Restauratie van een Dyane 1974

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » ma 16 apr, 2012 18:20

Ben erg benieuwd naar je Dyane!

Ik ben nu ook al anderhalve maand de laatste hand aan het leggen op mijn Dyane 4 uit '74. 16-DL-14. Erg leuk om mee bezig te zijn!
Heb je je Dyane nog gespoten of blijft hij gepatineerd, net zoals de mijne?
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » ma 16 apr, 2012 18:21

Oja, vergeet met het terugplaatsen van je brandstofpomp die dikke voetpakking niet he...
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 17 apr, 2012 20:38

Ik heb expres die pakking op het blok laten liggen...

De koets moet ook nog gedaan worden maar ik wil het eerst rijdend hebben.

Ik heb een rijdende auto nodig voor diverse ritten....

Maarre, niemand een antwoord?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 17 apr, 2012 21:25

Thijs schreef: Wordt de trekhaak met de originele bumperbouten vastgezet of moeten daar sterkere in?
eens een trekhaak onder een eend vandaan geschreofd en die zaten met M9 vast. De originele zijn M7.

maar of dat bij alle eenden en dyanes zo is......

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 17 apr, 2012 22:19

Ik heb de trekhaak met normale M7 bouten vast gezet, wel iets langere als waar de bumper mee vast zat omdat de plaat van de trekhaar er tussen moest. Je moet dan nog een stuk of 4 extra gaten in het chassis boren. Mijn trekhaak is het type wat alleen met twee platen aan het chassis vast zit. Er is ook een type met een buis naar de voorzijde van de auto. Hoeveel gaten je dan extra moet boren weet ik niet maar het zal zichzelf wel wijzen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 18 apr, 2012 14:45

Dat zijn twee extra gaten.

Ik heb zelf wel die moeren weg gehaald en er borgmoeren met ringen voor terug gezet.
En M8 bouten genomen.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 18 apr, 2012 22:16

Ik denk dat ik er maar M8 bouten in doe.
Die van mij is trouwens een trekhaak met zo'n kromme buis naar voren, die andere heb ik trouwens ook nog wel liggen.

Vanavond heb ik met het juiste rubber het blikken luchtfilter geplaatst.
Met enige moeite is dat gelukt.

Nu twijfel in wel erg want de doorlaten bij het plastic filter zijn nogal wat groter....

Nou ja, ik zie nog wel.

De benzinepomp is ook gemonteerd en de auto start echt super goed.

Maar nu heb ik toch wat lekkage.....

De olieleidingen aan de koppen lekken, beide kanten. De middelste lekt niet.
Er zitten nieuwe koperen pakkingen op. Moet dit knettervast gedraaid worden? :?

Wie heeft er een tip?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » do 19 apr, 2012 07:58

Nee niet knettervast draien, ruim voor dat punt breken je banjobouten al af.
Pas vlakken goed schoonmaken. Eventueel ringen gloeiend stoken en laten afkoelen. Dan monteren. Moet het lekken over zijn.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 19 apr, 2012 08:30

ringen tot kersrood verwarmen en dan in water afkoelen, worden ze weer mooi zacht.,
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 23 apr, 2012 21:50

Gelukt!!

Gratis tip uit de bak 'ongevraagde adviezen':

Schuur aan beide kanten de 'moer' van je olieleidingen even voor de montage.
Er kan een beetje roest op zitten....

De motor draait nu roestvrij.

De trekhaak is gemonteerd.

Nu kan het chassis naar buiten en de koets naar binnen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 27 apr, 2012 22:31

Toch nog wat klusjes gedaan aan het chassis.

Chassisband er op met de klemmetjes er onder.

Zit de kofferbak van de Dyane niet vast aan het chassis? Volgens mij zaten daar geen klemmetjes??

Ik heb de uitlaat er tijdelijk onder gehangen, moet ook nog aan de koets vast.

Nog een paar dingetjes in de verf gezet.

Ik mis de rubbertjes welke in de bougiekabelsteunen horen....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 1 mei, 2012 21:49

Nu de koets in de garage staat heb ik hem beter kunnen bekijken.

Er is toch wel aardig wat roest aan het spulletje...

Vloerplaten vooraan
Dorpels
Kofferbakbodem
Voetenbak onderzijde
Schuine hoeken onder de bank


Eens kijken of hier reparatieplaatdelen voor zijn.

Of heeft er iemand nog een betere koets staan?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 9 mei, 2012 22:15

Even een plaatje van het chassis:


Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 31 jan, 2013 21:55

Even wat stof wegblazen....

Door wat werk aan mijn andere Dyane, verkoop van mijn stalling en andere ellende ben ik nu pas eens naar mijn Dyane uit 1974 gaan kijken.

De koets was nogal slecht en ik kon voor niet al te veel geld een andere koets bij iemand ophalen. Deze was eigenlijk net zo slecht.
Na nog een andere koets bekeken te hebben heb ik het plan maar opgevat om deze toch maar op te knappen.
Dat geeft meteen een mooie lasoefening.

Aangezien ik niet gehinderd word door enige kennis van zaken pruts ik lekker wat aan.

Mijn lasapp:

Afbeelding

Daar moet het mee gebeuren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 31 jan, 2013 21:59

Het eerste project is de kofferbakbodem.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Die is zo rot als wat, dus een nieuwe aangeschaft.

Uiteraard paste die niet: Te lang, te breed, te hoog....en door een manke schele aap in elkaar gerotzooid.

Dus dat ding maar gesloopt en op maat gemaakt.


Afbeelding

Afbeelding

Dat is al een stuk beter.
Laatst gewijzigd door Thijs op do 31 jan, 2013 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie