ambulance gele eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 25 mei, 2016 10:58

Bull Frog Bleu schreef:Een dergelijke beugel lijkt me sterker.

Beugel op laatste balkje? Bedoel je dan het balkje waar het dak overheen rolt?
die beugel die laatst hier ook voorbij kwam? ik weet het niet of die perse sterker of beter is dan een deugdelijke gelast bevestigingspunt aan de koets. Die beugel zit (als ik het goed begreep) aan de achterste bouten van de koets/chassis bevestigd. Als je daar niet een versteviging last scheuren die bouten ook zo los vermoed ik en bij een aanrijding van achteren schiet zoieso die hele beugel los en naar voren. dan is het de vraag waar die beugel terecht komt. ik zou m niet tegen m'n achterhoofd gedrukt willen krijgen. en als die beugel naar voren schiet doet de gordel achter ook weinig.

dus ach elke oplossing heeft z'n voordelen en nadelen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » zo 12 mei, 2019 21:36

Zo alweer een tijd geleden dat ik over de eend iets heb gepost, er is ook niet zoveel te melden, hij blijft gewoon rijden. Met den eend en aanhanger plus palmabak op vakantie blijft leuk. het enige dat iets minder leuk blijft is het lange doorstarten na een paar weken stilstaan. dus daar moest een iets aan worden gedaan. nu zullen sommigen zeggen, dan moet je gewoon vaker rijden, maar ja kwarttarief he? Op citromobile maar eens een nieuwe benzinepomp aangeschaft. Dit was het enige dat niet is vervangen bij de revisie van het visablokje. Vol goede moed begonnen, maar dat kreng wilde er niet uit. en om nu alles eraf te trekken voor een benzinepompje. uiteindelijk de oliedruksensor eraf en met een half uur klooien en draaien is het toch gelukt. De nieuwe erin ging veel makkelijke, de nieuwe valeo pomp is iets kleiner dan de oude, vooral het pomphuis, waar het membraan in zit is dunner. Even getest met een lege cola fles en de benzine spuit eruit. hopelijk zijn we nu ook van het doorstarten af.

Oh ja binnenkort wel even het motorkapscharnier opnieuw kitten en het rechterachterram eruit, er komt een klein bruin randje tussen het raamrubber en de deur, zonde.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » za 12 mar, 2022 13:01

Zoo, we gaan weer eens iets aan de eend doen. Opnieuw spuiten is het plan. De verf word na 10 jaar erg dun. Hier en daar wat bijgewerkte krassen en butsen. Eerst maar eens de schuur opgeruimd. Man man wat verzamelt een mens veel troep. En de verlichting aangepast. 4 dubbele tl balken vervangen door een enkele led balk. Een flinke verbetering.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » vr 8 apr, 2022 00:21

Ondertussen al een week of 2 lekker bezig. Ik was eerst begonnen met het aanpassen van de voorspatborden. Die hebben altijd al slecht gepast. Maar omdat ik toch alles ga spuiten nu dan de boel eens goed passend maken. De bevestigingspunten moesten maar een klein stukje worden verplaatst. Losboren met de puntlasboor. Met een zelf tapper tijdelijk vast maken en vastlassen. Daarna de hele auto leeg. Ik ga eerst de koets spuiten, dan spatborden en als laatste de deuren. Dan kan ik het snels weer rijden en pak ik later evt nog wel een deurtje.

De staartstukjes hadden ook een klein beetje laswerk nodig. Dit was 10 jaar gelden niet super netjes gedaan. Wat hechtlasjes langs de randen en klaar. Dus met de puntlasboor een gaatje door het staartstuk en dan vastlassen aan het achterpaneel. Dat ging me eigenlijk nog best goed af. Zeker met het hobby lasapparaatje dat ik heb. Wel een powerfile erbij gekocht en dat is wel een hele goede investering geweest. Zelfs nog wat oude lassen kunnen opknappen.

Toch vind ik hier en daar nog roest. En helaas ook een piepklein gaat onde het rubber van het 3e ruitje. Waar dit vroeger vooral fout ging, bij lassen werd het gat alleen maar groter, ging het nu prima. Van YouTube filmpjes kun je veel leren. Onder het gat een stuk koper, in dit geval een grote moer, dit neemt de hitte op en last niet vast. Resultaat, gaatje dicht en na de powerfile zie je er niks meer van.

Nu schuren en wat plamuren. Hopelijk dit weekend in de primer.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » vr 8 apr, 2022 00:22

Oh ja, zo'n automatisch dimmende laskap, al is het er eentje van de lidl, is toch ook wel een topuitvinding.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » do 14 apr, 2022 01:18

Dus, het laswerk was klaar, dan een hele berg schuurwerk en vandaag de eerste kleur spuiten. Na de eerste schuurbeurt en een klein beetje beetje plamuurwerk stonden de spatborden in de 2k epoxy. Ik heb hiervoor spuitbussen gebruikt en dat werkte eigenlijk perfect. Vandaag de spatborden weer geel gespoten. De vorige keer heb ik daar gewone sikkkens rubbol voor gebruikt. Ik wilde nu een iets beter verfje pakken. Na veel positieve berichten voor Kramp alkydharslak gegaan. Eerst een beetje met een kwartje getest. Dan nu spuiten maar.

Maar dat was wel een flinke tegenvaller. De verf is enorm gaan sinaasappelen. Bij de eerste ronde stond de druk iets te laag. Maar het werd niet beter. Ik denk dat het probleem in de verdunning zit. Ik heb het blik aangehouden en ongeveer 15% verdund. Maar ik heb de kramp verharder/verdunner gebruikt en volgens mij word de verf te snel droog en heeft geen tijd om uit te vloeien. 4 spatborden gedaan, tegen de tijd dat ik aan nummer 4 toe was voor de eerste laag was nummer 1 al bijna droog.

Iemand anders veel ervaring met de Kramp verf?AfbeeldingAfbeelding
20220413_205157.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door schermer op do 14 apr, 2022 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » do 14 apr, 2022 01:26

Wel in zeer positief puntje, de Kramp verf dekt als een malle. Geel is een lastige kleur , het binnenscherm van de voorspatborden had ik niet helemaal in de primer gezet. Vaak zie je dan de grijze primerdelen door de gele verf heenschijnen, maar nu niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door RobM » do 14 apr, 2022 11:50

wel ervaring met spuiten.
Sinaasappel kreeg ik als ik niet genoeg vernevelde. Dan spuit je lucht op het vers gespoten oppervlak. En dat geeft sinaasappel effect.
Verder is 15 % verdunnen naar mijn ervaring erg weinig. Hoe meer verdunnen hoe meer het glad trekt. Maar hook hoe meer het wil gaan druipen en hoe meer lagen je nodig hebt.

Maar spuiten blijft hoe dan ook een vak apart.

groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » do 14 apr, 2022 16:53

Ik ken die lak ook niet, maar het is de verf niet te dik? Je hebt van die speciale trechtertjes waar mee de de dikte van de verf kan controleren. Daarmee schep je de verf op en dan moet het met ongeveer 20 seconden leeg gelopen zijn anders is het te dik of te dun.

https://www.techniekwebshop.nl/mipa-vis ... gL_2fD_BwE

Zelf spuit ik met 2k lak van ludwig was tip van Robbert. Die werkt wel fijn. En niet duur.

Temperatuur is ook super belangrijk ook van de plaatwerk delen die je gaat spuiten.
Daar zet ik een terraskachel voor en warm het op tot 25c met een infrarood thermometer meet ik dan wat de temperatuur van het plaatwerk is.

De verf zelf verwarm ik ook tot 20 ~ 25c de ruimte waar je in spuit ook op temperatuur brengen met een kachel als het te koud is.

Als het gewoon auto lak is kan je het laten uitharden en dan met waterproof glad schuren en polijsten. Als de verflaag dik genoeg is kan het als nog spiegelglad worden.

Even op youtube wat filmpjes kijken welke grofte schuurpapier enzo.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » do 14 apr, 2022 19:02

Spuiten is inderdaad een vak apart. Ik heb wel eerder het wel en ander gespoten. Onder andere een paar jaar geleden nog een motorkap met wijzonol industrielak en dat ging prima. Nu wilde ik het iets professioneler aanpakken. Vorig jaar een andere compressor gekocht, een 2 cilinder, het oude compressortje moest continu draaien en dan nog zakte de druk weg. Een wat betere verf met een daarbij horende verdunner en van die mengbekertjes om het een en ander eens te kunnen meten. In plaats van terpentine van de action erbij gooien en dan wat gokken, nu ook de instructie op het blik aangehouden.

Maar de voorlopige conclusie, de verf was te dik en droogt te snel op waardoor deze niet mooi uitvloeid. Ik heb in de garage een cv ketel, dus de temperatuur was wel goed. De speciale kramp verf verdunner verharder ga ik vervangen voor alleen een verdunner zodat het niet meer te snel droogt en de verf moet veel dunner.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » di 19 apr, 2022 22:53

Vandaag de koets gespoten, eergisteren nog in de grijze 2k epoxy primer gespoten. Dit is met spuitbussen gedaan, ze kosten een paar centen naar werken wel erg goed. Op een paar plekjes heeft het toch nog gebrand. Er zit toch veel rommel in zo'n spuitbus om het spuitbaar te maken. Maar een beetje opschuren en dan van een wat verdere afstand voorzichtig bijsluiter werkt goed. Dan zijn de meest heftige oplosmiddelen al een beetje uit de spuitnevel. Het spul dekt wel erg goed en werkt nog veel krasjes enz weg. De hele koets met 2 en een halve spuitbus vind ik best netjes. En dan zit het er dik genoeg op om mooi te kunnen opschuren.

De gele kramp verf is nu ook goed gelukt. Mooi gedekt, geen sinaasappel en een paar kleine zakkertjes, niet slecht voor spuitwerk in een schuurtje. Mijn stiefvader heeft nu geholpen, die heeft veel.meer ervaring met spuitwerk. Uiteindelijk wel de speciale verharder/verdunner gebruikt. Maar dan in 4:1 verhouding, veel dunner dus. En de luchtdruk ook een bar hoger. Ik hebbdus mijn HVLP verfspuit in een HVHP veranderd, maar het ging nu wel prima. Mooi ook dat mijn compressor het prima kon bijbenen. Een 2 cilinder is wat dat betreft echt wel een verbetering. Als ik vroeger iets spoot met het 1 cilinder compressortje moest die constant draaien en dan nog kan die het niet bijbenen. Deze slaat tussendoor zelfs even af.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door Erikjan » di 19 apr, 2022 23:59

Mooi werk. Lekker fris kleurtje ook

Verstuurd vanaf mijn Nokia G50 met Tapatalk


Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: ambulance gele eend

Bericht door RobertF » do 21 apr, 2022 16:30

Ik zou geen terpentine gebruiken met 2K verf maar speciale 2K verdunner die krijg je in normaal, kort en lang te gebruiken afhankelijk van de ruimte temperatuur, Je kunt met een viscotester de viscositeit meten maar meestal weet je niet welke waarde je moet hebben, en als er al waardes zijn opgegeven geldt.dat voor een cabine onder optimale omstandigheden
ik houd altijd de streepjes op de mengbeker aan en pak dan een oud spatbord en spuit een proefstukje en stel eventueel bij Meestal wil men te snel, de eerste laag hoeft niet te dekken en dan een kwartiertje wachten totdat het pikt en dan de tweede laag
Met een HVLP spuit je met een lagere druk High Volume Low Pressure, de gedachte daarachter is dat je daardoor minder nevel hebt.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » za 23 apr, 2022 14:59

Met een hlvp spuit gebruik je idd een lagere druk, maar als je de druk wat opvoert krijg je toch een wat fijnere verneveling. Gisteren de achterklep zelf gespoten en dat is prima gegaan. Ik heb hem liggend gespoten, dus geen zakkers. Niet zo glad als een spiegel, maar wel netjes. De koets moet helaas nog een keer, toch te weinig licht in de garage en een paar plekjes hebben net niet mooi gedekt. Dus die gaan we vandaag nog maar eens met korrel 800 opschuren en dan morgen nog een laagje verf erbij. Alvast wel een paar extra LED bouwlampen erbij gehaald, waren in de aanbieding bij de hubo. De plekken waar de koets mooi is gedekt zijn echt wel goed gelukt, ik ben uiteindelijk wel blij met de Kramp verf. Hij is snel stof droog en na een nachtje al redelijk uitgehard.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: ambulance gele eend

Bericht door schermer » zo 24 apr, 2022 20:44

Het achterklepje valt toch wel in de categorie "best aardig gelukt voor een amateur in een schuurtje met een Lidl verfspuitje"AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Plaats reactie