2cv bleu myosotis 1986 custom

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

2cv bleu myosotis 1986 custom

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 22:31

nou na 6 jaar in de tuin stil te hebben gestaan en al eens een nieuwe lak te hebben gehad kreeg ik een nieuw onderkomen binnen. Tevens zes jaar schorsing achter de rug. Ik dacht even snel wat dingen fiksen, keuren en weer heerlijk eendrijden. NOU MOOI NIET DUS. die gaat de apk never nooit niet halen. zes jaar zout wind regen sneeuw (mooie foto's trouwens) pekel vogels spinnen etc moet er echt heeeeeel veel gaan gebeuren. verkopen na 12 jaar nehhh dan maar op zoek naar een nieuw chassis bekleding etc etc etc en voor de tweede keer de uitdaging aan gaan om te restaureren, hopelijk goed voor de komende ......... jaar.
Kortom de 2cv wordt volledig gerestaureerd en klaargemaakt om weer de weg op te mogen.
Laatst gewijzigd door Ducksen op wo 26 feb, 2014 18:50, 9 keer totaal gewijzigd.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 22:41

Een nieuw chassis zoeken. Zo gebeurd dacht ik.
ow ja ik had al eens iets over felsnaden gehoord even snel in de schuur kijken ja die staan open pfff gegalvaniseerd diverse merken zoeken zoeken zoeken. Ik wil gewoon een chassis wat nooit meer stuk gaat. praten op het forum zoeken zoeken praten praten nou eerst de eend maar weer eens bekijken.
Afbeelding
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 22:56

zo eerst de schuur man eens opruimen en plaatwerk bekeken de spatboden, deuren, motorkap, achterklep en koets zijn gelukkig nog in goede staat is al eens gespoten en valt dus alles mee. de dorpels en bodemplaten zijn wel aan de beurt helaas.
Ik heb geen handboek dus maar zelf en lijstje gemaakt what to do.
gelukkig komt mijn maat helpen die wil later ook een 2cv dus die kan alvast oefenen ;)
waar ik mee ga beginnen. zal wel geen logische volorde zijn maar goed hier had ik het eerst zin in haha.
motor en versnellingsbak demonteren
motorkap deuren kofferklep dak demonteren
interieur demonteren
koetswerk demonteren
bekabeling en losse spullen demonteren nummeren etc.
het eerste resultaat na een dag werken de motor en bak zijn eruit en het interieur en de rest netjes droog opgeslagen.
meteen maar opgeschreven wat vernieuwd gaat en moet worden kortom het eerste a4tje is vol.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 22:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:00

mijn maat kijkt nog even of het misschien niet beter is om er na de restauratie een staand sturende eend van te maken voor eventueel beter overzicht op de wegen hier haha
Afbeelding

tevens alvast wat lak weggehaald onder het voorruitframe en spatborden om te kijken of dit verrot / verroest was. Kwam blank staal onder de lak vandaan dus snel even voorlopig in de grondverf gezet.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:06

ondertussen allerlei sites afspeuren en praten praten praten hoe haal ik nou de koets eraf bedrading loshalen klemmetjes dingetjes etc nou maar weer aan de slag
paar uur verder en hop koets eraf en weer bezig bakken met onderdelen te nummeren en te sorteren. voorlopig zoet.
Afbeelding
Afbeelding
en wat komen we onder de koets op het chassis tegen roest roest en nog eens roest.
Ik heb geen zin en waarschijnlijk heeft het geen zin meer om aan dit chassis te gaan schuren schilderen kliederen etc althans ik ga er niet aan beginnen er komt een nieuw chassis onder de duck en dan een stevige, zonder felsnaden gegalvaniseerd klaar. Weer even aan het speuren geweest en de keuze is gevallen. Ik zal geen merk noemen maar hij ziet er toppie uit op de site. Ik heb een adresje gevonden die ze kan leveren en binnenkort gaan we hem ophalen. eerst maar weer verder met demonteren. Voor de liefhebber is het oude chassis te koop, kan volgens mijn nog prima gebruikt worden om rally te rijden ;)
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:22

sleutelen sleutelen zoeken zoeken (naar gereedschap) sorteren handen wassen bla bla bla chassi verder kaalgemaakt. meteen al weer plannen gemaakt wat er met de eend moet gaan gebeuren.
Nieuw chassis, wil ik dan ook een andere motor en zo ja welke, wat ga ik vernieuwen etc.
Het idee bestond vorig jaar tijdens de 24 hrs van spa francorchamps om een bmw blok in de eend te gaan hangen. Moet te doen zijn. echter stuit je dan toch op een aantal problemen ben ik achter gekomen. De tekeningen voor de adapters enzo had ik allemaal via via binnengekregen echter zijn er nog andere zaken. Zoals koeling op zich niet moeilijk moet gemaakt worden van polyesther om de cilinders te koelen er zou dan een r1100rs blok in de eend gemonteerd gaan worden luchtgekoeld. Het stroomcircuit een ander probleem de bmw geeft niet genoeg stroom voor koplampen radio en andere electrische zaken moet dus ook opgelost worden. Het uitlaatsysteem is anders waardoor de kachelpotten veranderd moeten worden en ga zo maar door. Maar goed vol goede hoop toch op zoek naar een bmw blok en een andere versnellingsbak. inmiddels is het chassis al wat verder kaal. het geheel was inmiddels wat minder zwaar dus voorlopig even wat hoger gezet om makkelijk te werken.

Afbeelding
gelijk maar dingen ontvetten.
Afbeelding

Uiteraard wordt er niet alleen gesleuteld, deze fles kwam uit het chassis tevoorschijn vertelde hij mij.

Afbeelding

Aan het einde van de avond lag er een mooi kaal chassis op straat.


Afbeelding
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:29

Onderdelen tja een hele berg. En wat ga ik ermee doen verkopen ruilen nee wacht op internet het topic stralen gezien. Dat wordt het stralen epoxy 2 komponenten primer enz enz. Internet afgezocht naar een straalcabine en jawoor net over de grens in belgie een splinternieuwe straalkabine en ik kreeg er gratis een spoelbak met pomp bij om meteen de onderdelen eerst te ontvetten voordat ze in de cabine gaan. Meteen opgehaald en in de schuur geinstalleerd.
Afbeelding

Ow ja en een heeeeeele mooie vlag gekregen http://i1148.photobucket.com/albums/o56 ... 1b1.jpgvan een goeie vriend voor mijn verjaardag. Meteen opgehangen kunnen de voorbijgangers zien waar ik mee bezig ben als de deuren open zijn ;)

eerste onderdelen gestraald en deze zijn na het primeren weer als nieuw!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:35

grote dag vandaag we gaan het chassis ophalen!!!!!!
na een paar uur rijden is het dan zover via David contact gehad en martijn zou ons opwachten bij de club. Aangekomen bij de club ligt het chassis al glimmend klaar. Eerst even het nieuwe clubhuis laten zien roept martijn.
Alles netjes gesorteerd bij de 2cv club en wat een boel spullen zeg. Had ik dat allemaal maar in mijn schuur dan kon ik meteen aan de slag. Na een ronde door het magazijn met martijn gelopen te hebben besluit ik meteen wat extra onderdelen mee te nemen. Ik had gelukkig mijn lijstje meegenomen wat vernieuwd moest worden. Met een doos vol spul en een splinternieuw chassis vertrekken we na 2 uur weer richting huis.

Afbeelding

na een hele lange rit eindelijk thuis onderweg nog twee schragen gekocht om het nieuwe chassi op te leggen en meteen maar een paar onderdelen neergelegd.

Afbeelding
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 13 aug, 2012 23:54

Net een heel verhaal getypt klik ik op het kriusje alles weg.
Kortom stuurhuis gereviseerd.
Afbeelding

draagarmen en assen in de rx10
Afbeelding

assen monteren op het nieuwe chassis
Afbeelding
veerpotten even gepast hoe het ook alweer zat, ik gebruik namelijk nog steeds geen handleiding alles zit losjes vast. Ik ga in een handboek straks kijken hoe vast alles precies moet. Inmiddels ook een moment sleutel erbij gehaald om alles netjes volgens de handleiding vast te zetten.

benzinetank gemonteerd om te kijken hoe het ook alweer zat. Niet vergeten de aardedraad aan het chassis te monteren natuurlijk.

Afbeelding

Nog steeds was ik van plan een bmw blok in de eend te gaan hangen, echter na veel wikken en wegen wordt het toch een 71o cc blok met compressor met een andere versnellingsbak. Bmw blok is wel speciaal maar kost toch teveel energie en ik wil het achteraf toch citroen houden.
Met bedrijf besproken wat de mogelijkheden zijn en ik zit nu dus met een gereviseerde motor en een versnellingsbak in de aanbieding!!!!!!
Afbeelding
voor geinteresseerden PM!!!.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » di 14 aug, 2012 00:01

Ondertussen weer veel gedaan motor besproken, uitlaat gezocht en gevonden een 2 in 1 40 mm.
stabilisatiestang gevonden en netjes gecoat.

Op zolder nog diverse onderdelen gevonden die ik aan wil bieden ik ga ze niet meer gebruiken mogelijk dat ik er een andere eendrijde of trail liefhebber blij mee kan maken. Eenmaal achterbumper RVS (zwaarste klasse RVS)
scheepsbouw en eenmaal 2,5 duims RVS custom uitlaat in de aanbieding!
PM maar voor geinterreseerden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bovenstaande onderdelen zijn professioneel gelast bij een scheepswerf, passen direct op een origineel chassis en uitlaatsysteem van een 2cv. Voor de uitlaat het ik nog een Stuk bijpassende buis vanaf de eerste demper.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » di 14 aug, 2012 00:05

Ondertussen weer druk in de weer met het monteren en plaatsen van nieuwe onderdelen. Hieronder een kleine impressie. Binnenkort meer!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk trouwens dat ik de stabilisatiestang verkeerd gemonteerd heb, iemand enig idee of het zo juist is. Ik denk namelijk dat de bevestigingen andersom moeten zitten naar voren toe
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 14 aug, 2012 00:23

Zo! Jij hebt een hoop gedaan in anderhalf uur tijd... :P
Ziet er goed uit!
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » di 14 aug, 2012 00:53

anderhalf uur is bijna 4 maanden. Bij mijn vorige restauratie wilde ik ook al een topic aanmaken maar toen had ik geen tijd dus ik dacht nu doe ik het echt. Maar ja je ziet het ik ben alweer aan het opbouwen en ik dacht nu pas ow ja shit ik had mezelf beloofd er een topic over te maken.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » di 14 aug, 2012 01:03

Inmiddels weer wat dingen/zaken bedacht.

De voor en achterbumper worden custom verbreed met ongeveer 7 tot 9 cm om zo brede velgen te kunnen plaatsen. Ik wil originele 2cv velgen hebben en dan voor en achter verbreed. Moet nog wat topics doorspitten om de juiste maat te vinden. Misschien dat iemand ze al heeft liggen in andere maten graag PM.

Ik ben ook nog bezig met Schokdempers.
Ik heb 12 jaar lang 2 bekende merken uit kunnen testen en ik ben van beide niet meer zo weg vanwege de vele problemen (niet alleen bij mijn eend) dus benik op zoek naar een goed alternatief. Ik ben momenteel bezig om verstelbare schokdempers te pakken te krijgen. Voor wie er nog meer interesse heeft in andere schokdempers zie mijn andere topic onder wielophanging, A**O schokdempers. (Ducksen)

Een aantal vrienden eendrijders rijden al enige tijd met deze demper rond en zijn nog steeds dik tevereden met betreffende dempers. De dempers worden ook veelvuldig bij de racerij gebruikt. Coureurs zijn dik tevreden over bovenstaande dempers.

Het motorblok wordt waarschijnlijk na lang wikken en wegen toch een 710 cc. Dit omdat het origineel 2cv blijft en toch ook goede prestaties schijnt te leveren. Het BMW blok is toch wel echt heel veel werk. Misschien dat ik dit in de toekomst toch nog eens in een andere 2cv ga proberen.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Plaats reactie