koeltunnel mee vast zit aan de kop. Nu krijg ik een temperatuur van 70 tot 80 graden. Dat is beter. De stationair is nu eindelijk ook goed afgesteld met koude motor.
Verbruik kan ik nog niets echt iet over zeggen. Ik reed 1:12 nu 1 tank gemeten 1:14 maar dat is met afstellen veel stationair draaien en starten en plankgas optrekken.
Ik hoopte eigenlijk dat burton op de meeting zou zijn met de rollerbank maar ik begreep dat de werkplaats dicht is dus dat zal wel niet.
Hij lijkt echt veel beter te trekken bij lage toeren vooral maar ja meten is weten.

Inmiddels heb ik de 2e tank leeg gereden, het is echt geweldig leuk. Erg veel geleerd over ontstekingsvervroeging inspuitmoment brandstof en VE tabel.
Ben een week of 2 bijna elke dag bezig geweest met afstellen. Je kan met de software de waarden automatisch laten bij regelen met autotune dan heb je een aardige basis. Vervolgens tijdens het rijden veel logs gemaakt en laten analyseren met Chatgpt. daar komt echt best veel goede tips uit ook.
Je kan letterlijk een printscreen van je VE of ontstekings tabel uploaden samen met een log tijdens het rijden en de specificaties van je motor en je krijgt aanbevelingen voor aanpassingen.
Heb ook geleerd dat je kleine stapjes per keer moet doen, het een keer veel dingen aangepast waarna rijden een drama was. Toen de basis weer ingeladen en opnieuw gestart met verbeteren.
Het rijden met warme motor had ik vrij snel goed voor elkaar hij loopt lekker trekt goed en de Air fuel ratio komt mooi naar de instelde AFR tabel.
Stationair lopen met koude motor was een ander verhaal. Normaal heb je een temperatuursensor in de koelvloeistof waar mee de computer bepaald wanneer de motor warm is. Je stelt bij verschillende temperaturen in dat de motor wat extra brandstof krijgt dat bouwt af tot de motor op temperatuur is. Eigenlijk wat je normaal met choke doet. Maar ja een eend heeft geen koelvloeistof dus had ik een sensor in de kachelpot gemaakt maar de lucht wordt daar vaak maar 40 graden tijdens het rijden. Dat is een te klein verschil om te bepalen of de motor warm is.
Nu heb ik uit eindelijk een temperatuursensor van een 3d printer gebruikt. Een m7 boutje hol gemaakt en de sensor er in gelijmd. Deze bout aan de onderkant in de cilinderkop geschoeft op de plek van 1 van de 2 boutjes waar de koeltunnel mee vast zit aan de kop. Nu krijg ik een temperatuur van 70 tot 80 graden. Dat is beter. De stationair is nu eindelijk ook goed afgesteld met koude motor.
Verbruik kan ik nog niets echt iet over zeggen. Ik reed 1:12 nu 1 tank gemeten 1:14 maar dat is met afstellen veel stationair draaien en starten en plankgas optrekken.
Ik hoopte eigenlijk dat burton op de meeting zou zijn met de rollerbank maar ik begreep dat de werkplaats dicht is dus dat zal wel niet.
Hij lijkt echt veel beter te trekken bij lage toeren vooral maar ja meten is weten.