ambulance gele eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » zo 24 apr, 2022 22:04

Ziet er mooi uit spiegeld lekker.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: ambulance gele eend

Bericht door IVARIO » vr 29 apr, 2022 11:07

Goed bezig!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » za 14 mei, 2022 19:00

Het begint ondertussen alweer op een eend te lijken. Gisteren een goede dag gemaakt en de koets is weer bijna helemaal aangekleed, ramen erin, bekleding, dak en achterklep, achterlichten, spatbord rechtsachter, vetilatieklep en dashboard. Morgen nog even voor het werk stoelen en banken en dan is dat gedeelte klaar.

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » za 14 mei, 2022 19:12

Ik begin de kramp verf trouwens ook steeds beter door te krijgen. Ik heb nog wat geëxperimenteerd met de verdunning op een oud spatbord. Ik verdun nu 4:1 met de speciale verdunner/verharder en dan voeg ik nog 5% alleen verdunner toe. Dat is volgens mij gewoon een soort aceton, zo ruikt het in ieder geval wel. In totaal heb je dan 25% verdund. Op het oefenspatbord had ik 10% extra verdunning toegevoegd. Ook dan dekt de verf nog steeds erg goed, maar kreeg ik voor mijn gevoel iets te snel een druiper. Met de luchtdruk was ik al 1 bar omhoog gegaan, er is nog een halve bar bij gekomen. Nu gaat het perfect. De 1e laag heel dun, dan kan na een minuut of 10 de 2e laag er al op, een derde laag kun je bijna meteen doorspuiten. Laag 2 en 3 kunnen best dik worden opgezet, de verf droog erg snel en blijft "taai", ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. In ieder geval, de voorspatborden zijn net spiegels, heel blij mee. Maandag is de motorkap aan de beurt. Die ga ik met een nieuwe verfspuit doen. Het lidl verspuitje begint op te raken. Is ook best mishandeld, maar nu blijft en toe de trekker hangen. Hoe goed ik hen ook schoonmaak. En een redelijke hlvp verfspuit kost ook niet de hele wereld.

AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » zo 15 mei, 2022 20:26

Heel mooi glimd lekker .

Welke spuit ga je halen?


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » di 17 mei, 2022 23:05

https://www.nonpaints.com/nl/crop-hvlp- ... vAQAvD_BwE

Dit verfspuitje gekocht en vandaag voor het eerst gebruikt. Niet slecht, druk kon wat lager, maar gebruikt wel iets meer lucht. Maar het resultaat is best goed. Mooie fijne verneveling.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » vr 20 mei, 2022 23:10

Spatbord linksachter gemonteerd, dat was een stuk lastiger dan rechts, ik kon nu de boutjes aan de binnenkant slecht bereiken met het dak, achterklep en achterbank al in de eend. Nog even de bumper erop, staat al met al weer netjes.


De motorkap is ook weer geel, maar die is een klein beetje mislukt. De verf heeft toch nog op een randje gereageerd met een oude verflaag. De vorige keer dat ik deze motorkap spoot heb ik ook al een heel gevecht gehad met dit ding, er zaten al een stuk of 3 kleuren op.

Ik ga nog even kijken wat ik ermee ga doen. Of de hele motorkap chemisch ontlakken en dan helemaal opnieuw beginnen, maar ik ben altijd bang dat je snel roest krijgt als je met die rommel ontlakt tot op het metaal. Optie 2 is een ander motorkap, ik vond er nog een op zolder die in best goede staat is, twee kleine deukjes en nog in de 1e lak.
Voorlopig laat ik het zo, eerst de rest en weer kunnen rijden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » vr 20 mei, 2022 23:17

Mooi werk, jammer dat de verf reageerd op elkaar

Je kan ook de verf er gewoon helemaal afschuren en op nieuw beginnen. Chemisch zou ik ook niet doen ivm roest.

Heb zelf ook mn kap helemaal kaal gemaakt met korrel 80. Zaten 2 kleuren verf op. Was wel 2 avonden schuren. Dan primer er op en aflakken.



Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » za 21 mei, 2022 00:04

Tja, ik heb wel eerder mensen met verf afbijt zien werken. Na de afbijt moet je goed spoelen met water. Maar als ik zie wat er gebeurt als je met nat schuren tot op het metaal gaat, na 2 dagen staat de roest er al op. Aan de andere kant, er zitten nu zo'n 5 lagen verf op deze motorkap. Dat word een behoorlijke schuurklus.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » za 21 mei, 2022 08:37

Nat schuren zou ik ook niet doen. Gewoon droog korrel 80 met een blok zit je zo op metaal. En dan 120, en 280 op een machine. Dan zsm een goede primer er op.
Zeker bij een 2cv heb je overal dubbel plaatwerk waar vocht tussen gaat en slecht op droogt.


Ook tussen de lage gewoon droog schuren plamuur trekt vocht aan. Daarom kies ik ook voor eerst epoxyprimer en dan pas plamuur of spuitplamuur. En dat zo min mogelijk liever eerst uitdeuken.

Alleen de laatste laklaag nat schuren en polijsten om de stofjes weg te halen en een spiegel glad resultaat te krijgen.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » wo 25 mei, 2022 18:15

Vroeger schuurde ik ook alles droog, maar ik ben in de loop der jaren steeds meer nat gaan schuren. En inderdaad, ik doe ook altijd eerst de epoxy primer en dan pas de plamuur. Als de plamuur goed is geschuurd weer een dun laagje epoxy.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » wo 25 mei, 2022 18:36

Maar goed, omdat al het plaatwerk aan de voorkant er toch af ligt gaan we ook maar wat aan iets doen aan de motor en versnellingsbak. Op de planning staan 1 nieuwe koppeling. Andere remklauwen, van de remklauw links kan de handrem niet meer worden gesteld, het schroefdraad in de remklauw is dol.

En dan nog de versnellingsbak. De steun aan de achterkant heegt behoorlijk uitgedroogd rubber, die kan ook meteen worden gedaan. De bak zelf giert sinds een tijdje een beetje in zijn 3. In zijn 4 giert hij al jaren een beetje. Ik heb nog 2 bakken staan. Dus dan kan er evt ook wel een andere bak op. Eentje zat bij een blokje dat op een crosskart zat, daar is volgens mij redelijk mee geragd. De andere bak zat bij mijn visa blok. Volgens de verkoper was het een gereviseerde bak. Maar hij had het hele spul weer gekocht als een gestopt project. Het ging hem alleen om de perfecte koets die erbij zat, dus kon ik een mooi visa blok met 2cv bak overnemen. Zowel ik als de verkoper als ik moesten maar geloven dat het een goede bak was.

Vandaag deze bak eens van zolder gehaald om eens goed te bekijken. Eerst de deksel eraf, direct een tegenvaller. Er zat bijna geen olie in en het zag er van binnen nou niet echt uit alsof er veel was gereviseerd. 1 mooi koperen ringetje op de schakelstangen, al het andere was wat viezig. Olieaftapplug er naar uit om alles er uit te halen en de bak iets te spoelen. Tot mijn grote verbazing zat er aan de magneet van de plug gewoon een boutje m4!!!! Afbeelding Verder kwam er een beetje olie uit, wat zwarte troep en een klein beetje water. Eigenlijk zat er wel weinig slijpsel aan de magneet, maar dit geeft niet veel vertrouwen. Achter de achterdeksel zat ook wat zwarte rommel en troep.

Ik denk dat ik deze bak maar laat staan.
De oude doet het nog, dan maar een klein beetje gieren in zijn 3.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: ambulance gele eend

Bericht door André Post » wo 25 mei, 2022 23:06

De Mehari had ook zo'n gierende 3de versnelling, dat waren 2 versleten tandwielen.
Veel pitting aan die tanden.
Die tandwielen heb ik vervangen door 2 van een andere bak, maar zo kwam ik er achter dat er best veel variaties zijn in die bakken.
Ik had het binnenwerk van 3 andere bakken en geen een had de zelfde tandwielen.
Uiteindelijk andere verhouding tandwielen er in gezet, die maakte de 1, 2 en 3 langer, 4 bleef het zelfde.
Vorig jaar de bak van mijn dochters eend open gehad, die had een tandwiel van de 2 versleten, maar weer geen de zelfde tandwielen.
Die bak maakt nog steeds lawaai, wel nieuwe synchromesh veertjes gedaan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » do 26 mei, 2022 11:54

Tja, versnellingsbakken, ik heb er weinig verstand van. 2 jaar geleden nog wel een versnellingsbak die bij het (langzaam) achteruitrijden vastsloeg weer los gekregen. Grote moer er weer op en beter geborgen. Voor de rest, tja, ik kan wel zien of tandwielen er nog goed uitzien en dan houd het een beetje op. Hoewel een cursus versnellingsbak revisie mij wel leuk lijkt, zouden ze dat nog bij het eendeei doen?


Ik vond trouwens dat de v snaar wel wat slap stond, ik heb de oorzaak gevonden. Onderste boutje van de dynamo bevesting/snaar spanner was weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: ambulance gele eend

Bericht door AZL57 » vr 27 mei, 2022 00:07

Dat was die in de bak.... :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie