Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je kan elk onderdeel voor een Eend nieuw krijgen. Dat zeg ik tenminste altijd als niet-
Eendrijders mij daarnaar vragen... Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Reflectoren
voor vierkante koplampen – niet dat ik die nodig heb – zijn niet nieuw verkrijgbaar. Mijn
chassis van Duitse makelij mist aan de voorpoten de metalen spatflappen onder de
aandrijfassen. Blijken die ook niet nieuw leverbaar. Nu had ik uit voorzorg het voorste deel
van het originele chassis bewaard. Dus moest de splijptol weer uit de kast om de oude
spatflappen van het chassis te halen. Ze zijn los en moeten nog een kleine make-over
doormaken, voordat ze op het chassis bevestigd kunnen worden.
Dynamo's en startmotoren zijn wel nieuw te koop, maar met een set nieuwe koolborstels
zijn beide weer bruikbaar. Althans, dat neem ik voorlopig maar even aan. De test volgt
als het chassis rijdend is.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Eendrijders mij daarnaar vragen... Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Reflectoren
voor vierkante koplampen – niet dat ik die nodig heb – zijn niet nieuw verkrijgbaar. Mijn
chassis van Duitse makelij mist aan de voorpoten de metalen spatflappen onder de
aandrijfassen. Blijken die ook niet nieuw leverbaar. Nu had ik uit voorzorg het voorste deel
van het originele chassis bewaard. Dus moest de splijptol weer uit de kast om de oude
spatflappen van het chassis te halen. Ze zijn los en moeten nog een kleine make-over
doormaken, voordat ze op het chassis bevestigd kunnen worden.
Dynamo's en startmotoren zijn wel nieuw te koop, maar met een set nieuwe koolborstels
zijn beide weer bruikbaar. Althans, dat neem ik voorlopig maar even aan. De test volgt
als het chassis rijdend is.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
(Het was hier even stil, maar ik heb verder niet stilgezeten, dus ik pak hier de draad weer op...)
De revisie van de stuuras was een lastige. Het lager van het rondsel was versleten en moest
vervangen. Ik koos ervoor om het oude 7-tands type te vervangen door een 'modern' 8-tands
rondsel met bijbehorende nieuwe tandreep. Pas bij de hermontage bleek dat ik iets over het
hoofd had gezien: het glijlager onder het rondsel heeft een andere binnen- en buitendiameter
bij beide types. Gelukkig kon ik dat bij een Duitse leverancier gewooon bestellen. Het versleten
glijlager van de tandreep heb ik vervangen door een tweedehands glijlager van een oude Acadiane.
Zo leeft een gesloopt A-type toch een beetje verder in een gerestaureerd A-type.
De stuuras is dan eindelijk gereviseerd:
Toen de stuurasbuis klaar was, kon ik deze monteren op het chassis en dus ook eindelijk
nieuwe draagarmlagers monteren.
Zo nadert het chassis zijn status van rijdend geheel.
De stuurleviertjes en de stuurstangen zijn gemonteerd. Om het afstellen van de sporing
makkelijk te maken heb ik gekozen voor stelmoffen van de firma B. te Z. De batteurs
hebben verse olie gekregen en zitten op hun plek. Ook de schone, op 23 Nm afgestelde
frotteurs zijn gemonteerd.
Maar toen moest ik de aandrijfassen nog ontvetten, schoonmaken, van een likje verf
voorzien en bovenal: nieuwe ashoezen monteren. Altijd weer een fijne klus met al dat
vet.
En dan is de voorkant klaar voor ontvangst van versnellingsbak en motorblok...
Groet van
Jesper
De revisie van de stuuras was een lastige. Het lager van het rondsel was versleten en moest
vervangen. Ik koos ervoor om het oude 7-tands type te vervangen door een 'modern' 8-tands
rondsel met bijbehorende nieuwe tandreep. Pas bij de hermontage bleek dat ik iets over het
hoofd had gezien: het glijlager onder het rondsel heeft een andere binnen- en buitendiameter
bij beide types. Gelukkig kon ik dat bij een Duitse leverancier gewooon bestellen. Het versleten
glijlager van de tandreep heb ik vervangen door een tweedehands glijlager van een oude Acadiane.
Zo leeft een gesloopt A-type toch een beetje verder in een gerestaureerd A-type.
De stuuras is dan eindelijk gereviseerd:
Toen de stuurasbuis klaar was, kon ik deze monteren op het chassis en dus ook eindelijk
nieuwe draagarmlagers monteren.
Zo nadert het chassis zijn status van rijdend geheel.
De stuurleviertjes en de stuurstangen zijn gemonteerd. Om het afstellen van de sporing
makkelijk te maken heb ik gekozen voor stelmoffen van de firma B. te Z. De batteurs
hebben verse olie gekregen en zitten op hun plek. Ook de schone, op 23 Nm afgestelde
frotteurs zijn gemonteerd.
Maar toen moest ik de aandrijfassen nog ontvetten, schoonmaken, van een likje verf
voorzien en bovenal: nieuwe ashoezen monteren. Altijd weer een fijne klus met al dat
vet.
En dan is de voorkant klaar voor ontvangst van versnellingsbak en motorblok...
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De remtrommels zijn voorzien van nieuwe wiellagers. Dat betekent dat er wielen aan het
chassis gehangen kunnen worden!
Voordat ik het chassis op de grond heb gezet, heb ik een gereviseerde versnellingsbak
gemonteerd in een gapend gat in het chassis. De oplettende kijker ziet een bak met
remschijven in plaats van remtrommels. Dat is weliswaar niet origineel, maar is naar
mijn mening onderhoudsvriendelijker in de toekomst.
Om de schijvenbak te vervolmaken heb ik - wederom van een oude Acadiane - twee
remklauwen genomen en vervolgens gereviseerd.
En dan is eindelijk na een jaar het moment daar: het chassis staat met eigen
benen op de grond!
En vorige week kon eindelijk het gereviseerde motorblok op de daartoe bestemde plek
gehangen. Het staat prachtig, al zeg ik het zelf. Het is dan weliswaar geen origineel 435
cc-blok, zoals het hoort bij een Spécial uit 1976, maar wel het AK2-blok (met 602 cc) dat
er bij de start van de restauratie uit kwam.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
chassis gehangen kunnen worden!
Voordat ik het chassis op de grond heb gezet, heb ik een gereviseerde versnellingsbak
gemonteerd in een gapend gat in het chassis. De oplettende kijker ziet een bak met
remschijven in plaats van remtrommels. Dat is weliswaar niet origineel, maar is naar
mijn mening onderhoudsvriendelijker in de toekomst.
Om de schijvenbak te vervolmaken heb ik - wederom van een oude Acadiane - twee
remklauwen genomen en vervolgens gereviseerd.
En dan is eindelijk na een jaar het moment daar: het chassis staat met eigen
benen op de grond!
En vorige week kon eindelijk het gereviseerde motorblok op de daartoe bestemde plek
gehangen. Het staat prachtig, al zeg ik het zelf. Het is dan weliswaar geen origineel 435
cc-blok, zoals het hoort bij een Spécial uit 1976, maar wel het AK2-blok (met 602 cc) dat
er bij de start van de restauratie uit kwam.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dank!TB schreef:Ziet er goed uit zeg. Oog voor detail.
Origineel of niet, een 6je met schijvenbak is gewoon prima.
Bovendien had ik deze gereviseerde bak nog klaar staan op het schap.
Dat maakte de keuze iets makkelijker.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dank u!ami6 schreef:Hééél netjes allemaal, werk zoals ik het graag zie! Héél goed bezig!
Houd je ons op de hoogte van de gereviseerde remklauwen want met die revisiesetjes heb ik niks dan problemen...
Zeven jaar geleden heb ik bij mijn Acadiane de remklauwen gereviseerd met diezelfde
revisiesetjes. Sindsdien nog nooit problemen mee gehad. Welke slechte ervaringen heb jij?
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De oorspronkelijke enkeltrapscarburateur van het AK2-blok was versleten. En hoewel ik
nog wel een goede tweetrapscarburateur heb liggen (of genoeg gesplitste carburateurs
om er een werkende van te maken), wilde ik de enkeltraps behouden.
Je kan een carburateur kant-en-klaar gereviseerd kopen. Maar dan is er geen lol aan en
ja, het kost ook weer geld. Zo had ik bij LeenAPK twee tweedehands carburateurs
gekocht met het advies: probeer van drie een te maken. Verder had ik nog zo'n
revisiesetje gekocht met vlotternaald, membraan van de acceleratiepomp, twee
voetpakkingen en een tussenpakking.
Met veel moeite en geduld had ik de vlotterkamer van de carburateur, waarvan ik dacht
dat hij de beste van de drie was, minutieus gereinigd. Schuurpapier, diesel, dremel,
remreiniger... Maar ik kreeg de aanslag van oude benzine - steen- en steenhard - er niet
helemaal uit.
Toen ik besloot de carb toch in elkaar te zetten, bleek de hoofdsproeier te ontbreken.
Schroef ik een van de andere twee open om een sproeier te lenen, blijkt die vlotterkamer
zo goed al nieuw. Nou moe! Had ik m'n ogen in m'n zak zitten de hele tijd...?
Gelukkig was de behuizing niet al te vies en dus snel van binnen en buiten schoon en
heb ik gisteren alles overgezet. Nu zit er een zelf gereviseerde Solex 35 PICS 6 op het
motorblok.
En nog wat losse dingen die ook gemonteerd wilden worden, zoals de benzineleiding
met benzinefilter, een massakabel op de versnellingsbak (ook weer van een Acadiane)
en het laatste stuk remleiding op de versnellingsbak.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
nog wel een goede tweetrapscarburateur heb liggen (of genoeg gesplitste carburateurs
om er een werkende van te maken), wilde ik de enkeltraps behouden.
Je kan een carburateur kant-en-klaar gereviseerd kopen. Maar dan is er geen lol aan en
ja, het kost ook weer geld. Zo had ik bij LeenAPK twee tweedehands carburateurs
gekocht met het advies: probeer van drie een te maken. Verder had ik nog zo'n
revisiesetje gekocht met vlotternaald, membraan van de acceleratiepomp, twee
voetpakkingen en een tussenpakking.
Met veel moeite en geduld had ik de vlotterkamer van de carburateur, waarvan ik dacht
dat hij de beste van de drie was, minutieus gereinigd. Schuurpapier, diesel, dremel,
remreiniger... Maar ik kreeg de aanslag van oude benzine - steen- en steenhard - er niet
helemaal uit.
Toen ik besloot de carb toch in elkaar te zetten, bleek de hoofdsproeier te ontbreken.
Schroef ik een van de andere twee open om een sproeier te lenen, blijkt die vlotterkamer
zo goed al nieuw. Nou moe! Had ik m'n ogen in m'n zak zitten de hele tijd...?
Gelukkig was de behuizing niet al te vies en dus snel van binnen en buiten schoon en
heb ik gisteren alles overgezet. Nu zit er een zelf gereviseerde Solex 35 PICS 6 op het
motorblok.
En nog wat losse dingen die ook gemonteerd wilden worden, zoals de benzineleiding
met benzinefilter, een massakabel op de versnellingsbak (ook weer van een Acadiane)
en het laatste stuk remleiding op de versnellingsbak.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Thijs, dank - je bedoelt de bevestiging tussen stuuras en versnellingsbak? Heb ik dieThijs schreef:Ziet er goed uit!
Heb je met een reden het versnellingsbakrubber achterstevoren geplaatst?
Dat rubber op je massakabel hoort trouwens op de startmotor.
De massakabel hoeft niet afgeschermd te worden.
verkeerd om gemonteerd? Was ik me niet bewust van. Als dat zo is, draai ik 'm
natuurlijk om.
En die massakabel, ja je hebt gelijk. Je ziet aan de inkeping aan de zijkant van het
rubber dat ie voor een andere aansluiting bedoeld is. Grappig genoeg had ik een bundel
van deze kabels liggen en hadden ze allemaal dit rubber aan het uiteinde. Dus heb ik het
maar zo gelaten.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
te ver achteruitkomen van de remcilinders waardoor de aanslag te groot wordt, je moet pompen om te remmen of héél diep de pedaal indrukken... hoop dat jij die problemen niet hebt!Jesper schreef:Dank u!ami6 schreef:Hééél netjes allemaal, werk zoals ik het graag zie! Héél goed bezig!
Houd je ons op de hoogte van de gereviseerde remklauwen want met die revisiesetjes heb ik niks dan problemen...
Zeven jaar geleden heb ik bij mijn Acadiane de remklauwen gereviseerd met diezelfde
revisiesetjes. Sindsdien nog nooit problemen mee gehad. Welke slechte ervaringen heb jij?
Groet van
Jesper
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Thijs, je had gelijk. Die baksteun zat domweg verkeerd om. Nu zit ie goed.Thijs schreef:Ziet er goed uit!
Heb je met een reden het versnellingsbakrubber achterstevoren geplaatst?
Dat rubber op je massakabel hoort trouwens op de startmotor.
De massakabel hoeft niet afgeschermd te worden.
Thanks voor je oplettende oog!
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)